نماینده مخالف وزیر راه: درست است که شما آخوندی هستید ولی آخوند نیستی که فتوا بدهی و بنویسی جایز نیست

رئیس کمیسیون عمران خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: شما درست است که آخوندی هستید ولی آخوند نیستی که فتوا بدهی و بنویسی جایز نیست.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است. یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح در مقام موافق استیضاح سخن گفت. مهدی هاشمی، نماینده مردم تهران گفت: این استیضاح بعد از سه مرحله درخواست استیضاح و بعد از دو سال در دستور کار مجلس قرار گرفت و بحث ما عملکردی است.

هاشمی ادامه داد: من به لحاظ محدودیت وقت، نمی خواهم به 62 محوری که در مراحل مختلف برای استیضاح مورد بحث قرار گرفت را مطرح کنم اما به نکاتی اشاره می کنم.

نماینده مردم تهران به موضوع حوادث اشاره کرد و گفت: فرصتی نیست که وضعیت حمل و نقل  هوایی، ریلی و جاده ای را به درستی مطرح کنیم اما در این حوزه اولویت ایمنی است. من به آمار حوادث از 2008 تا 2015 اشاره می کنم. در سال 2008، ایران 200 درصد سوانحش مازاد بر نرم جهانی بود و 20 درصد مازاد بر نرم غرب آسیا بود. این رقم در سال 2009، 95 درصد مازاد بر نرم جهانی و همچنان 20 درصد مازاد بر نرم غرب آسیا بود. در سال 2010، این ارقام به ترتیب به 15  در صد  و 10 درصد کاهش یافت. در سال2011، نرم سوانح در ایران  18درصد مازاد بر نرم جهانی، در سال 2012،  19درصد مازاد بر نرم جهانی، در سال 2013،  50درصد و در سال 2014،  150 درصد مازاد بر نرم جهانی شد و برآورد شده که تا پایان سال 2015 ایران 220 درصد می شود.

وی ادامه داد: چرا این اتفاق افتاد؟ بودجه کم داشتیم؟ یا عدم به کار گیری افراد توانمند باعث شده که این وضعیت پیش آید؟ چرا با وجود تذکرات کارشناسی پروازها انجام شده و ما این سقوط ها را داشتیم. چرا برای پرواز آنتونوف 140 که 42 نفر کشته شدند، کسی بازخواست نشد؟

رئیس کمیسیون عمران اظهار کرد: هواپیمای چک فلایتی در اسفند 92 در کیش سقوط کرد و بعد از شش ماه از آب بیرون نیامد و حتی جنازه ها از آب درنیامد. آقای وزیر قرار بود شما شخصا این مسائل را پیگیری کنید. چند بار تاکنون چرخ هواپیما باز نشده است؟ چرا کار نظارت به خود شرکت هواپیمایی واگذار شده است؟

هاشمی گفت: چرا وقت نمی گذارید؟ بگویم چرا؟ چون وقتتان را برای بازدید از خانه هنرمندان، کمیته فرهنگ و تمدن، توسعه نظام مالی، راه اندازی میز زنان در وزارتخانه و ... وقت می گذارید. مگر دولت وزیر اقتصاد ندارد؟ من البته از این چهار وزیر که نامه نوشتند تشکر می کنم و از رئیس جمهور تشکر می کنم که دستور پیگیری دادند.

نماینده موافق استیضاح وزیر راه افزود: شما این گفت و گو های نسبی و سببی که دارید را کنار بگذارید. چند بار باید شاهد این مشاجرات باشیم؟ چرا نمایندگان اقلیت ها باید ماه ها پشت در باشند تا شما وقت بدهید؟

هاشمی سپس به انتخابات نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: در ماده 11 قانون شرایط صلاحیت ها مشخص است اما 24 ساعت مانده، شما شرایط جدیدی از قول خودتان مطرح می کنید. شما درست است که آخوندی هستید ولی آخوند که نیستی که فتوا بدهی و بنویسی جایز نیست. پس از فتوای شما دوباره سایت باز می شود، مهندسی ریزش می شود تا عده ای ثبت نام نکنند.

وی گفت: شما گفتید می خواهید جوان گرایی بکنید. 24 نفر لیست از مدیران ارشد شما اینجاست که همه بازنشسته هستند. عمل معکوس می کنید؟

هاشمی اظهار کرد: از زمانی که ریاست جمهور انتخاب شدند تا زمانی که کار را به دست گرفتند، 25 نماینده درخواست وقت کردند برای کمک به پروژه های عمرانی کشور. شما بگویید آقای انصاری، ما چقدر پیگیری کردیم و وقت ندادند؟

وی گفت: چرا اولویت ها را در پروژه ها رعایت نمی کنید؟ پروژه مکران که مورد تایید مقام معظم رهبری است، 88 درصد پیشرفت داشته بعد دو سال شده 92 درصد. این اولویت هاست؟

رئیس کمیسیون عمران اظهار کرد: این تعامل است که ما در وزارتخانه، کمیسیون را می آوریم و می گوییم همه جوره در خدمت شما هستیم. برای حل مشکلات مردم، خودمان را کوچک می کنیم. فردا صبحش مدیری عوض می شود ما خبر نداریم. بسیاری از چیزها را باید از اخبار متوجه شویم، این درست است؟

وی با بیان اینکه این ال سی هایی که به شرکت های هواپیمایی داده می شد، قرار بود سه ماهه باشد، اما قراردادهای یک ساله بسته شد، تصریح کرد: شما برای یک فرودگاه هزار ویک صغری و کبری می کنید که وقتی رئیس جمهور به سفر می رود این قرار داد امضا شود، این چه ارزشی دارد؟ شما مدعی مبارزه با فساد هستید.

هاشمی گفت: ما دو سال تلاش کردیم که این استیضاح شکل نگیرد. حاج اقای ابوترابی، آقای باهنر، شما شهادت بدهید که ما چقدر تلاش کردیم مشکلات رفع شود اما حاضر نیستند  همکاری کنند.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 465062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    25 0
    متوجه شديد؟گفته فلان مدير عوض ميشه ما خبر نداريم.اهم مطلب اينجاست.اون فلان مدير چي به شما ميداده؟يک رانت بزرگ توي اصفهان.کاسبان تحريم دلواپس اسفند در راه است.