247 جانباخته ایرانی فاجعه منا هنوز در مکه‌اند/ دشواری شناسایی اجساد پس از 11 روز

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر پیگیری ابعاد فاجعه منا، تاکید کرد: ایران به هیچ‌وجه مفقود ماندن حتی یک زائر را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر، مهندس علی‌اصغر احمدی در دیدار با اولیویر مارتین، رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در تهران با اشاره به فاجعه دردناک منا که جهان اسلام را به سوگ نشاند، گفت: در کنار همه تبعات فاجعه منا آنچه برای ایران به‌هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود، مفقود شدن تعدادی از زائران ایرانی است و به‌طور قطع عربستان باید در این زمینه به کمیته پاسخگو باشد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که آنچه هلال‌احمر ایران در این حادثه با عربستان سعودی مواجه شد، ممنوعیت‌هایی بود که در امدادرسانی و شناسایی مصدومان و اجساد جان‌باختگان حادثه منا بود، اظهار کرد: همه تلاش هلال‌احمر ایران این بود تا دست‌کم بتواند در ارائه خدمات امدادی به مصدومان خود که به زبان عربی نیز مسلط نبودند، ارائه خدمت کند که متاسفانه در این زمینه با محدودیت روبه‌رو شدیم و البته خوشبختانه با پیام قاطع مقام معظم رهبری و سپس ورود هیات ایرانی به سرپرستی وزیر بهداشت بسیاری از موضوعات در مسیر عادی قرار گرفت.

وی افزود: علاوه بر این برای شناسایی جان‌باختگان فاجعه منا نیز با محدودیت بسیاری روبه‌رو شدیم تا جایی که چهار روز پس از فاجعه، فقط با نشان دادن تعدادی عکس اجازه شناسایی را دادند و در نهایت پس از سخنان رهبر معظم انقلاب، مذاکرات به نحو خوبی پیش رفت و در نهایت روند انتقال جان‌باختگان فاجعه به کشور روال عادی به خود گرفت.

احمدی با اشاره به این که هم‌اکنون پیکر ۲۴۷ تن از جان‌باختگان ایرانی حادثه منا در مکه باقی مانده است، تصریح کرد: نگرانی کنونی، دشواری شناسایی اجساد پس از گذشت ۱۱ روز از وقوع فاجعه است و لذا در تلاشیم تا بتوان با سرعت بیشتری به شناسایی مابقی جان‌باختگان پرداخت.

احمدی همچنین با اشاره به تصمیم کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برای تبدیل ایران به مرکز لجستیکی قوی در منطقه، عنوان کرد: هلال‌احمر ایران نقش تاثیرگذاری در این زمینه داشته و با توجه به تاثیرگذاری بسیار در منطقه می‌تواند شریک خوبی برای کمیته و سایر جمعیت‌ها باشد.

اعلام آمادگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برای همکاری با ایران در زمینه شناسایی جان‌باختن ایرانی فاجعه منا
اولیویر مارتین ضمن عرض تسلیت به دولت و هلال‌احمر ایران در پی جان‌باختن تعدادی از هموطنان‌مان در فاجعه منا، گفت: کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ از ابتدای این حادثه اعلام کرده است که آماده هر گونه همکاری با هلال‌احمر و مقامات کشوری در این زمینه است.

وی با اشاره به این که پس از دریافت نامه رئیس و دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، نگرانی ایران درباره حادثه منا از سوی رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به وزیر امور خارجه عربستان اطلاع داده شده است، عنوان کرد: واکنش مقامات سعودی در این زمینه این بود که ضرورتی ندارد کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در زمینه انتقال اجساد مداخله کند، اما در زمینه شناسایی اجساد قول داده‌ است تا با مقامات ارشد کشور خود مذاکره کند.

فایل مفقودان احتمالی از طریق هلال‌احمر عربستان پیگیری و ثبت شود

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در تهران با اشاره به این که یکی از کانال‌های ارتباطی به منظور فراهم کردن زمینه شناسایی اجساد و مفقودان احتمالی هلال‌احمر عربستان است، گفت: بر این اساس می‌توان فایل مفقودان احتمالی را از طریق هلال‌احمر عربستان پیگیری و ثبت کرد تا از این طریق بتوان به جست‌وجو و پیگیری پرداخت.

وی تاکید کرد: باید همه تلاش خود را به‌ کار بندیم تا دست‌کم پیکر جان‌باختگان را به خانواده‌های آنها بازگردانیم.

مارتین با اشاره به این که کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ درصدد است تا مرکز لجستیکی قوی در ایران راه‌اندازی کند، اعلام کرد: بر این اساس این مرکز به عنوان مرکزی در منطقه برنامه‌ریزی‌های لازم برای روبه‌رویی با حوادث احتمالی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را انجام خواهد داد و مشابه آن نیز هم‌اکنون در اردن فعال است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =