کمیت تولید مقاله های علمی به زبان فارسی براساس آخرین گزارش ها افزایش یافته است و رتبه زبان فارسی در تولید مقاله های علمی به ۱۷ دنیا رسید.

محمدحسین نجاتی: تولید مقالات علمی به زبان بومی یکی از معیار های توسعه یافتگی علمی در کشور هاست. البته این مسئله مخالفان خاص خود را هم دارد و آنها می گویند علم باید با زبان بین المللی عرضه شود اما موافقان کارکردهای بومی این اتفاق را دلیلی بر موافقت خود می دانند.

هم اکنون براساس آخرین آمار پایگاه استنادی اسکوپوس تا تاریخ 10/7/1394 ، ۶ صدم درصد از کل تولیدات علمی جهان به زبان فارسی است و این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ این میزان تنها ۱ صدم درصد بوده است. نکته قابل توجه در این میان اما کاهش تولید مقالات علمی به زبان عربی است. زبان عربی با حدود ۳۰۰ میلیون مخاطب و گویش کننده تنها ۳ دهم درصد مقالات علمی به زبان عربی داشته است.

در همین رابطه رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس تا تاریخ 10/7/1394، جمهوری اسلامی ایران در سال 2005 رتبه 28 دنیا را از لحاظ تعداد مدارک منتشر شده به زبان فارسی در اختیار داشت و از سال 2010 کمیت تولید علم منتشر شده به زبان فارسی روندی صعودی داشته به طوری که در سال های 2010 ، 2011 ، 2012 ، 2013 و 2014 به ترتیب جایگاه زبان فارسی به رتبه های 29 ، 24 ، 22 و 17 ارتقا یافته است.

محمد جواد دهقانی با اعلام اینکه هنوز اطلاعات نهایی کمیت تولید علم در سال 2015میلادی روشن نیست افزود: کمیت تولید علم به زبان فارسی در پایگاه های استنادی بین المللی رشد داشته است که این کمیت شامل مجلات علمی و همچنین کنفرانس هايی است که به زبان فارسی تولید و در پایگاه استنادی بین المللی نمایه سازی می شوند

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) گفت: در سال 2005 از کل تولیدات علم دنیا، 87 درصد به زبان انگیسی تولید می شد، اما این میزان در سال 2014 به 92 درصد افزایش یافته است. زبان چینی دومین زبان علمی دنیا است و به طور متوسط 4 درصد تولید علم دنیا به زبان چینی است. زبان اسپانیایی و آلمانی بعد از زبان چینی رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

وی گفت: سهم زبان فارسی از کل تولیدات علم دنیا از 0.01 درصد (یک صدم درصد) در سال 2005 به 0.06 درصد (شش صدم درصد) در سال 2014 ارتقا پیدا کرده و در سال 2014 سهم زبان های نروژی، اوکراین، مجارستانی، اسلوونی، دانمارکی، اسلواکی، بوسنی، لیتوانیایی، رومانیایی و فنلاندی از زبان فارسی کمتر شده است.

دکتر دهقانی افزود : در سال 2014 سهم زبان عربی از تولیدات علم دنیا 0.01 درصد (یک صدم درصد) بود، این در حالی است که سهم این زبان در سال 2011 و 2012 حدود 0.03 درصد (سه صدم درصد) بوده است، بنابراین به نظر می رسد کشورهای عربی این مسئله مهم را در سیاست های علمی خود نگنجانده اند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: از سال 2005 تاکنون تعداد 7024 مقاله علمی به زبان فارسی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه سازی شده است که با توجه به تعداد 298918 مدرکی که از جمهوری اسلامی ایران در این پایگاه نمایه سازی شده است باید گفت: سهم زبان فارسی 2.3% ( دو ممیز سه دهم درصد) از کل تولیدات علم کشور است.

به گفته او در سال 2005 تعداد 226 مقاله به زبان فارسی در سطح بین المللی منتشر شده بود، اما این میزان درسال 2013 به تعداد 1514 مورد افزایش یافت که برابر با 3.7 درصد (سه ممیز هفت دهم درصد) از کل تولیدات علم کشور در سال 2013 است.

دکتر دهقانی گفت: علیرغم رشد زبان فارسی به عنوان زبان علم بین الملل، کشور نیاز دارد تا گام های بزرگی در این زمینه بردارد. یکی از مناسب ترین راه های عملی برای گسترش زبان فارسی سرمایه گذاری در صنعت نشر حرفه ای است.

او گفت: همچنین سیاستگذاری به منظور تشویق نشریات و کنفرانس های علمی فارسی یکی از راه های توسعه زبان فارسی به عنوان زبان علم است زیرا بازار نشر علم دنیا یک بازار انحصاری است و تنها هفت ناشر بین المللی بیش از 50 درصد مقالات دنیا را منتشر می کنند، بنابراین توسعه زبان فارسی به عنوان زبان علم بین المللی نیازمند سرمایه گذاری، برنامه ریزی، آموزش و تشویق مولفه های اثرگذار در نشر علم است؛

ده نشریه برتر کشور ترویج دهنده زبان فارسی به عنوان زبان علم بین الملل 

ردیف

عنوان مجله

تعداد مدارک فارسی

1

Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

883

2

Journal of Isfahan Medical School

780

3

Journal of Environmental Studies

476

4

Journal of Medicinal Plants

383

5

Tehran University Medical Journal

383

6

Iranian Journal of Obstetrics Gynecology and Infertility

370

7

Journal of Veterinary Research

330

8

Journal of Babol University of Medical Sciences

319

9

Journal of the Earth and Space Physics

318

10

Physiology and Pharmacology

227


۴۲۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 104
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    الان یه عده جوجه روشنفکر میان میگن فارسی نه پـــــارسی
    • ناشناس A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      مگه نشنیده ای از فردوسی بزرگ:بسی رنج بردم در این سال ســـــی/عجم زنده کردم بدین پارسی؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      مگه عربا هم مقاله علمي دارن؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      خخخخ دمت گرم خییییلی باحال بود
    • امیرازقم A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      اولا اینکه این زبان ما ربطی به فارسی نداره صرفا یک زبان عربی و مخلوطه زبان اصلی ما چیزی شبیهه زبان کردی است
    • محمدی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      جوجه خودتی
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      ربطی به روشنفکری نداره عزیزم اصلش پارسی هست حتی مایکروسافت داره رعایت کرده و شما هنوز خوابید تو ویندوز 7 به بعد دیگه فارسی نداریم و persian هست
    • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      77 92
      عزیز دل برادر چرا قضیه رو برعکس نشون می دین دانشجویان اکثر کشورهای همسایه ما حتی خیلی از کشورهای آفریقایی بخوبی به زبان انگلیسی تسلط دارند مقالات خود را به انگلیسی می نویسند و مقالات انگلیسی می خوانند اما متاسفانه دانشجویان ما تسلط خوبی به انگلیسی ندارند مجبورند فارسی بنویسند در حالی که اچ ایندکس مجله های فارسی را محاسبه نمی کند.
    • ناشناس A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      99 26
      چون عرب ها پ نداشته اند پ را به ف تبدیل کرده اند وما باید پارسی را بکار ببریم
    • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      70 31
      علت این که تعداد مقالات فارسی بیشتر شده این است که تحصیل کرده های ما زبان انگلیسی بلد نیستند.
    • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      22 86
      عزیز ،این شعر بسی رنج بردم مال فردوسی نیست .
    • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      57 28
      در جواب این دستمون که گفتن مگه اعراب مقاله علمی دارن بگم ما سالهاست ادبیات و فرهنگمان ضعیف شده بله اعراب جایزه نوبل ادبیات هم دارن و ما بعد از حافظ حرفی برای گفتن نداجشته ایم
    • امیر تبریز اوغلی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      نه قصد جسارت دام نه توهین.. یکی بگه که اصلاما زبانی به نام فارسی یا پارسی داریم؟؟؟؟؟همش برگرفته از زبان عربی هستش که...... یکی از لهجه های عربی
    • بی نام A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      63 33
      دکنر شریعتی: زبان کشور من پارسی است اما به ان فارسی میگویند .چون که اعراب حرف پندارند.
    • بینام RO ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      36 22
      دوستان اندیشمند یک لحظه بیاندیشید که چرا اخبار برفرض دستاوردهای ملی مون رو باید همیشه با عرب ها مقایسه کنیم؟ نویسنده خبر چرا دانسته یا نادانسته مدام داره خودش رو با عربها مقایسه میکنه؟ و باعث شده ذهن های کج و نژادپرست از این خبر تنها به سوی برتری نژادی سوق پیدا کنه و....... با عرض پوزش از همه عربهای هموطن که باید این تحقیرها و توهینهای امثال اکبرعبدی رو بشنوند و تنها سکوت کنند من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      49 89
      یکی از دوستان نوشتن یا للعجب... متحیرم. خداییش کدومش فارسی بود؟؟؟؟ کلماتی مانند تپانچه. ساچمه. گلن گدن. قاچاق.ییلاق.قشلاق.جارچی.سرمه.چکمه .دولمه.چخماق. سنجاق.بوقچه.و...کدومش فارسیه؟؟؟؟؟ 85درصد فارسی از زبان عربیست و 8درصدش از زبان ترکی.... به خاطر چربش عربی میگن لهجه ایست از زبان عربی. در ضمن آخر سر فارسی شد یا پارسی.....هر چی باشه زبان رسمی کشور است نه زبان ملی.... هر چند فهمش سخته براتون
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    تولید مقاله با تکنیک کپی پیست عربها هم ندانند ما خودمان میدانیم که چه مقاله های آبکی را تولید میکنیم
    • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      42 17
      یکی از همون مقاله های آبکی را برا منم درست کن ارشد شش ترمه شدم .برو تحقیق کن ببین همین مقاله های آبکی را باید توسط داورهای از ژورنال های معروفی چون الزیویر و ساینس دایرکت باید ساب میت بشه .اونم باید بگردی سراغ ژورنال هایی که امپکت فاکتور یا تعداد نشر در سالشون بالا باشه اونم باید شانس بیاری
    • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      17 1
      اسکوپوس هر مقاله‌ای رو ایندکس نمیکنه باید یه سری شاخص‌ها رو رعایت کنه اون ژورنال
    • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      30 3
      بیسواد تو تو عمرت یه مقاله نوشتی اینجا حرف از کپی پیست میزنی؟ نشریات بین المللی بدونند کپی کردنی تا ده سال محرومت میکنند از چاپ مقاله همه جا مثل دانشگاه تو نیست
    • رضا IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
      11 11
      اتفاقا ویکیپدیا هم سایتیه که همه میتونن به راحتی مطلب بذارن و ویکیپدیای فارسی هم بیشتر مطالبش آبکیه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    میگم خبرآنلاین یه وخت بد نباشه بجای پارسی نوشتی فارسی... گفتم ی جماعت روشنفکر به تیریپ شون بر میخوره الان
    • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      73 16
      بله فارسی نتیجه اشغال ایران توسط عرب ها است که نمونه واضحش اینکه به اسپاهان یا همون سپاهان تبدیل شد به اصبهان و سپس اصفهان .پارسی درسته مثل گوگرد پارسی در متون قدیمی .اصل کلمه از پارس به معنی زاهد گرفته شده خبر انلاین یه بار این نظرمو بزار دفعه بعد بهمون نگن روشنفکر .
  • ناشناس A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    متاسفانه پان ترک ها در پی تضعیف زبان ملی ایران هستند
    • یک تورک ایرانی A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      کمی انصاف داشته باشید مگر داخل ایران چقدر به زبان ملل و اقوام دیگر اهمیت داده می شود.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      کاری نمیتونن بکنن زبان فارسی بیسار غنی هست و ریشه دار
    • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      77 97
      عزیزم زبان فارسی که ملی نیست. زبان رسمی کشور ایران هست. شما هنوز فرق بین زبان ملی با زبان رسمی را نمیدونید.
    • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      اولا فارسی لهجه هست.دوما ترک میگی یعنی زبان نه لهجه.فارسی از عربی گرفته شده و متاسفانه تو هرجای دنیا ک باشی میگند لهجه و از عرب گرفته شده.حالا حداد هی خودشو بترکونه بگه زبان فارسی
    • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      دس بردار آخه به چیه زبان فارسی باید بخوان ضربه بزنن؟ استعمال دخانیات اکیدا ممنوع . ورود افراد متفرقه اکیدا ممنوع
    • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      83 59
      فارسی هزاران ساله در این مرز و بوم با شکل های مختلف صحبت شده و میشه اما ترکی زبان بیگانه است. اذری های خودمون زبانشون فارسی بود و از قرن سوم یا چهارم به بعد فکر کنم به ترکی تغییر کرد اونم بر اثر حوادث سیاسی و...همه ما نژادمون ایرانیه حالا اگر زبان مادریمون یه چیز دیگه است دلیل نمیشه که بگیم ایرانی نیستیم و یا فارسی مشکل داره و...یک سیاهپوستی که به زبان انگلیسی در امریکا صحبت میکنه نمیتونه بگه من اصالتا افریقایی نیستم چون زبانم انگلیسیه یا یک سیاهپوست در فلان کشور افریقایی که زبان رسمیش فرانسویه نمیتونه بگه من فرانسوی هستم. زبان و نژاد دو چیز جدا هستند. فارسی هم لهجه نیست بیشتر مطالعه کنید کسی هم با ترکی مخالفتی نداره شما خودتون قضیه رو داری بهش دامن میزنی زبان رسمی و ملی هم یکیه
    • بی نام A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      68 36
      دوستانی که با فارسی مشکل دارند دیگه چرا دارید خبرانلاین میخونید؟ یاللـــــــــــــــــعجب ادم متحیر میشه طرف رسانه فارسی میخونه با اینکه رسانه به زبان خودش هم در اینترنت و بیرون زیاد هست بعد از فارسی انتقاد میکنه عزیز من فارسی بده و زبان شما خوبه برو به زبان خودت تا دلت میخاد حرف بزن اینجا نیا از فارسی انتقاد کن فقط خودت رو زیر سوال میبری ببم جان
    • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      60 34
      میبینم که خیلی ها از پیشرفت و بزرگی زبان فارسی دارن می سوزن یک جمله ای از احمدی نژاد رو به این دوستان یاداوری میکنم: آب رو...
    • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      50 30
      زبان شناسی در حد چندتا آدم معمولی نیست بهتر هست فرق زبان و لهجه و گویش رو بدانید . ریشه تمام گویش های مختلف ایران فارسی هست و زبان فارسی میانه و فارسی پهلوی مادر تمام گویش های ایرانی هست. اعراب زبانشون مدیون ما ایرانی ها هستند ، اونها بعد از اسلام فهمیدن نوشتن چی هست ولی ما از 2500 سال قبل روی الواح گلی مینوشتیم :
    • شمال به غرب A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      18 30
      ناشناس اول این حرفو رو چه حسابی میزنی آخه من چرا باید تلاش کنم به این زبان ضربه بزنم طبق کدوم سند این حرفو میزنی تبریز مدفن 400 شاعر پارسی گو هست شهر شما کجاست چندتا شاعر داشته بی معرفت دو به هم زن بی تمدن
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      52 16
      وقتی شاعران بزرگی مثل فردوسی حافظ سعدی رودکی و نظامی ...... داشتید بیاد اینجا حرف بزنید. در ضمن الفبا هم ندارید اینم یادتون باشه ،:
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      27 32
      دوست عزیز ایشان گفتند پانترک ها منظورشان هموطنان شریف آذری نبود ، بزرگترین شاعران ایرانی تبریزی هستند .
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      40 17
      مشکل اینها و مساله اینها زبان فارسی نیست مشکل این دوستان هویت ایران و ایرانیه.و این کار کاری است عبث که به زبان فارسی بخای حمله کنی چون با ایرانی ها مشکل داری این مثل ان است که من با امریکایی ها مشکل داشته باشم ولی زبان انگلیسی رو زیر سوال ببرم یا با المانی ها مشکل داشته باشم به زبان المانی حمله کنم متاسفانه این جریان نشان میده که بی عقلی حد و مرز نمیشناسه
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      22 54
      یکی از دوستان نوشتن یا للعجب... متحیرم. خداییش کدومش فارسی بود؟؟؟؟ کلماتی مانند تپانچه. ساچمه. گلن گدن. قاچاق.ییلاق.قشلاق.جارچی.سرمه.چکمه .دولمه.چخماق. سنجاق.بوقچه.و...کدومش فارسیه؟؟؟؟؟ 85درصد فارسی از زبان عربیست و 8درصدش از زبان ترکی.... به خاطر چربش عربی میگن لهجه ایست از زبان عربی. در ضمن آخر سر فارسی شد یا پارسی.....هر چی باشه زبان رسمی کشور است نه زبان ملی.... هر چند فهمش سخته براتون
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      55 16
      دوست عزیز فارسی حداقل 800 تا واژه در انگلیسی داره شما برو در مورد زبان فارسی در ویکیپدیا تحقیق کن به جای یاللعجب هم میشه گفت شگفتا اینکه چند تا واژه رو پیدا کنی بگی اینا وارد فارسی شده پس لهجه است از نا اگاهی شما فقط خبر میده. زبان فارسی به همراه یونانی و سانسکریت و لاتین جزو 4 زبان کلاسیک دنیا محسوب میشه و تا قبل از استعمار انگلیس زبان شبه قاره هند هم فارسی بوده
    • علی A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
      18 25
      یکی خیلی خوب گفت:زبان رسمی نه زبان ملی
  • تبریزی A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    هنر نزد ایرانیان است و بس.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      94 24
      یاشاسین ایران
    • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      51 34
      غیر از ایران کجای دنیا رو دیدی
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    خوب فارسی هم یکی از لهجه های عربی است 70 تا 80 درصد کلماتش عربی است بعدش بیشتر مقالات فارسی یک کپی از مقالات خارجی است
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      چی فارسی یک لهجه هست بابا این اطلاعاتتون من رو کشت .
    • ناشناس A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      97 74
      عربی که از مغولی بهتر است
    • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      هر وقت عربها تونستن واژگان نرم افزار، سخت افزار، میان افزار، بد افزار، باج افزار و .. رو به این سادگی بسازند انوقت شما سنگ عربی را به سینه بزن
    • محمود A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      70 15
      قبل از اظهار فضل اول برو یه کم بیشتر مطالعه کن تا بفهمی که بین لهجه و زبان چه تفاوت هایی هست بعد بیا در افشانی کن گوگولی. :
    • اکبر EU ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      92 17
      دوست عزیز خوبه که بدون مطالعه نظر ندیم. فارسی و عربی دو زبان هستند از دو خانواده ی مختلف و با قدمت های متفاوت. صرف اینکه در زبان فارسی واژگان بیگانه ی عربی وجود داره، استدلال شما بزرگوار است؟ آیا دستور زبان فارسی و عربی رو مشابه میدونید؟ مطمئنا این رو هم نمیدونید که تقریبا برای همه ی واژگان بیگانه ی عربی جایگزین فارسی هست.
    • رضاتیی GB ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      74 9
      پس با این حساب باید زبان همدیگر را متوجه بشوند و گ چ و پ ژ هم در زبان عربی جزء حروف الفبا هستند
    • سیا A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      86 29
      یادتون نرود زبان عربی چهار حرف ندارد ، یعنی نسبت به زبانهای پارسی و انگلیسی ضعیف تر و ناقص تر است.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      72 19
      استاد بزرگ ریشه این دو زبان زمین تا آسمون متفاوته . فارسی از نسل زبان هندواروپاییه و عربی از آرامی . البته خط زبان عربی از روی نوشتار فارسی الگو گرفته شده . البته به دلیل همسایگی مشترکات زیادی دارن هم از عربی به فارسی هم از فارسی به عربی مثل الماس که از فارسی به عربی رفته و خیلی کلمات دیگه این حساسیت زیاد روی کلمات فقط برای بازی سیاسیه که رسانه ها راه انداختن وگرنه فارسی و ترکی و انگلیسی و هندی خیلی مشترکات مثل عربی دارن مثل اشتراک زیبان هیا لاتین و ترکیب اون با انگلیسی و فرانسه
    • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      42 9
      متاسفم به این نگرش
    • ناشناس IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      41 9
      چی؟؟؟؟ کاش یکم مطالعات زبان شناسی داشته باشید تا از این حرف های نادرست نفرمایید
    • وکیلی A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      اینای ک منفی دادن ادم های ظاهر بین هستن یکم سواد دقت معلوم میکنی فارسی زیر شاخه عربی هس درمورد مقاله هم تایید میکنم حرف ایشون دانشجوی دکترا هستم
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      39 4
      این روزا همه دکترن داداش ، ولی برو فرق لهجه و زبان رو بدون بعد بیا اینجا مثل بچه ها نظر بده
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
      18 6
      طبق تحقیقات آکادمیک حد اکثر 14 درصد زبان فارسی امروزی عربی هست. اون 70 تا 80 درصد رو از کجات در آوردی؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    89 7
    حمایت از نخبگان و دانشگاهیان را جدی بگیرید. با شعار کاری درست نمی شود...دولتمردان ما مرغ همسایه برایشان شده غاز و نخبه خارج رفته را مدام التماس دعا دارند در حالیکه نخبگان داخل کشور در بدترین شرایط هستند و همینها به فکر رفتن هستند. نگذارید بروند و بعد اشک تمساح بریزید...
  • دیاکو A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    دلتان را به این آمارها خوش نکنید ، پیشرفتهای چندین قرنه ما ایرانیان ، مدیون زبان غنی عربی است . انکار این قضیه ، نشان از نوعی عقده خود کم بینی و نیز نژاد پرستی است . بپذیریم که نژاد پرستی و خود پسندی نیز ، مانند بیگانه خواهی و شیفته اجانب شدن ، زشت و از رذایل اخلاقی است .
    • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      99 24
      جناب دیاکو اگر توانستی از شهر های مکه ,مدینه طائف یا دیگر مناطق خاستگاه زبان عربی یک فیلسوف ,ریاضی دان , دانشمند یا اندیشمند را نام ببری آنوقت ادعا کن که پیشرفتهای چندین قرنه ما ایرانیان ، مدیون زبان غنی عربی است.
    • آیلار A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      50 12
      ایرانی ها نوآور هستند. اونها در اثر شوکی که اعراب وارد کردن مجبور شدن چند قرن علمشون رو با زبان عربی مبادله کنن. همین باعث ارتقاء زبان عربی هم شد . اولین کتاب دستور زبان عربی رو ایرانیها نوشتن. بعد امثال فردوسی دوباره فارسی رو زنده کردن. حتی در مورد دین اسلام هم ایرانیها خلاق بودن. نتیجش اینه که دینی که الان ایرانیها بهش اعتقاد دارن نه تنها موازی دین عرب امروز نیست بلکه در تقابل با اونه. در ضمن زبان فارسی اونقدر قابلیت و ویژگی داره که به راحتی به عنوان زبان رسمی کشور استفاده بشه بر عکس بعضی از زبانهای بومی.
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    33 25
    تولید فله ای مقالات فارسی که ارزش علمی ندارند فقط امار را بالا میبرند
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    54 38
    متاسفانه شوونیست ها در حال نابودی فرهنگ و زبان اقوام ایرانی هستند البته به اسم زبان ملی و وحدت ملی و .........البته در این کار تا بحال موفق نشده و موفق هم نخواهند شد
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    69 18
    ترکی چندمه؟
  • آذربایجان IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    لطفا به این جمله توجه کنید:ورود افراد متفرقه اکیدا ممنوع این جمله کاملا عربی است قبول کنید که فارسی خودش لهجه ی عربی است.ضمنا تو ایران چندین ملت وجود دارد مثل ترک,کرد,عرب,بلوچ,لر,گیلک,ترکمن و غیره خب معلومه وقتی این ملتها بخوان مقاله بنویسن باید به غیر از زبان خودشون بنویسن البته به اجبار اگه اینا به زبان خودشون مینوشتن مطمئن باشید رتبه ی 153روهم نمیتونستید بدست بیارید.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      92 29
      من لر یاسوج هستم 1نخست انکه با دو سه لغت و واژه ربان بیگانه ای که به کار بردید نمیتوان نتیجه گرفت که زبان فارسی لهجه عربیه زبان فارسی دستور زبان ویژه خودش و لغات و واژ های ویژه خود را داراست 2من لر هستم و افتخار میکنم به زبان فارسی مینویسم 3هیچکس شما را وادار نکرده به فارسی مقاله بدهید مجلات جمهوری اذربایجان و ترکیه هستند در اونها مقاله چاپ کنید 4برای پیگیری اهداف پانترکهای راه دیگری انتخاب کنید زبان فارسی دژی استوار و رخنه ناپذیر است 5بسیاری از واژه های عربی که وارد فارسی شده اند واژه های همتا و هم ارز خود را در زبان فارسی دارند که ممکن است کمتر استفاده شوند اگر جستجو کنید سایت برای یافتن هم ارز اونها وجود داره 6 سخت در اشتباهید، ما میدانیم شما و پانترکا دنبال چه هستید
    • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      68 20
      زبان مغولی هم زبان خوبی است
    • بی نام SE ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      48 7
      تنها یک ملت و آن ملت ایران روشنه
    • زبان شناس IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      52 18
      کشور ما یک زبان رسمی و فراگیر داره که فارسی هست و زبان فارسی بر اساس آمار نشریه واشنگتن پست دوماه قبل جز هشت زبان مورد استفاده دنیا هست، دوما شما فرق لهجه و زبان و گویش رو بدونید بهتر هست چون همه اینها که نام بردی یک گویش هستند با ریشه فارسی سوما زبان شناسی یک علم بسیار پیچیده و مشکل هست و شما با خوندن چندحرف از واماندگان سیاسی که میخواهند زبان فارسی را تخریب کنند نمیتونید زبان فارسی را زیر سوال ببرید. درضمن بهتر هست بدونید اولین بار یک ایرانی به نام سیبوبه دستور زبان عربی و یعنی صرف و نحو را تدوین کرد و اعراب حفظ زبانشان مدیون ما ایرانی ها هستند،چهارما بیش از 20 هزار واژه در زبان عربی فارسی هست و نمیتونید با یک مثال بچگانه بگید که تمام کلمات این مثال عربی هستند مثلا مسجد به نظر شما........
    • ایران A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      40 14
      حرفهای خنده دار میزنی. اونهایی که تو گفتی زبان نیستند و اگر هم باشند رتبه علمی ندارند. روسیه الان شهرهای مختلفش زبانهای مختلفی دارند ولی زبان رسمیشون روسی هست و خیلی از کشورهای دیگر هم همینطور. اگر قرار باشد هر قوم و ده و روستایی به زبان خودش خواندن و نوشتن داشته باشد دیگر نمی شود یک کشور محسوب کرد و چیزی به نام زبان ملی و رسمی هم وجود نخواهد داشت. زبان انگلیسی که زبان اول دنیاست و خیلی از دانشمندان ایرانی هم به این موضوع کمک کردند.
    • شاهرود A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      20 70
      دوست عزیز اگه ترکهای ایرانو با این تعداد زیاد کم کنین.میمونه چندتا فارسی نویس.البته هه میدونن که مقالات فارسی چرا چاپ میشه چون مجلات معتبر اینجور به ظاهر مقاله رو کاغذ پاره ای بیش نمیدونن .
    • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      54 15
      خب برو توی نشریات هم زبونت مقاله بنویس مگه مجبورت کردن فارسی مقاله بدی؟
    • بختیاری IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      51 9
      دوست عزیز مثلا لری وبختیاری که لهجه است ما لهجه مان بختیاری است ولی زبانمان پارسی مثل یزدی وکرمانی وبندری و.... اینها همه به لحاظ ساختار زبانی و واژگان یک خانواده است البته قبول دارم ترکی وعربی هیچ قرابتی با ما ندارند
    • بهزاد IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      48 3
      گرامی بین خط و زبان تفاوت هایی هست . مثلا در ترکیه زبان ترکی است اما با خط لاتین . زبان فارسی امروز هم بازمانده ی فارسی پهلوی است که در دوره ی تسلط اعراب خط آن عربی شد . از ورود کلمات عربی یا زبان های دیگر هم چندان نباید ترسید . در عربی هم کلمات فارسی وجود دارد استاد دفتر رضوان جوهر و ... و این مشکلی نیست چون زبان ها برخلاف مرز عینی بین کشورها ، فاقد این مرز هستند و بی گذرنامه سفر می کنند . اگر ورود کلمات از فرهنگ های دیگر را ناپسند بدانیم ، با یک شاخصه ی مهم در تحولات زبانی ستیز کرده ایم . خود زبان عربی هم سرشار از کلمات عبری و سریانی است عبری : راحیل ، یعقوب ، تفرعن و... / سریانی : حفر ، فرتوت ، روح ، طعم و ... اما نمی گوییم که زبان عربی لهجه ای از آن زبان هاست .
    • بهزاد IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      28 6
      در ضمن لهجه خصایص مستقل صرفی و نحوی ندارد اما زبان فارسی در ساخت دستوری خود هیچ تجانسی با زبان عربی نشان نمی دهد و ویژگی های خود را دارد .
    • بی نام GB ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      39 6
      دوست عزیز ما زبان داریم ، گویش داریم و لهجه داریم ، فارسی یک زبانه که لری و گیلکی و ... گویش هایی آن هستند در این بین مثلا لری به چندین لهجه تقسیم میشه گیلکی به چندین لهجه، و کردی هم همینطور شما اول تفاوت اینها را یاد بگیر بعد نظرت رو بیان کن اینکه الان زبان فارسی از واژگان عربی ÷ر شده یک واقعیت است کما اینکه در زبان عربی هم واژگان فارسی زیادی دیده میشه اما در برابر همهی این واژگان عربی که فرمودید واژه فارسی هم داریم مثلا بجای "ورود افراد متفرقه اکیدا ممنوع" میشه نوشت " تنها خودی ها وارد شوند" و یا " ناآشنا نشاید زین جایگه گذشتن" و یا "کسی نباید بیاید مگر کارکنان این جا" و هزاران جمله فارسی دیگر
  • محسن A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    17 51
    قدرت امروز ایران را مدیون دانشمندان هسته ای هستیم. اونها بودند که از هیچ به غنی سازی رسیدند و این باور را ایجاد کردند که می توانیم همه کار را خودمان انجام بدهیم اگر بخواهیم و دشمن را کاملاً مأیوس و متزلزل کردند. اگر به نخبگان دانشگاهی توجه شود، اگر به رفاه مادی و کرامت اجتماعی و انسانی شان توجه شود می توانند زبان پارسی که گنجینه مفاخر زبانهای دنیاست به زبان علمی اول جهان تبدیل کنند. ما می توانیم اگر بخواهیم.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    5 20
    مگر پایگاه استنادی اسکوپوس نشریات علمی پژوهشی به زبان فارسی را نمایه می کند که جناب آقای دکتر دهقانی به استناد این پایگاه رتبه ایران را در این مورد ارائه کرده اند اگر اینطور است این مسئله برای همه دانشجویان و اساتید در دانشگاهها اطلاع رسانی نشده است.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      17 1
      سلام علیکم تعداد قابل توجهی از نشریات فارسی در اسکوپوس نمایه می شوند که 10 نشریه معرفی شده در جدول از این گروه می باشند.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      15 1
      بله. همه نه اما برخی ز مجلات فارسی در اسکوپوس ایندکس می شوند. چطور استادی هست که اسکوپوس رو نمی شناسه؟
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    تلاش مزبوحانه دوستان پانترکی که رسانه فارسی می خوانند به زبان فارسی هم حرف می زنند ولی میخواهند به خیال خام خودشان فارسی را زیر سوال ببرند من جالب بود شکرشکن شوند همه طوطیان هند زین قند پارسی که به بنگاله میرود
    • ادامه کامنت قبل زبان شناس IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      46 16
      به نظر شما مسجد فارسی هست یا عربی ؟ 98 درصد میگید عربی هست ، در صورتیکه مسجد یک واژه فارسی هست که به عربی راه پیدا کرده و هزاران کلمه دیگه ، شما هم بهتره مسخره حرف افراد ضد ایرانی نشی هموطن اینها بهانه برای اختلاف هست .
    • بی نام A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      31 79
      فعلا که با عرض پوزش تو ایران بعد اینگلسی ترکی بیشترین مخاطب رو داره که اکثر آموزشگاها الان دارن و توسعه میدن.و تو تهرانم اکثر مردم اونقدر برنامه های ترکی میبینن که از فارسی بهتر بلدن.
    • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      22 45
      متاسفانه هر وقت صحبت از حقوق اقوام میشه... اتهام " پان" بودن عین گلوله ای به سمت گوینده شلیک میشه... ولی خواستم بگم این اتهام ها اقوام ایرانی را از پیگیری حقوقشان منصرف می کند، ما چون ایرانی هستیم از حق خود نمی گذریم... ایرانی که لزوما فارس نیست...
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    56 20
    فارسی یک زبان کاملا مستقله کسانی که میگن فارسی لهجه است واقعا ادمای بیسوادی هستند فارسی و عربی فقط حروف مشترک دارند مثل فرانسوی و المانی و انگلیسی که حروف مشترک دارند کلمات و لغات با هم فرق میکنه دستور زبانشون با هم فرق میکنه. اگر فکر میکنید فارسی لهجه عربیه بسیار در بی اطلاعی به سر میبرید وضعتون خرابه بعد به دوستان عزیز هم عرض می کنم هوشیار باشید برخی دشمنان ما از جمله جمهوری اذربایجان شوروی سابق قصد دارند ریشه های کشور مثل زبان و ادبیات و دانشمندا و شعرا و اثار باستانی رو زیر سوال ببرند بسیار مراقب و هوشیار باشید دشمنی که با زبان فارسی دارند هم در همین راستا است. هر جا دیدید با زبان فارسی دشمنی میشه مطمئن باشید یک طرف قضیه پانترک ها هستند. این نقشه ای است که برا ایران دارند مراقب باش
  • بیر ایکی اوچ IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    30 90
    آره فارسی زبان هستش هم من قبول دارم هم یونسکو.... خخخخخخخخخخخخخخخخخ فارسی بعنوان زمان رسمی درجهان شمرده نمیشه...لهجه ای از عربیست.... خودبزرگ بینی هم حدی داره...همین کارارو کردین با ترک و عرب و ...مشگل دارین دیگه...
  • حسین A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    17 22
    خوب عزیزان، عربها مقالاتشان را به زبان بین الملل انگلیسی منتشر میکنند تا بهتر دیده شود.
  • بی نام US ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    74 33
    با درود بر ایرانیان بزرگوار پیروزی زبان بزرگ فارسی را بر زبان عربی با اون همه مخاطب شادباش میگویم
  • حامد DE ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    45 7
    واقعا آدم ناراحت میشه وقتی میبینه بعضی هموطنها اینطور نسبت به زبان خودشون بی انصافی میکنن اون بدون اینکه اطلاعات کامل داشته باشن. ریشه زبان پارسی، هندی اروپایی هستindoeuropean و ریشه زبان عربی مثل زبان عبری ،سامی هستش semitic
  • اکبر EU ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    58 12
    دوستان عزیزی که میفرمایید فارسی لهجه ی عربی است. فکر میکنید حتی اگر همه ی ما نظر شما در مورد این دو زبان رو قبول کنیم، واقعیت دگرگون میشه و دیگه فارسی و عربی دو زبان متفاوت نخواهند بود؟ فکر نمیکنید اگر شمای آذری، بنده ی بختیاری و همه ی اقوام این مملکت برای مخاطب قرار دادن مردم ایران از "ما" بجای "شما" استفاده کنیم، دیگه کسی نمیتونه هیچ چیزی رو به ما تحمیل کنه؟ بنده به بختیاری بودن خودم افتخار میکنم و "لری" رو زبون مادریم میدونم و با اینکه میبینم به زبان مادری من بی مهری میشه، هرگز به خودم اجازه نمیدم که زبان رسمی کشورم رو به چالش بکشم یا خودم رو جدای از هم میهن هام بدونم و همیشه ایرانی بودنم رو ارجح بر بختیاری بودنم میدونم. ای کاش حداقل ما مردم به فکر این خاک باشیم.
  • بی نام DE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    42 15
    واقعا آدم ناراحت میشه وقتی میبینه بعضی هموطنها اینطور نسبت به زبان خودشون بی انصافی میکنن اون بدون اینکه اطلاعات کامل داشته باشن. ریشه زبان پارسی، هندی اروپایی هستindo european و ریشه زبان عربی مثل زبان عبری ،سامی هستش semitic
  • اکبر EU ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    45 10
    دوستان عزیزی که میفرمایید فارسی لهجه ی عربی است. فکر میکنید حتی اگر همه ی ما نظر شما در مورد این دو زبان رو قبول کنیم، واقعیت دگرگون میشه و دیگه فارسی و عربی دو زبان متفاوت نخواهند بود؟ فکر نمیکنید اگر شمای آذری، بنده ی بختیاری و همه ی اقوام این مملکت برای مخاطب قرار دادن مردم ایران از "ما" بجای "شما" استفاده کنیم، دیگه کسی نمیتونه هیچ چیزی رو به ما تحمیل کنه؟ بنده به بختیاری بودن خودم افتخار میکنم و "لری" رو زبون مادریم میدونم و با اینکه میبینم به زبان مادری من بی مهری میشه، هرگز به خودم اجازه نمیدم که زبان رسمی کشورم رو به چالش بکشم یا خودم رو جدای از هم میهن هام بدونم و همیشه ایرانی بودنم رو ارجح بر بختیاری بودنم میدونم. ای کاش حداقل ما مردم به فکر این خاک باشیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    18 84
    متاسفانه شماها از همه پان .... ترین نمی دونم شما چرا به نداشته هاتون می بالین کدوم زبان و دارین شما پارسی رو مدیون ما ترکها و حکام ما هستین والا الان همه تون عربی حرف می زدین که رسم و الخططون هم عربی هس انصاف داشته باشین دیگه از نوشتتنتون هم معلومه که زبانتون لهجه عربی است.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    59 18
    دوستانی که میگن فارسی یک لهجه عربی است و دقت کنند خودشون خودشون را جوک می کنند بعد میگن فارسا ما را مسخره می کنن. یک کم پژوهش کسی را نمی کشه.
  • سرزمین اریایی A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    59 11
    بادرود بر مردم ایران زمین:فارس،کرد،ترک،لر،بلوچ،عرب،گیلک،مازنی، تالش، و...... بعضی از دوستان نا اگاهانه فارسی را کوچک می شمارند درصورتیکه این زبان شاخه ای از زبان هندواروپایی است که قدمتی چند هزار ساله دارد اما در مورد اهمیت زبان فارسی اقای ریچارد نلسون استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد می گوید عرب ها دیگر نقش ایران وزبان فارسی را در شکل گیری فرهنگ وتمدن اسلامی درک نمی کنند وارزو دارند گذشته را فراموش کنند. ویا انا ماریا شیمل شرق شناس غربی می گوید افتخارم اینست که فارسی را فرا گرفته ومولانا شناسی را گذرانده ام زبان فارسی فرهنگ ساز وتمدن ساز بوده وخواهد بود.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    33 14
    همه از دم رسانه فارسی میخونن ولی به زبان فارسی که میرسه بهش حمله میکنن جل الخالق عمو خوب برو رسانه های خودت رو بخون چرا زبان فارسی میخونی؟ چرا خبر انلاین میخونی؟حاجی؟ از اونطرف مرز چه خبر؟ باز چه برنامه ای دارید برا مظلوم نمایی؟ یاشاسین فارسی
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    43 10
    تا امروز بنده متوجه نشده بودم که زبان فارسی چقدر اهمیت داره از اونجائیکه دیدم کلی دشمن داره و یک عده رو بدجور سوزونده فهمیدم بسیار زبان مهمیه به نحوی که طرف میاد سایت فارسی زبان رو مطالعه میکنه بعد بهش حمله میکنه از اینجا میشه فهمید که چقدر این زبان قدرت داره. شما نگاه کن کسی نمیره به فلان زبان خارجی بی اهمیت حمله کنه همه حمله ها متوجه زبان فارسیه دلیلش هم اینه که عده ای رو سوزونده و اثرگذاری شدیدی داشته واقعا کیف کردم
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    37 11
    در سال ۱۸۷۲ در نشست ادیبان و زبان‌شناسان اروپایی در برلین، زبان‌های یونانی، فارسی، لاتین و سانسکریت به عنوان زبان‌های کلاسیک جهان برگزیده شدند. بر پایهٔ تعریف، زبانی کلاسیک به شمار می‌آید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد فارسی از نظر شمار و تنوع ضرب‌المثل‌ها در میان سه زبان اول جهان است. دامنه واژگان و تنوع واژه‌ها در فارسی هم‌چنین بسیار بزرگ و پرمایه‌است و یکی از غنی‌ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایره لغات به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ لغاتی چون دهخدا در ۱۸ جلد و یا فرهنگ معین در ۶ جلد دیده می‌شوداز زبان فارسی واژه‌های زیادی در دیگر زبان‌ها به وام گرفته شده‌است.811 واژه فارسی در انگلیسی نقل از ویکیپدیا
    • بی نام RU ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
      13 51
      بله اين زبانها جزء زبانهاي كلاسيك و مرده دنيا هستند
    • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
      39 17
      اگر زبان مرده هستند په شما چرا داری رسانه ای که به زبان مرده مینوسه رو مطالعه می کنی و باهاش مینویسی ببم جان؟ از پانترکای اونطرف چه خبر؟ احمدی نژاد یه جمله خوب داشت که با اب رو...شروع میشد. برو اون جمله رو بخون و بهش عمل کن تا حالت بهتر بشه فارسی یک زبان زنده و موفق دنیا است حال شما زورتون میاد اون بحث دیگری است
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    47 15
    توصیه من به دوستان اینه که عبارت زبان فارسی رو در گوگل جستجو کنن و مقاله زبان فارسی رو در ویکیپدیا بخونن تا سوء تفاهمات برطرف بشه زبان فارسی همراه یونانی و لاتین و سانسکریت 4 زبان کلاسیک جهان محسوب میشوند و فقط 4 زبان کلاسیک روی کره زمین داریم شما اگر اون مقاله رو مطالعه کنی به بزرگی و شکوه زبان فارسی که همردیف لاتین و یونانی مطرح شده پی خواهی برد.
  • عباسم IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    19 6
    دوتا از ژونالاش مال مازندرانِ بازم بیاین لهجه مارو مسخره کنین مشکل اینجاست که نمیدونین بیشترین میزان تحصیل کرده دانشگاهی مال مازندرانِ اون وقت شما...
  • املیا GB ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    25 6
    درود خبر شادی افرینی بود، به امید ایرانی ازاد و اباد برای همه ایرانیان.
  • بابک IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    33 66
    زبان فارسی زبان خیلی ضعیف و ناقصیه.ترکی خیلی قویتر و غنی تر هست.