مهرنوشت:حجت الاسلام محمود علوی در مراسم تشییع پیکر جانباختگان حادثه منا در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران جمعه گذشته نشستی ترتیب داد که طی آن وزارت اطلاعات مکلف شد مستندات حادثه منا را جمع آوری کند.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات مکلف است عمد یا غیرعمد بودن این حادثه را بررسی و اعلام کند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: معاون حقوقی ریاست جمهوری نیز مسئولیت دارد از جانب خانواده های داغدار و آسیب دیده موارد حقوقی را پیگیری و در جامعه بین المللی اقدام شایسته را انجام دهد.

حجت الاسلام علوی یادآور شد: وزارت کشور نیز مسئول بازگرداندن حادثه دیدگان منا و پیکرهای آنان شد و همچنین استانداران کشور مسئول برگزاری مراسم های جانباختگان و رسیدگی به وضعیت خانواده های آنان هستند.

وی تاکید کرد: وزیر بهداشت نیز ماموریت یافت به عربستان سعودی برود که طی مذاکرات با مقامات سعودی آن ها ملزم شدند پیکر جانباختگان را هر چه سریع تر به کشور تحویل دهند و کار شناسایی اجساد سریعا انجام شود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه تمامی قدم ها در راستای عزت ملت ایران اسلامی برداشته شده است، گفت: عزت ایران اسلامی تامین و مراتب همکاری با خانواده های جانباختگان انجام می شود.

حجت الاسلام علوی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: فاجعه منا هم حج و هم اعیاد دینی و مذهبی را به کام مسلمانان جهان تلخ کرد و در این فاجعه تلخ، مردم مسلمان ۲۲ کشور جهان داغدار شدند.

وی ادامه داد: ایران حدود ۴۷۰ تن از عزیزان خود را در حادثه ای که در پی بی کفایتی آل سعود اتفاق افتاد، از دست داد.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: بی کفایتی آل سعود از یک طرف و رفتار سفیهانه و نابخردانه آنان حادثه را در حد یک فاجعه رساند.

حجت الاسلام علوی تاکید کرد: اگر حاکمان سفیه آل سعود به جای آن رفتارهای نابخردانه با ملت مسلمان همدردی می کردند و به کشورهای اسلامی تسلیت می گفتند شاید مقداری از عمق فاجعه کاسته می شد و شاید کاهش خشم ملت های اسلامی را شاهد بودیم.

وی گفت: آن چه باعث خشم مسلمانان شد مسئولیت ناپذیری و رفتار غیرانسانی آل سعود بود که در عین حال با بی کفایتی آنان این حادثه روی داد.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: باید ابعاد بین المللی این حادثه حفظ شود و ملت مسلمان ایران باید دست در دست یکدیگر با دیگر کشورهای اسلامی این حادثه را پیگیری کنند.1717

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =