واحد مرکزی خبر نوشت: واشنگتن‌تایمز در گزارشی نوشت ایران به صورت غیر مستقیم از عملیات نظامی روسیه در سوریه سود می‌برد.

بر اساس این گزارش، عملیات نظامی روسیه در سوریه نه تنها سبب ادامه بر سر قدرت ماندن رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه می شود بلکه سبب تقویت نیروهای نیابتی ایران در این کشور می شود و آنها را قادر می سازد در دیگر درگیریهای منطقه تهاجمی تر عمل کنند به ویژه در یمن که در آن جنگ بین شورشیان مورد حمایت تهران و عربستان سعودی ماه هاست که شدت گرفته است.

تحلیلگران مسائل منطقه ای اعلام کردند اقدام تعجب برانگیز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در منطقه پیامدهایی در پی دارد و ایران به صورت غیر مستقیم ازجمله کشورهایی است که بیش از همه از این اقدام نفع می برد.

ماری بت لانگ کارشناس مسائل امنیتی منطقه که در زمان دولت جورج دبلیو بوش مشاور وزیر دفاع آمریکا بود، اعلام کرد: «ورود مجدد ارتش روسیه به منطقه نشان می دهد که اوضاع در یمن در آینده ای نزدیک می تواند رو به وخامت بگذارد به ویژه در زمانی که روسیه و ایران درباره آنچه که در سوریه در حال رخ دادن است، با یکدیگر هماهنگ هستند.»

لانگ روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد گروه حزب الله -که در لبنان مستقر است و نیروی نیابتی اصلی ایران محسوب می شود- احتمالا آزادانه می تواند کمکهای جدیدی در اختیار اعضای انصارالله -که مورد حمایت ایران هستند- در یمن قرار دهد، اقدامی که می تواند سبب تشدید درگیری ها در این کشور شود زیرا به اعضای انصارالله اجازه می دهد به عملیات نظامی خود در این کشور ادامه دهند یا برای وارد شدن به مذاکرات صلح بهای گزافی را طلب کنند.

او همچنین گفت تبانی ایران و روسیه بسیار فراتر از آنی است که اغلب خبرهایی درباره آن در واشنگتن می شنویم. او تصریح کرد به نظر نمی رسد دولت باراک اوباما «تمایلی به دادن اخطار با ایران یا روسیه برای اقداماتش در منطقه داشته باشد و همچنین انگیزه های کامل آنها را درک نمی کند.»

لانگ همچنین گفت با توجه به اهداف و منافع گسترده پوتین در بخش منابع انرژی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا)، واشنگتن باید خود را آماده تعامل بیشتر با هم پیمانانش در منطقه خلیج فارس کند به ویژه در ارتباط با درگیریهای در یمن.

او گفت:‌ «ما باید روند فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را تسریع کنیم و کمک های دیگری نیز به آنها ارائه دهیم تا اقدامات نظامی آنها موثرتر باشد و شمار تلفاتشان کاهش یابد.»

دولت اوباما در حال ارائه حمایت هایی از عملیات هوایی سعودی علیه اعضای انصارالله است اما کاخ سفید پیشنهادات را درباره همکاری علیه ایران در منطقه رد کرده است.

دولت آمریکا این ایده را رد کرده است که وارد یک هم پیمانی جدید در منطقه شده است که بر اساس آن، واشنگتن و ریاض در مقابل ایران و روسیه قرار گرفته اند.

روز جمعه رئیس جمهور آمریکا این ایده را رد کرد که تهاجم روسیه به سوریه سبب تقویت موضع ولادیمیر پوتین در بخش های گسترده ای در خاورمیانه می شود. اوباما همچنین اعلام کرد این تهاجم منعکس کننده «ضعف» روسیه است و نه تقویت موضع آن.
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد روسیه با هم پیمان شدن با بشار اسد رئیس جمهور سوریه «تنها سبب خواهد شد آنها در یک باتلاق گیر بیفتند و این اقدام کارساز نیست. و اگر آنها مسیر متفاوتی در پیش نگیرند برای مدتی در آنجا حضور خواهند داشت.»

اوباما همچنین اعلام کرد اجازه نخواهد داد اوضاع به سمتی پیش برود که براساس آن «یک جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه رخ دهد.»

با این حال، به نظر می رسد چندین تن از قانونگذاران آمریکایی روز سه شنبه در کمیته روابط خارجی سنا از حمایت نظامی بیشتر آمریکا از سعودی ها و در مجموع ائتلاف اعراب سنی که ریاض آن را برای عملیات خود در یمن تشکیل داده است، حمایت کردند.

سناتور جمهوریخواه باب کورکر رئیس این کمیته اعلام کرد تلاش های موفقیت آمیز باراک اوباما برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران تنها سبب افزایش خطرات برای مقابله با اقدامات تهران برای نفوذ در سراسر خاورمیانه شده است.»
او همچنین گفت: «در حال حاضر که قرار است این توافق اجرایی شود بسیار اهمیت دارد که یک نزدیکی بین ما و هم پیمانان عرب ما ایجاد شود.»

یک دیپلمات سابق آمریکایی در خاورمیانه هشدار داد درگیری ایران و عربستان در یمن پیچیده است. او همچنین گفت دولت اوباما تاکنون در تأثیر گذاری واقعی بر روند اقدامات ریاض ناکام بوده است. استیفن ای سشه کا طی سال های دو هزار و هفت تا دو هزار و ده سفیر آمریکا در یمن بود، و پیشتر همچنین کاردار آمریکا در سوریه بود به قانون گذاران آمریکایی گفت که دولت با این استدلال از عملیات هوایی سعودی ها در یمن حمایت می کند که «بهتر است در پشت پرده قرار داشته باشیم تا این که آشکارا با سعودی ها در یک راستا گام بر داریم.»

او همچنین گفت: «این اقدام درستی است اما فکر می کنم در اجرای آن با موفقیت زیادی همراه نبوده ایم. فکر می کنم آنچه که در حال شاهد آنیم این است که با سعودی ها در یمن همدست هستیم بدون آن که از توانایی واقعی برای تغییر مسیر اقدامات آنها برخوردار باشیم.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    88 41
    روسها بارها به ایران نارو زده اند. دلخوش بودن به روسها کار اشتباهی است.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    درود بر پوتین کبیر که داعشی های نجس را داره تار و مار می کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    47 21
    آمریکا حامی تروریست، روسیه در مقابل تروریست حقیقتی که طرفداران سیاستهای آمریکا در جهان جرات پذیرفتنش رو ندارن
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    27 39
    در بلند مدت ضرر خواهد کرد چرا که با امدن روسیه بشار اسد با فرض اینکه در قدرت باقی بماند مجبور است امتیازاتی را به روسیه بدهد و مسلما جنبه ضد اسرائیلی سوریه ه که مطلوب ایران است تا حد زیادی کم خواهد شد چرا که روسیه دشمن ایدئولوژیک اسرائیل نیست به نظرم الان خود اسرائیل علیرغم سکوت اش از حضور نظامی روسیه بسیار راضی و خشنود است
    • رامين IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      9 24
      چي داري ميگي عزيز من در تمام مدتي كه پدر اسد و حتي خود اسد در سوريه حكومت كردند حتي يك گلوله بطرف اسراييل شليك نشد با توجه به اينكه اسراييل بلنديهاي جولان رو از سوريه گرفته
    • بی نام RO ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      11 12
      در کوتاه مدت ایران و عراق سوریه سود می کنند و یمن ضرر.....اما در بلند مدت یمن هم سود خواهند کرد. اینها حاصل دیدار حاج قاسم با پوتین است.
  • رضا A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    65 6
    سلام دوستان عجله نکنید اتفاقات بسیار جالبی در راهه علی ای حال دولت ایران ضرر نخواهد کرد.
  • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    1 0
    مطمئن باشید که ایران از حضور نظامی روسیه درسوریه استفاده خواهد بردو میتواند به تقویت نیروهای فرا مرزی خود جهت محاصره عربستان وتقویت حزب الله وایجاد امنیت داخلی ازسواحل مدیترانه بپردازد