سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک ورود خون به کشور به هیچ وجه مجاز نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار خبری مبنی بر واردات خون چینی، نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرد. یکی از کاربران خبرآنلاین می نویسد: ما در بیمارستان بیمار داریم که به خون احتیاج دارد و دلمان نمی خواهد خون چینی به او تزریق شود. چطور می توانیم اعتماد کنیم به خون هایی که به بیمار ما تزریق می شود؟


دکتر بشیر حاجی بیگی با تکذیب این خبر گفت: به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک بیماری ها و شیوع جغرافیایی بیماری در هر کشور کلا نه واردات خون داریم و نه صادرات خون.


او ادامه داد: هر کشوری موظف است خون مورد نیاز بیماران را از مردم خودش تامین کند و نه تنها در ایران که در هیچ کشوری واردات خون وجود ندارد.


سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ما در حال حاضر تنها بحث ارسال پلاسما به آلمان داریم و این به این معناست که از این پلاسما دارو تهیه می شود؛ یعنی ما این حساسیت را داریم که حتی داروهایی که منشا پلاسما دارند را هم از خون ایرانی تهیه کنیم.
دکتر حاجی بیگی ادامه داد: در حال حاضر سالانه 2 و نیم میلیون نفر خون اهدا می کنند که از این تعداد 2 میلیون و صد نفر موفق به اهدای خون قابل استفاده می شوند و این میزان کفاف نیاز ما را می دهد در نتیجه مشکل تامین خونی نداریم و حتی می توانیم بازار منطقه ای در پلاسما باشیم.


او در مورد خبر اشتباهی که در مورد واردات خون چینی منتشر شد گفت که گمرکات کشورها برای خود تعرفه های بین الملی دارند و این طبقه‌بندی در کشور ما شامل 10 دسته است به گونه‌ای که داروهای بیولوژیک، واکسن و داروهای مشتق از پلاسمای خون در یک دسته قرار می‌گیرند و با عنوان دارو، واکسن و خون نامگذاری می‌شوند در صورتی که منظور از خون در این دسته‌بندی، داروهای مشتق از پلاسمای خون و طیف وسیعی از اقلام آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.

به گفته ی سخنگوی سازمان انتقال خون، چون برخی از محصولات مثل کیت ها و محیط های آزمایشگاهی با عنوان کد خون وارد می شود، برخی آن را با خود خون اشتباه می گیرند.


حاجی بیگی در پایان از رسانه ها خواست تا با انتشار این گونه اخبار مردم و بیماران را نگران نکنند چرا که واردات خون نه تنها در ایران که در کشورهای دیگر هم به دلایل مسائل اپیدمیولوژیک ممنوع است و اشکال دارد.
45304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    2 1
    دم خروس را بگیریم یا قسم حضرت عباس