تصمیم مجلس برای کاهش اعضای شورای شهر تهران، با اعتراض اعضای شورا مواجه شده است. از جمله رییس پارلمان شهری پایتخت. این درحالی است که خود او یکی از پیشنهاد دهنده ها بوده.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بر اساس ماده 7 قانون تشکیلات و وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور مصوب 27/8/86 ،مقرر شد تا تعداد اعضای شورای شهر تهران 31 عضو اصلی و 12 عضوعلی البدل داشته باشند اما حالا با اصلاح ماده 6 طرح اصلاح قانون تشکیلات،‌ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 13/7/94 تعداد اعضای شورای شهر تقلیل یافت.

نمایندگان در نشست علنی مجلس در 13 مهرماه، در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با ماده یک آن با 162 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 202 رأی، موافقت کردند. ماده 6 اصلاح شد و تعداد اعضای اصلی و علی البدل شورای شهرها تعیین شد که شهرها تا 50 هزار نفر، 5 نفر عضو اصلی و 3 نفر عضو علی البدل و شهرها با جمعیت 50 هزار نفر تا 200 هزار نفر، 7 نفر عضو اصلی و 5 نفر عضو علی البدل داشته باشد. و مقرر شد که اعضای شورای شهر تهران 21 نفر عضو اصلی و 11 نفر عضو علی البدل باشد.

این مصوبه با اعتراض شورای شهر تهران مواجه شده. صبح امروز رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه روز گذشته مجلس گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس تصمیمی بگیرند که به نفع مردم باشد.

مهدی چمران در جلسه علنی روز سه شنبه در واکنش به کاهش تعداد اعضای شورا به ۲۱ نفر گفت: مگر جمعیت تهران کم شده یا از مساحت آن کاسته شده که تعداد اعضای شورای شهر آن را کم کرده اند.

به گفته او برخی از اعضای شورا حتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت در ماه برای شورا فعالیت می کنند اما باز هم مشکل و مسئله وجود دارد: ما در شورا اگر شب و روز هم کار کنیم باز وقت کم می آوریم و مشکلات از تلاش های ما بیشتر است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: فعلا تنها یک بند از طرح پیشنهادی مجلس به تصویب رسیده و امیدواریم نمایندگان مجلس تصمیمی بگیرند که به نفع مردم باشد. برخی پیشنهادات نمایندگان خطرناک تر از مصوبه روز گذشته بود که من برای تمامی اعضا آن را ارسال کردم.

چمران در حالی به مصوبه نمایندگان مجلس معترض شده که یکی از اعضای شورای عالی استان ها می گوید در زمان ریاست چمران بر شورای عالی، کاهش اعضای شورای شهر تهران مصوب شده و به مجلس ارسال شده است. 

نرگس کمالی عضو شورایعالی استانها در ارتباط با مصوبه مجلس درخصوص اصلاح دوباره قانون تشکیلات شوراها به کلید ملی گفته: طرح کاهش تعداد اعضای شوراها در شورایعالی در زمان ریاست آقای چمران مطرح و بررسی شده بود.

افزایش تعداد اعضا، نظارت بر شهرداری را کم کرده است

او گفت: دولت و وزارت کشور در پی آن هستند که وظایف و اختیارات شوراها را کم کنند. در این دوره، افزایش تعداد اعضای شورا از دلایل کمرنگ شدن بحث نظارتی آن بوده است. در برآوردی که شد در دور اول تا سوم با کم بودن تعداد اعضای شورا نظارت بهتری صورت می‌گرفت.

کمالی گفت: به دلیل افزایش تعداد اعضای شورا، تعامل بین اعضای شورا و شهردار کمتر شده بود و اعضا با یکدیگر کمتر به تفاهم می‌رسیدند. در بیشتر شوراهایی که افزایش تعداد اعضا را داشتند دوگروه ایجاد شده بود که یک گروه همراه با شهردار و یک گروه مخالف با شهردار بودند و این امر باعث اختلال در روند شورا شد.

او با اشاره به اینکه نقاط ضعف و قوت در مورد تعداد اعضای شوراها در شورایعالی استانها مورد بررسی قرار گرفته است گفت: نقاط ضعفی که درخصوص افزایش تعداد اعضای شورا وجود داشت بیشتر از نقاط قوت آن بود و مشکلاتی که بعد از اجرای این قانون پیش آمده بود باعث شد که مجددا نسبت به اصلاح قانون وارد شوند.

نماینده استان مازندران در شورایعالی استانهای کشور در ارتباط با لایحه جامع وزارت کشور برای اصلاح قانون مدیریت شهری گفت: آن چه که مد نظر وزارت کشور است کم کردن حدود اختیارات شوراها و به نوعی ساقط کردن مسئولیت از آنها است. در هر شرایطی باید حدود اختیارات شوراها به عنوان نمایندگان و منتخبان مردم بیشتر از آنچه باشد که در حال حاضر وجود دارد زیرا در قانون اساسی این اختیار برای شوراها دیده شده است اما در مرحله اجرا چالش هایی وجود دارد که مانع از اجرایی شدن آن است.

چه اتفاقی افتاده که مجلس تصمیم به کاهش اعضای شوراها گرفته؟

اما در جریان یکصد ونود و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران، تعدادی از اعضا، با اصلاحیه مجلس مخالفت کردند. ابوالفضل قناعتی در تذکری نسبت به تصمیم مجلس شورای اسلامی برای کاهش اعضای شوراها انتقاد کرد و گفت: برای روشن شدن این مساله باید به سوالاتی پاسخ داده شود تا مشخص شود چرا باید اعضای شوراها کاهش پیدا کنند.

وی با طرح این سوال که آیا جمعیت وسعت، مأموریت و یا مشکلات کلانشهر تهران کم شده است، گفت: چه اتفاقی افتاده که مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته است تعداد اعضای شورای شهر تهران را کاهش دهد.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: روی چه اصول و تخصصی تصمیم برای کاهش تعداد اعضا گرفته شده؟ در حال حاضر اکثر اعضای شورای اسلامی شهر تهران 300 الی 400 ساعت در ماه فعالیت می‌کنند، اما باز هم برای بررسی همه امور شهر تهران وقت کم می‌آورند، چگونه در چنین شرایطی تصمیم گرفته شده تعداد اعضای شورا کاهش پیدا کند.

قناعتی گفت: از نمایندگان خواهش می‌کنیم که این طرح را در صورت امکان برگردانند و تجدیدنظر کنند و اگر چنین امکانی وجود ندارد، شورای نگهبان از تصویب چنین طرحی جلوگیری کند و یا از نمایندگان آینده که در شش ماهه آینده انتخابات مجلس برگزار می‌شود، می‌خواهیم در مورد شهر تهران به فکر باشند.

همچنین نایب رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش تعداد اعضای شوراها گفت: این اقدام مجلس عجولانه و برگشت به عقب بود.

محمد حقانی در تذکری گفت: باید هر کاری که می‌توانیم درخصوص برگشت طرح کاهش تعداد اعضای شوراها انجام دهیم.

نقض حقوق ملت است

همچنین رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی برکاهش اعضای شورای اسلامی شهر نقض حقوق ملت است، گفت: باید شورای نگهبان براساس عدالت، قانون اساسی و با توجه به تجربیات جهانی به این مصوبه مجلس شورای اسلامی نگاه کند و در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

رحمت‌الله حافظی در تذکری گفت: یکی از مبانی جمهوری اسلامی، عدالت است که بی‌تردید عدالت انتخاباتی و سیاسی نیز یکی از مبانی مهم اجرا شدن عدالت است. قطعا شورای نگهبان باید ضمن نگاه به فرمایشات امام راحل درخصوص وظایف شوراها با توجه به قانون اساسی، تجربیات جهانی و فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش تعداد اعضای شورا تصمیم‌گیری کند.

وی گفت: عدالت فقط در ابعاد اقتصادی و اجتماعی نیست بلکه در ابعاد سیاسی و انتخاباتی نیز باید این عدالت دیده شود. درخواست ما از شورای نگهبان این است که براساس عدالت نسبت به این مصوبه تصمیم‌گیری کنند.

رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شهرهای دیگر به ازای هر 10 هزار نفر یک نماینده وجود دارد ولی در شهر تهران که پایتخت کشور نیز محسوب می‌شود و جمعیت آن بیش از 10 میلیون نفر است به ازای هر 350 هزار نفر یک نماینده در شورای شهر حاضر می‌شود و کاهش تعداد اعضا به هیچ عنوان براساس عدالت نیست.

در دیدار با فقها اعتراض شود

اسماعیل دوستی هم در تذکری نسبت به عملکرد نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص کاهش تعداد اعضای شورای شهر گفت: نمایندگان مجلس حق بررسی هر لایحه و طرحی را دارند اما متاسفانه نگاهی که در مجلس به شهر تهران وجود دارد یک نگاه احساسی است.

وی گفت: انتقادی نسبت به نمایندگان تهران دارم چراکه باید در جریان مشکلات شهر تهران باشند. در تمامی ادوار گذشته نمایندگان مجلس به اندازه نمایندگان شورای شهر تهران در جریان مشکلات نبوده‌اند، البته این موضوع طبیعی است چراکه نمایندگان مجلس مدعی هستند که به موضوعات کلان رسیدگی می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: این گلایه‌مندی از نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که چرا در مقابل تصویب چنین طرحی از حقوق مردم پایتخت دفاع نکرده‌اند و مشکلات ما را به سایر نمایندگان منعکس نکرده‌اند.

دوستی خطاب به سایر اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته انتقادی به خود ما نمایندگان شورا و هیات رییسه هم وارد است چراکه در این موضوع غافل بوده‌ایم و اگر جلسات خود با نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی را به صورت مستمر برگزار می‌کردیم، چنین تصمیماتی اتخاذ نمی‌شد.

وی خطاب به چمران رییس شورای شهر تهران گفت: درخواست می‌کنم در دیدار با فقها اعتراض اعضای شورای اسلامی شهر تهران منعکس شود تا جلوی تبدیل این مصوبه به قانون گرفته شود.

اصلاحات مکرر قانون شوراها زیبنده قانونگذاری کشور نیست

احمد حکیمی‌پور هم در تذکری ضمن انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش اعضای شوراها گفت: در قانون اساسی، شوراها از ارکان اداره امور کشور هستند؛ اما متاسفانه این رکن بی‌دفاع مانده است و مشخص نیست چه کسی باید از حقوق ملت در این مورد دفاع کند.

وی تاکید کرد: زیبنده قانونگذاری نیست که پس از انقلاب اسلامی 8 مرتبه قانون شوراها اصلاح شود. دلیلی وجود ندارد در هر دوره‌ای قانون شوراها دستخوش اصلاحات متفاوت شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: بی‌تردید مجلس شورای اسلامی اولویت‌های بیشتری دارد. البته این را نیز می‌پذیریم که ضمن احترام به مجلس و نمایندگان محترم، حق دارند که در هر موردی تصمیم‌گیری کنند، اما شایسته بود درخصوص شوراها در هنگام تصمیم‌گیری نظر اعضای شوراها را نیز می‌گرفتند چراکه جنس مجلس نیز از جنس مشورتی شوراها است.

روابط میان شورا و مجلس کم است

همچنین رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اطلاع اکثریت اعضای شورای شهر تهران در باره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش تعداد اعضای شورا از 31 به 21 تن گفت: روزی مجلس شورای اسلامی تصمیم به افزایش تعداد اعضا گرفت و امروز به این جمع بندی رسیده است که تعداد اعضا کاهش یابد.

به گزارش ایسنا؛ احمد دنیامالی در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: یک سالی است که در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی این بحث مطرح بوده و در نهایت نمایندگان به این جمع بندی رسیده‌اند که تعداد اعضای شورای اسلامی را از 31 به 21 تن تقلیل دهند.

وی در خصوص استدلال اعضای مجلس شورای اسلامی در مورد این تصمیم گفت: با توجه به اینکه تعداد اعضای جامعه شورایی کشور افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به افزایش تعداد شوراها برخی مشکلات برای شهرها ایجاد شده است که بر اساس همین استدلال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنین تصمیمی را گرفته‌اند.

دنیامالی افزود: به نظر بنده هرچه مشارکت و تکثر بیشتر باشد عملکرد شوراها موفق تر خواهد بود البته با توجه به صحبت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش بینی می‌شد که این طرح با رای بالایی به تصویب برسد.

وی کم بودن رابطه شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی را یکی دیگر از علل مصوب شدن کاهش اعضای شورا خواند و افزود: متاسفانه روابط میان شورا و مجلس کم است بر همین اساس چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود. اکثریت اعضای شورا از این موضوع اطلاع داشتند و خود بنده نیز چندین جلسه با نائب رئیس کمیسیون شوراها در این مورد صحبت کردم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نظام شورایی با این استدلال بنا شده است که تکالیف از دوش دولت برداشته شود و بر عهده مدیریت شهری گذاشته شود تا از این طریق مشکلات مرتفع شود اما دولت ما هم سیاست گذار است و هم مجری که این امر باعث شده دولت بزرگ شود و تا زمانی که با این شیوه عمل می‌کنیم نمی‌توانیم انتظار محقق شدن مدیریت یکپارچه شهری را داشته باشیم.

تعداد اعضای شورای شهر تهران باید 70 تا 100 نفر باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهر تهران ضمن انتقاد از تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش تعداد اعضای شوراها گفت: برای بررسی و پیگیری مشکلات شهر تهران باید اعضای این شورا هفتاد تا 100 نفر باشند.

غلامرضا انصاری در نطق پیش از دستور خود با انتقاد از تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون به برون سپاری وظایف توسط دولت و مدیریت یکپارچه شهری تاکید شده است بر همین اساس کاهش تعداد اعضای شورا قابل قبول نیست.

او گفت: با و جود 31 عضو فعلی شورای شهر تهران همچنان برخی از کمیسیون‌ها سه عضو دارند و با توجه به وجود مشکلات و وضعیت کلان شهر تهران اعضای این شورا وقت کافی برای رسیدگی به این مشکلات را ندارند. بر همین اساس باید تعداد آنها بین 70 تا 100 نفر باشد.

انصاری گفت:‌ تصمیم مجلس شورای اسلامی برای کاهش تعداد اعضا و تصویب چنین طرحی باید بر اساس عقل و عرف انجام شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =