انتخاب نوشت: فایننشال تایمز نوشت: رقابت و تنش میان ایران و عربستان سعودی به خطرناکی انبار باروت است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی آورده است: قیمتهای نفت اکنون نسبت به سال گذشته پنجاه درصد سقوط داشته و کمتر از چهل درصدِ بالاترین سطح قیمت نفت در سال دو هزار و دوازده است. در سطح جهان همچنان میزان عرضه نفت حدود دو میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون بشکه در روز بیش از میزان تقاضا است و این باوجود کاهش صادرات نفت لیبی و دو جنگ خونین - جنگ اول بر ضدداعش در سوریه و عراق، جنگ دوم بر ضد حوثی ها در یمن- است. این دو جنگ که مستقیما هیچیک از نواحی مهم تولید نفت را تحت تاثیر قرار نمی دهند، جنگهای نیابتی مرتبط با رقابت بین عربستان سعودی و ایران است. اما اکنون خطر وقوع یک جنگ علنی بین ریاض و تهران رو به افزایش است. تاسیسات و صادرات نفت بطور قطع اهداف اصلی خواهند بود و در آن شرایط افزایش قیمت نفت اجتناب ناپذیر است. سوال این است که آیا امکان جلوگیری از چنین بحرانی وجود دارد.

هرگز روابط نزدیکی بین پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته است. این نزاع تا حدی مذهبی و تا حدی اقتصادی و ارضی است. هر دو کشور می خواهند رهبر مسلم منطقه باشند. در ماههای اخیر روابط فیمابین تیره تر شده است. جدیترین علت آن جان باختن هفتصد و شصت و هفت زائر مسلمان در مراسم سالانه حج در مکه از جمله حدود صد و شصت و نه(این آمار قدیمی است) ایرانی بوده است. از زمان وقوع آن حادثه دردناک، رهبران ایران از این ماجرا انتقاد کرده اند و سعودی ها را به دلیل عدم همکاری به «اقدام تلافی جویانه» تهدید کرده اند.

این لحن تند حاکی از گسترش تنش در سراسر منطقه است و با وضعیت اروپا چند ماه قبل از جنگ جهانی اول قابل مقایسه و به همان اندازه خطرناک است.

این روزنامه در ادامه مدعی شد: هفته گذشته همچنین شاهد رهگیری یک قایق توسط سعودیها بودیم که از ایران به سمت شمال یمن می رفت و حامل موشک انداز و گلوله های ضد تانک برای شورشیان حوثی بودکه همچنان در برابر حملات هوایی سعودی مقاومت می کنند. از زمان برکناری عبد ربه منصور هادی از ریاست جمهوری یمن توسط نیروهای حوثی در سال جاری حدود دو هزار یمنی کشته شده اند، از جمله دویست کشته در حمله هوایی دو هفته قبل سعودیها به یک مراسم عروسی.

سه عامل مجموعا در ایجاد این وضعیت خطرناک نقش داشته است: نخست آن که، ایران به موجب توافق هسته ای با آمریکا و دیگر قدرتهای خارجی آزادی عمل پیدا می کند. این توافق برای ایران فرصت لازم را جهت ایجاد و تقویت شبکه ای از پیوندها در سراسر منطقه از لبنان و سوریه تا حوثی ها و جوامع شیعه در خلیج (فارس) و نقاط دیگر فراهم می سازد.

دوم، مداخله روسیه در سوریه موضع بشار اسد رئیس جمهور و ایرانیان را تقویت می کند و عدم قاطعیت ائتلاف تحت رهبری آمریکا بر ضد دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) را بیش از همیشه آشکار می سازد. تعامل فعال فرانسه قابل تحسین است اما ظاهرا انگلیس قادر به تصمیم گیری در مورد مشارکت جدی نیست. در حالی که حملات هوایی آمریکا داعش را هدف قرار می دهد،‌ واشنگتن تاکنون از هیچیک از جناحهای رقیب برای برکناری اسد حمایت قاطع به عمل نیاورده است.

عامل سوم که تا حدی نتیجه دو عامل اول است، این است که سعودیها تحت حاکمیت یک پادشاه جدید به این نتیجه رسیده اند که خود باید از منافع شان حفاظت کنند. اتکا به آمریکا بی فایده است و آنها با توجه به بی اعتنایی واشنگتن به نگرانی هایشان در مورد توافق با ایران به این نتیجه رسیدند. سیاست سعودی از اقدام مستقیم بر ضد حوثی ها در یمن تا تلاش پیوسته برای بدست گرفتن کنترل بازار نفت جهت حفاظت از سهم شان در بازار را در بر می گیرد.

در صورت وخامت اوضاع، نفت هدف عمده خواهد بود. تاسیسات و نفت کش هایی که عربستان از طریق آنها روزانه حدود هفت میلیون بشکه نفت صادر می کند، آسیب پذیرند. این خطر در مورد تولید نفت در ناحیه عمدتا شیعه نشین نیز وجود دارد. سیستم های کنترل الکترونیک که قبلا هک شده اند ممکن است مجددا هدف قرار گیرند. امروز جریان نفت از خلیج فارس به سمت شرق است نه غرب. سه چهارم محموله های نفتی که هر روز از تنگه هرمز عبور می کنند، به سمت شرق می رود. اما بازار جهانی یک موجودیت واحد است و تاثیر هر گونه اختلالی فورا گسترش می یابد.

یک جنگ علنی اجتناب ناپذیر نیست. این دو کشور طی بخش عمده ای از قرن گذشته در کنار هم به سر برده اند. اما لفاظی های تند خطرات واقعی را تشدید می کند. در گذشته، آمریکا شاید قادر به کنترل اوضاع بود، اما قدرت سیاسی آمریکا در منطقه اکنون نسبت به دهه های قبل تضعیف شده است.

آمریکا چند پایگاه نظامی بزرگ در این ناحیه دارد. هیچگونه عقب نشینی واقعی صورت نگرفته است اما- همانطور که سناتور جمهوری خواه جان مک کین اخیرا ادعا کرد- صحبت از «هدایت از پشت صحنه» و خارج کردن اکثر نیروهای آمریکایی از ماموریتهای رزمی در عراق و افغانستان از یک عقب نشینی راهبردی پس از دو جنگ شکست خورده حکایت دارد. همه اینها بدین معنی است که راه حل باید از درون منطقه بویژه از طرف خود سعودیها و ایرانی ها باشد.

دو چهره اصلی در همه این مسائل حسن روحانی رئیس جمهور میانه رو ایران و محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی اند که همچنین جانشین ولیعهد و پسر ملک سلمان است. طبق همه معیارهای منطقی هیچیک از آنها نفعی از یک جنگ علنی نمی برند. روحانی به تازگی به توافق هسته ای دست یافته است و به تحکیم قدرتش از طریق یک دوره نوسازی اقتصادی نیاز دارد. محمد بن سلمان باید موقعیت خود را تثبیت نماید نه اینکه با جنگی که در آن نیروهای مسلح قدرتمند و کل ایران می توانند در آن به آسانی پیروز شوند، همه چیز را به خطر اندازد.

به لحاظ منطقی نباید هیچ جنگی بین دو کشور رخ دهد. اما خاورمیانه انبار باروت است. هیچ تضمینی برای تحقق نتایج منطقی وجود ندارد. تجار و مصرف کنندگان نفت باید آماده باشند. پاییز امسال ممکن است بی ثباتی وسیعی همراه داشته باشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    جنگی رخ نمیده.
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    جنگ فقط خانمان سوز است و ملت ما اصلاً جنگ طلب نیستند.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    اگه جنگ بشه مصر و پاکستان و قطر و امارات و بحرین و اردن و حتی شاید سودان و مراکش و تونس و البته فلسطین سمت عربستان خواهند بود ولی ایران تنهاست. تازه این در شرایطیه که آمریکا و اسراییل به نفع عربستان کاری نکنن. امیدوارم اتفاقاتی نیفته که بعدها مردم بگن صد رحمت به زمان احمدی نژاد
    • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      اگر هم جنگ بشه قطر خودش رو دخالت نمی ده در راه تبدیل شدن به یک ابر قدرت اقتصادی خودش رو وارد جنگ نمی کنه
    • حسین IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      15 18
      مصر و پاکستان هیچ کاری نمیکنن همونطور که در یمن دخالت نکردن بحرین هم خودش کلی مشکل داره و اینکارو نمیکنه. سودان و فلسطین : هنوز مهره هایی از ایران داخل این دو کشور هستند که نتونند غلطی بکنند. تونس : نمیتونس اما مهمتر از این: تا اونا آماده بشن , عربستانی وجود نخواهد داشت . اما وقتی که اولین موشک به عربستان بخوره ,خلبان های مزدورش پا به فرار میزارن چون هدفی جز پول در عربستان ندارند .یمن مساوی نیست با ایران بعدشم نیرو هایی ما رو هم دست کم نگیر : حزب الله لبنان حزب الله عراق حوثی ها گروهای بحرینی و...
    • ملک IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      26 10
      مادرطول تاریخ بارهاباهمه این کشورهاهمزمان جنگیدیم وپیروزهم شدیم
    • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      30 3
      چه ربطی به دولت داره.اخه روحانی این وسط نه سر پیازه نه تهش
    • ناهید IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      12 2
      این چه حرفی است که شما می زنید اولا کسانی که این خبر را نوشته اند به دنبال جنگ افروزی هستند بعد هم کسی نگفت جنگ بشه بعد این جوری به ملت توهین نکنید که ملت شریف ایران اهل جنگ نیستند ولی با ایمان وبااعتقادی که دارن پشت هر تجاوز کاری را به زمین می زنند
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    جنگ بين دو كشور مسلمان مانند خود زني و دو سر سوخت است . بهتر بزرگان مانند هاشمي عزيز پادرمياني كنند تا جنگ صورت نگيرد . جنگ نون دوني بعضي ها خواهد شد و سپس باز مثل عراق با هم خوب مي شويم اين جنگ نفعي براي ايران و عربستان و دنيا نخواهد داشت .
    • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      8 43
      میشه شعر نسرایی هاشمی عزیز دل تو هستش نه ما عزیز ما رهبره که کافیه لب ترکنه که همه اونایی که نام بردی با خاک یکسان بشن اون ها همشون یه لقمه چربن "محمد بن سلمان باید موقعیت خود را تثبیت نماید نه اینکه با جنگی که در آن نیروهای مسلح قدرتمند و کل ایران می توانند در آن به آسانی پیروز شوند، همه چیز را به خطر اندازد." اینو یکی از روزنامه های کشور های دوست تو نوشتن
    • بی نام AU ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      10 9
      آخه چه ربطی به مسلمان و غیر مسلمان داره
    • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      17 7
      ما سر جنگ نداریم،عربستان دارد.در این حالت لابی کردن و حرکات مذبوحانه نتیجه عکس خواهد داشت.سران عرب نشان داده اند که فقط زبان زور را درک میکنند.باید آمادگی کامل داشت.این بهترین راه است.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    مگه صدام مسلمان نبود؟ احتمال جنگ زياد است.
  • یک ایرانی A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    5 8
    امیدوارم حداقل به تعدادکشته ها در عرفات ازنیروهای سعودی تلفات بگیریم گوشمالی دشمن لازم است والا بایدمنتظر عرفاتی دیگر باشیم.
  • حمید GB ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    10 12
    به نظرمن اگر جنگی صورت بگیرد صد البته ایران دست برتر رادر منطقه بازی می کنه حتی اگر کشورهای فسقلی مثل امارات قطر یا بحرین بخوان طرف عربستان رو بگیرن مگر همین الان این کشورها عربستان رو در جنگ با یمن یاری نمی کنند پس تا حالا چه غلطی کردن اما ایران در جنگ با عراق مقابل کل دنیا ایستاد و این رو همه میدونند که کشور ما دنیا رو شکست داد نه عراق رو هیچ وقت نیروهای مسلح قدرتمند کشور عزیزمان رو دست کم نگیرید .
  • مصطفی A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    10 19
    من موافق جنگم مرگ یک بار شیون یک بار .ا یشالا که ارتش و سپاه توان مقابله با همشون داشته باشه
  • ناشناس A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    3 13
    عربستان پايش را از گليم اش درازتر كرده و او را بايد سر جايش نشاند. آل سعود نوكر، از زمان توافق هسته اى مدام ميخواهد قدرت نداشته اش را در منطقه به رخ بكشد و بايد تو دهنى محكمى بخورد و بپذيرد كه ايران قدرت مطلق منطقه بوده و هست. اگر جنگى رخ دهد همانطور كه دوران هشت ساله دفاع مقدس ثابت كرد ، مصر و قطر و پاكستان و امارات و بحرين و ... كه هيچ ، كل دنيا و اربابانشان آمريكا و انگليس هم بيايند هيچ غلطى نمى توانند بكنند
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    14 6
    عربستان در حدی نیست که با ایران بجنگه همین طوری یمن چند تا شهر عربستان رو گرفته چه برسه به ایران فکر اینکه عربستان بخواهد با ایران بجنگد مثل یک طنز می ماند
  • ارش A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    24 3
    برنده جنگ کسیه که یه گوشه وایمیسه تماشا میکنه و پول فروش سلاح هاشو میشماره این عربستان رو باید جور دیگه ای زد با بیداری مردمش اگه مردم عربستان ماهیت این خاندان رو بدونن خودشون براندازشون میکنن ما همین الانش هم داریم از خسارت های جنگ تحمیلی مینالیم درجه اول باید اقتصاد رو از دست لیبرال ها خارج کنیم بعدا با کارهای عقیدیتی میشه همه کار کرد مثل الان انگلیس شما دیدین تو جنگی شرکت کنن یک گوشه وایمیسن ونگاه میکنن
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    13 9
    جنگ بشه ببینیم موشکهامون خوب عمل میکنن
  • احمد A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    13 9
    بیبینید عزیزان فقط جنگ روانی داره ایجاد میشه در ضمن از چی میترسین شماها مثلا ایرانی هستین و ایرانیا شجاع هستن و در طول تاریخ تسلیم عرب نشده پس نگران نباشید پاکستان هم خواس وارد جنگ با یمن بشه ولی ایران نظرشو عوض کرد و مصر تونس و غیره این مثال ها هستن عربستان وارد جنگ با یمن شده و نیرو نظامیش روز بهروز داره ضعیف میشه و ایران قوی تر میشه ارتش ایران بیست میلیون نفره در حالی که کل عربستان بیست یلیون نفر جمعیت نداره عربستان اونقدر احمق نیست که با ایران وارد جنگ بشه چون روسیه و بقیه کشورا که ما خبر نداریم با ایران هستن و کسایی هم توی عربستان هستن که منتظر ندای رهبری هستن تا ریاض به خاک بکشونن امید صلح‌در منطقه خدانگهدار
  • بی نام EU ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    12 18
    وهابی های کثیف بدانند که ما ایستاده ایم برای جمهوری اسلامی ایران
  • احمد A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    7 43
    امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. رهبرمون دستور بدن فرداش ریاض در تصرف ماست... حتی اگه همه کشورای دنیا بهشون کمک کنن
    • داتيس IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      30 2
      شما توهماتت زیاده احمدجان
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    25 1
    از قدیم گفتن هیچ وقت دشمنتو کوچک نبین هر چقدر هم ضعیف باشد درست ایران واقعا قویه ولی به عنوان مثال ما انسانیم و قوی ولی نیش یک حشره کوچک مثل زنبور می تونه مارو از پا در بیاره همیشه باید حواسمون جمع باشه ودر آخر هم میگم لعنت بر جنگ که منشا تمام فساد ها در دنیاستno war
  • ناهید IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    10 7
    جنگی در کار نیست همه از جمله روسیه باید این را بداند ودرود برصلح جهانی ولی اگه هر کشوری لز جمله ال پ سعود به کشورم چپ نگاه گنه خودم لباس رزم تنم میکنم
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    10 4
    پس در آینده نزدیک war داریم هرکی روبروشو بزنه دونات خوب میدیم