تسنیم نوشت: یکی از دیپلمات‌های روس نقش نظامی و سیاسی کشورش برای حل وفصل درگیری‌ها در سوریه را تشریح کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یک دیپلمات روس در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان شاخصه‌های نقش جدید کشورش در سطح نظامی و سیاسی را به منظور رسیدن به حل و فصل مناقشه و درگیری در سوریه تشریح کرد.

این دیپلمات روس در جمع نشستی خصوصی در خانه یکی از مسئولان سابق لبنان نکاتی را متذکر شد؛ از جمله اینکه روسیه از نظام بشار‌اسد رئیس جمهور سوریه و تغییرات در این کشور همزمان حمایت کند و بر این نکته اصرار ورزد که بشار اسد قدرت را زمانی که مردم سوریه بخواهند، ترک کند؛ نه وقتی که آمریکا یا دو کشور ناتوان فرانسه و انگلیس آن را بخواهند.

مسکو می‌گوید که آماده بحث درباره راهکار سیاسی است و نه تغییر افراد.

دلایل حضور روسیه در سوریه

وی خاطرنشان کرد: روسیه به این دلیل در سوریه حضور دارد که ترکیه، قطر، عربستان و اروپای غربی در آنجا حضور دارند و با بشار اسد می‌جنگند و می‌خواهند نظام وی را سرنگون کنند.

این دیپلمات تصریح کرد: سه نظام عربی شامل حسنی مبارک و معمر قذافی و علی عبدالله صالح فروپاشید. آنها به آمریکا بیشتر از روسیه نزدیک بودند، اما فروپاشیدند زیرا آمریکایی‌ها گفتند که آنها باید بروند اما مسکو به چنین شیوه‌ای اعتقاد ندارد.

تغییر روند جنگ در سوریه

وی افزود: به طور قطع، نیروهای روس برای حمایت از نظام بشار اسد به سوریه آمده‌اند و در تحویل سلاح‌های پیشرفته و هوشمند به ارتش سوریه تردید به خرج نداده است؛ سلاح‌هایی که ارتش سوریه در حال حاضر استفاده از آن را آموزش می‌بیند تا در نبردهای سنگین از آن استفاده کند که به اعتقاد این دیپلمات روس روند جنگ را تغییر خواهد داد.

وی افزود: نیروی هوایی روسیه قصد نداشته است که گروه تروریستی داعش را در خارج از "سوریا المفیده" واقع در غرب خط حلب - درعا هدف قرار دهد اما بعد از افزایش حمله رسانه‌های غربی و حملات ائتلاف بین المللی به شرق کشور، این کار را کرد و رقه را بمباران نمود. منطقه سوریا المفیده شمال شام و حمص و ساحل می‌شود.

فراهم کردن مقدمات برای پیشروی زمینی ارتش سوریه

این دیپلمات گفت: در غرب خط حلب - درعا یعنی در منطقه "سوریا المفیده"، 75 درصد جمعیت و 85 درصد تولید ملی قرار دارد؛ در حالی که صحرا در شرق این خط واقع است. در نتیجه آنچه برای محافظت از نظام بشاراسد لازم است، حفاظت از مناطق واقع در این خط در مرکز تا جنوب و ساحل در غرب است. بر اساس پیش‌بینی این دیپلمات روس، حملات هوایی پی در پی ارتش روسیه با فرسوده و خسته کردن مخالفان بشار اسد از هر گروهی که باشند، بستر را برای پیشروی زمینی ارتش سوریه و هم پیمانانش به منظور کنترل کامل بر این منطقه هموار خواهد کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که مسکو همزمان با عملیات نظامی آماده است تا با واشنگتن و غرب برای کمک به سوری‌ها جهت دستیابی به راه حلی سیاسی همکاری کند و مسکو طرف دیگر ذیربط در ایجاد یک راه حل برای اوضاع سوریه خواهد بود؛ با توجه به اینکه تهران اعلام کرد درباره سوریه با واشنگتن مذاکره نخواهد کرد.

این دیپلمات گفت: روس‌ها از پناهندگی و موج گسترده پناهندگان سوری به سمت قاره اروپا زیان نمی‌کنند بلکه این کشورهای اروپایی هستند که از مشکلات و ناتوانی در پذیرش آوارگان شکایت دارند. مسکو معتقد است که غرب اهتمام بیشتری به حل سیاسی مناقشه سوریه برای توقف جنگ و سیل آوارگان قانونی و غیر قانونی دارد اما رسیدن به این راه حل سیاسی ایجاب می‌کند که نشستن بشار اسد بر سر میز مذاکره مد نظر قرار گیرد؛ نه کنار گذاشتن وی.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =