آغاز همایش ملی نکوداشت مهدی اخوان ثالث در یزد/ اشعار اخوان فنی‌ترین شعر نو نیمایی است

نخستین همایش ملی نکوداشت اخوان ثالث با مشارکت چهره های سرشناس زبان و ادبیات فارسی و باحضور حجت الاسلام و المسلمین معزالدینی در یزد آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، استاندار و رییس انجمن مفاخر فرهنگی استان یزد گفت: چهره های علمی و ادبی پیوند دهنده فرهنگ ها و اتحاد هستند و همه جوامع را به این مسیر هدایت می کنند.

سیدمحمد میرمحمدی با اشاره به تقدس قلم که در قرآن کریم یاد شده، افزود: نباید کلمات زشت و ناپسند بر قلم جاری و ثبت و ضبط شود، بلکه قلم باید گوهری برای نسل های امروز و آینده باشد.

مقام ارشد اجرایی استان یزد با اظهار خرسندی از برگزاری همایش نکوداشت اخوان ثالث خاطرنشان کرد: باید با نهادینه کردن چنین آیین هایی، جوانان را با دنیایی از معنویت و فرهنگ معطوف و فضای تنگ نظری را دور کنیم.
وی افزود: برگزاری این همایش در واقع بزرگداشت علم، ادب، هنر، عشق و زیبایی و ارزش های انسانی و زمینه ساز اشاعه و ترویج آنها است.

میرمحمدی با بیان اینکه شاعران پیام خود را به زیباترین وجه به انسان ها می رسانند، گفت: جوانانی که در چنین محافلی شرکت می کنند با مواجه می شوند و با شناخت ذخایر عظیم فرهنگ ملی به فرهنگ و ادبیات غنی ایران اسلامی می بالند.
وی ادامه داد: آثار شاعران، نویسندگان و عالمان برجسته در راستای تحکیم و پیوند جوامع مختلف بوده تا بین انسان ها زبان مشترک بیافرینند و نگاه توحیدی را در جامعه تقویت کنند.
وی با بیان اینکه انسان هایی ماندگار شده اند که آثار آنها بر جای مانده است، اضافه کرد: آنها بر خلاف زورگویان در تلاش برای دور نگه داشتن جامعه از فاصله، اختلاف و دشمنی بودند.

 

 

 

اصرار اهالی روستای فهرج برای برگزاری کنگره

علی غیاثی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز گفت: هر چند مهدی اخوان ثالث چهره ای ملی و زادگاهش خراسان است اما از آنجا که اصالت و زادگاه پدری این شاعر پرآوزه به روستای تاریخی فهرج یزد باز می گردد، اهالی این روستا با پیگیری های فراوان، برگزاری نکوداشت اخوان ثالث را خواستار شدند.

همچنین مجید پویان دبیر علمی همایش اخوان ثالث اظهار کرد: از 328 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش، 120 مقاله پذیرفته شد.

اخوان، مولانای ادبیات فارسی در تاجیکستان است

شاعر تاجیکستانی نیز با اشاره به جغرافیای شعرهای اخوان ثالث گفت: این شاعر معاصر علاوه بر ایران، شاعر ملی تاجیکستان نیز محسوب می شود و امیدواریم مجموعه شعرهای اخوان ثالث در کتاب های درسی تاجیکستان به صورت رسمی منتشر شود.
گلرخسار صفی آوا افزود: همه آثار استاد اخوان را در تاجیکستان چاپ کرده‌ایم چراکه او مولانای ادبیات فارسی در تاجیکستان است.

وی مهدی اخوان ثالث را مولانای ادبیات فارسی در تاجیکستان دانست و بیان کرد: اخوان ثالث فقط متعلق به ایران نیست و همه شعرا وی را استاد مکتب عشق می‌دانند.

گلرخسار صفی آوا ادامه داد: من اخوان ثالث را 6 بار زنده دیدم که اولین بار در آلمان بود وایشان به تاجیکستان عشق می ورزید و از او یادگاری عزیز برای من مانده چون ایشان فرمود: به شام ما غریبان چون شفق گل کرد گلرخسار...

 

 

 

اشعار اخوان، بلحاظ اسلوب بیشتر به سبک شعر اهل سلجوقی

در ادامه، سیروس شمیسا استاد ادبیات فارسی و نویسنده پرکار ایرانی در خصوص کتابی که درباره شعرهای سنتی اخوان ثالث است توضیحاتی ارائه کرد. وی افزود: شعرهای نو اخوان ثالث شهرت زیادی دارد و معمولا اخوان را با این شعر‌ها می‌شناسند. اما این شاعر پرآوازه ساحت دیگری نیز در ادبیات دارد و آن شعرهای سنتی وی است که انصافا شعرهای استادانه‌ای است. به لحاظ اسلوب بیشتر به سبک شعر اهل سلجوقی است. البته نمی‌توان به آن شعر سبک خراسانی گفت و می‌توان به آن شعر نوخراسانی بگوییم.

به گفته وی در آن شعر‌ها مانند شاعران قرن ششم تلمیحات، ترجمه اشعار شاعران کهن عرب، آیات، احادیث و ضرب‌المثل و مسایل روز وجود دارد. علی باقرزاده (‌بقا) شاعر و اندیشمند نامدار معاصر و از هم‌دوره‌ای‌های مهدی اخوان ثالث نیز در این همایش بخشی از مقاله‌ای را که در زمان درگذشت اخوان درباره وی نوشته و در کتاب ۲۱مقاله رسانده بود، را ارائه کرد.

اشعار اخوان فنی‌ترین شعر نو نیمایی است

دکتر بهرام پروین گنابادی از فرهیختگان ادبی کشور در ادامه این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: در این همایش مقرر شده بود که از دکتر مرتضی خاکی از شاعران بزرگ کشور به دلیل نشر آثار اخوان ثالث و اخوان پژوهی تقدیر شود که به دلیل اینکه وی نتوانست به دلیل بیماری در این همایش حضور یابد این بخش از برنامه لغو شد.

وی در خصوص اشعار اخوان گفت: اشعار اخوان فنی‌ترین شعر نو نیمایی است در واقع اخوان فنی‌ترین و قوی‌ترین شاعر معاصر است. تربیت ذهنی اخوان تربیت شعر قدمایی است و همه می‌توانند شعر اخوان را به خوبی بخوانند. اخوان چه در شعر قدمایی و چه در شعر نو، فرم و ساختار مختص به خود دارد.

پروین گنابادی با اشاره به اینکه اخوان ثالث از شاگردان نیما یوشیج بوده است، افزود: اخوان در حوزه شعر نیمایی، تمام و کمال وظیفه خود را در زمینه آگاهی‌بخشی و دفاع از نیما انجام داده‌ است. در حوزه شعر سنتی که به تفنن نگاه می‌کند باز هم قدرت شاعری خود را به رخ می‌کشد. وی همچنین در خصوص مقاله‌ای که با عنوان اخوانیات اخوان نوشته است، توضیحاتی ارائه کرد.

 

 

 

چگونه امثال اخوان ثالث را در کشور تربیت کنیم؟

رییس دانشگاه یزد در ابتدای این همایش با خیر مقدم به حاضران و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش گفت: اخوان ثالث به عنوان یکی از سرمایه‌های ادبی این مرز و بوم است و وظیفه همه ماست که تجلیل کنیم. نه تنها یاد این شاعر عزیز را گرامی بداریم بلکه باید به این بیندیشیم که چگونه می‌توانیم افرادی شبیه اخوان ثالث را در کشور داشته باشیم.

وی افزود: شاید در مجموعه شرایطی که باید در کشور و فرهنگ این کشور حاکم باشد، نیازمند بازنگری باشیم که افرادی شبیه اخوان ثالث پا به عرصه بگذارند و نقش‌آفرینی کنند.

مقالات این همایش نیز عصر امروز در سالن‌های شماره یک و دو منتظرقاپم دانشگاه یزد ارایه شد.

این نکوداشت ملی فردا نیز در یزد ادامه دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =