معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در دومین همایش روستایی در سالن اجلاس سران با تسلیت فاجعه منا گفت: رئیس جمهور به خوبی به مشکلات روستا مانند نرخ بالای بیکاری، مهاجرت، چایین بودن درآمد سرانه ، اعتیاد و مفسده های بیکاری و خالی شدن روستاها به خوبی آشنا هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سید ابوالفضل رضوی با بیان اینکه اگر به مشکلات روستاییان آشنا باشیم در حل آنها توانمند تر هستیم ادامه داد: سال 91 سهم روستاییان از تولید ناخالص داخلی 26 درصد و جمعیت روستاییان و عشایر در کل کشور 28.6 درصد است که این رقم خوبی در اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه 93.5 درصد ارزش افروده کشاورزی در روستاها است ادامه داد: سهم روستاییان از ارزش افزوده صنعت و معدن 36.6 و خدمات 5 درصد است بنابراین 86 درصد ارزش افزوده بخش های اقتصادی در روستا تولید می شود. روستاها با فعالت کشاورزی شناخته می شوند اما سهم فعالیت اقتصادی بیش از کشاورزی است.

رضوی با تاکید بر اینکه روستاها کانون تولید و کارآفرینی هستند اظهار داشت: باید در برنامه ششم روستاها مکانی برای سکونت، میراث، کاربری فرهنگی باسد .

وی گفت: متاسفانه سهم اعتبارات روستاییان همواره کم بوده و نسبت به جمعیت کمتر از 20 درصد است که باید به این موضوع توجه کرد.

رضوی یادآور شد: باید با تاسی بر سخنان پیامبر اکرم که بر دستان کارگر بوسه می زد ما هم روستاییان را محترم بدانیم چون مجریان واقعی اقتصاد کشور هستند. روستا پایگاه اقتصاد مقاوتی است و ما در این زمیه برنامه ریزی کرده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات رئیس جمهور برای تقویت روستاهای مرزی برای خانوارهای بالای 50 نفر که 10 درصد آورده داشته باشند وام تعلق می گیرد که کارمزد آن صفر و ضمانت آن کارت یارانه است. باید اشتغال پایدار را در روستاها ایجاد کنیم و در زمینه تعاونی های روستایی استانداران بسیار تلاش کردند.

رئیس ستاد دومین همایش روز ملی روستا ادامه داد: این تعاونی باید در شورای عالی استانها تصویب و تقویت شود.

او از رئیس جمهور درخواست کرد برای تحقق اهداف دولت باید شوراهای روستایی هم مانند شهرها تقویت شوند و اعتبار بخشی به آنها داده شود: همچنین سازمان مدیریت نسبت به تخصیص 100 درصدی افزایش اعتبار کمک کند.

رضوی به تاسیس حساب اختصاص برای اولین با در دولت تدبیر و امید اساره کرد و کفت: فردا نمایشاه توانمندی های روستاییان افتتاح می شود که نقش مهمی در توسعه روستاها دارد.

تورم در دهک پایین ۶ برابر بالاتر از ثروتمندان است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دومین همایش روستا گفت: اگر جمعیت و تولید منابع را در روستاها در کنار هم بگذاریم دو فاکتور مهم برای رونق اقتصادی در کشور است.

غلامرضا تاجگردون گفت: اگر روستا را محل سکونت روستاییان بدانیم با اینکه در اقتصاد کشور مهم است تفاوتی ندارد چون همه این موارد در روستاها وجود دارد و برای همین در دوران بعد از انقلاب محرومیت زادایی، اشتغال و توسعه از برنام های تمام دولتها بوده است.

تاجگردون تاکید کرد: باید برای روستاییان و جمعیت استراتژی مناسبی داشته باشیم جون منابع ما محدود استو برقراری ارتباط با این منابع برای رشد تولید سخت است.

وی با اشاره به اینکه عادت کردیم تمام روستاها آب،برق و امکانات زیربنایی داشته باشند ادامه داد: باوجودیکه اکثر روستاهای ما تمام امکانات را دارند اما همچنان مشکل مهتجرت وجود دارد و این نشان می دهد این شیوه توسعه پایدار در روستاها نیست.

تاجگردون ادامه داد: باید منابع هدایت شوند و دولت باید این کار را انجام دهدکه با سرمایه کذاری بسیاری از مشکلات حل می شود. منابع همدفمندی یارانه ها به زودی تمام میش ود و دولت باید در این زمینه به دنبال جایگزین باشد.

وی با اشاره به پرداخت یارانه‌ها گفت: با پرداخت یارانه‌ها به شکل مساوی توزیع درآمد نیز تغییر کرد. از سال 80 تا 92 توزیع درآمد جامعه 41 صدم یعنی زیر یک درصد بود و در سال 85، 43 دهم که بالاترین نابرابری توزیع درآمد را داشتیم و پس از به 37 دهم رسید.

ریس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پرداخت مستقیم یارانه‌ها موجب افزایش توزیع درآمدها شد و توزیع درآمد در شهر و روستا تفاوت دارد. در سال 85 در روستاها توزیع درآمدها به 24 صدم رسید و شرایط توزیع درآمد در روستاها بهتر از کشور است اما آیا به معنی بهتر شدن وضعیت روستاییان است؟ نه!

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پرداخت یارانه‌ها موجب شد تا تورم افزایش یابد و نرخ تورم در دهک پایین جامعه 6 درصد بالاتر از قشر ثروتمند است. درست است پول مستقیم پرداخت می‌شود اما سریع‌تر از جیب دهک پایین خارج می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در کنار دولت برای خدمت و تزریق منابع بهتر برای ایران اسلامی به‌خصوص روستاییان هستیم. دولت روشهای تلفیقی تولید را در روستاها استفاده کند و متناسب با جمعیت در نقاط روستایی خدمات رسانی شود.

ربیعی: احداث تعاونی های بزرگ به توسعه روستاها کمک می کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید رویکرد و نگاه گذشته به روستاها تغییر یابد، گفت: عقلانیت اقتصادی و زیست محیطی تضمین کننده پایداری روستایی است.

علی ربیعی در همایش ملی روز روستا گفت: توسعه به مفهوم انباشتن تندیس های بزرگ، ساختمان های آسمانخراش و... نیست بلکه در حقیقت افزایش شادی و نشاط مردم است که باید از محلی گرایی و پایین ترین اقشار اجتماعی شکل گیرد.

وی گفت: در چهار دهه پیش روستا به عنوان یک استراتژی اساسی در کشور مطرح بود. اما به نظر می رسد امروز برخی سیاست ها از جمله هدفمندی یارانه ها تاثیر مستقیم بر زندگی شهری و روستایی گذاشته باشد به طوری که در حال حاضر برخی از آینده روستاها به عنوان یک بحران یاد می کنند.

ربیعی با بیا اینکه آمارها نشان می دهد در پایان سال 92 سهم اشتغال در مناطق روستایی 50.1 درصد بوده است گفت: استان های اردبیل، کرمان و کردستان بیشترین و استان های تهران، یزد و هرمزگان کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: به عنوان یک ویژگی بسیار مهم، نرخ اشتغال بخش خصوصی در روستاها بسیار بالاست و رقم 93.8 درصد اشتغال روستایی در بخش خصوصی گویای مزیتی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

این مقام مسئول ادامه داد: نکته هشداردهنده افزایش اشتغال در بخش عمومی و تحمیل آن در استان ها و مناطقی است که سهم بخش خصوصی در اشتغال کشاورزی آنها کمتر است و این مساله افزایش هزینه های دولت را به دنبال خواهد داشت.

ربیعی در ادامه با اشاره به جمعیت 6 میلیون و 818 هزار و 984 نفری شاغل در روستاهای کشور، گفت: از این تعداد، 6 میلیون و 140 هزار و 199 نفر به طور مستقیم و مابقی به صورت غیرمستقیم در روستاها اشتغال دارند که بیش از 3 میلیون نفر آنان در بخش کشاورزی شاغل هستند.

وی با بیان اینکه اشتغال پایدار باید یکی از اهداف این همایش باشد ادامه داد: تغییر آب و هوا موجب بحران در محیط زیست و شرایط اقلیمی شده و این تنها برای کشور ما نیست و در آفریقا و آسیای میانه هم با بهره برداری نادرست این مشکل به وجود آمده است. از این رو باید با آگاهی و عزم فراینده از مشکلات محیط زیستی کشور خارج شویم و نگاه نوستالوژی به روستاها را فراموش کنیم. نگاه به روستاها در برنامه ششم تفکیکی باشد. یکچارچه نبودن اراضی،فقدان سرمایه گذاری و نبود تکنواوژی مشکلات فراوانی را در روستاها به وجود آورده است.

ربیعی تاکید کرد: عقلانیت اقتصادی و زیست محیطی تضمین کننده پایداری روستایی است و با تعاونی های بزرگ مانند مدل کشور ژاپن می توانیم در برنامه ریزی ها برای توسعه روستاها استفاده کنیم.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    كدوم تورم . مگر در كشور فشار اقتصادي هست . اگر واقعا هست شما مي فهمي ولي ......نه .همش دروغ است نه تورم داريم نه ركود . ما اول جهانيم چون ما مانند اروپا و امريكا و روسيه خوك نمي خوريم عرق نمي خوريم از خدا مي ترسيم در يك كلام ما خداپرست هستيم . حتما اشتباه شده . فشار روي امريكاست