حمل و نقل زنده شد/ وزیری که پروژه های زیربنایی را برای خارجی ها جذاب کرد

به نظر می‌رسد که استیضاح یکی از کلیدی‌ترین وزرای دولت در شرایط کنونی، می‌تواند ضربه‌ای به موضوع سرمایه‌گذاری در کشور بزند و سرمایه‌گذاران خارجی که نگاه مثبت به سرمایه‌گذاری در ایران پیدا کرده‌اند، از این پس با کمی تردید به این مساله نگاه کنند.

مریم فکری :سه ماه از توافق جامع می‌گذرد و تاکنون سیل عظیمی از سرمایه‌گذاران خارجی به کشور آمده‌اند. در این فضا، یکی از حوزه‌هایی برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته، حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزارت راه و شهرسازی در این مدت میزبان خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران خارجی بوده و عباس آخوندی که هم‌اکنون در راس این وزارتخانه قرار دارد، شاید نخستین فرد در کابینه دولت یازدهم باشد که توانسته از تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی برای معرفی جذابیت‌های حوزه حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی ایران دعوت کند.

نمونه بارز این ماجرا، برگزاری همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی در یازدهم مهرماه امسال بود که با حضور بیش از 91 شرکت خارجی و 300 شرکت داخلی برگزار شد.

این اولین گردهمایی سازمان‌یافته شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران بود که در سه ماه گذشته و بعد از توافق جامع با حضور ده‌ها سرمایه‌گذار خارجی برگزار می‌شد و نکته مهم ماجرا، این بود که برای اولین‌بار از افراد و سرمایه‌گذارانی که در همایش حضور پیدا می‌کردند، مبلغی بابت ورودی دریافت می‌شد. تاکنون این‌گونه همایش‌ها که توسط دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شد، رایگان بوده است. این نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی در این مدت توانسته با برنامه‌هایی که در پیش گرفته، اعتماد به سرمایه‌گذاری را در ایران جلب کند که برای حضور در یک همایش دولتی راغب باشند.

همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی با حضور مقامات ارشد دولت، از جمله معاون اول رییس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس‌کل بانک مرکزی برگزار شد و هر یک از این مسوولان، به گرمی از سرمایه‌گذاری در کشور استقبال کردند.

10 مزیت ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی

در این همایش، جزییات 121 طرح و پروژه قابل ارائه به سرمایه‌گذاران در زیربخش‌های مسکن و حمل‌ونقل -به ارزش کلی 25 میلیارد یورو - تشریح و همزمان 10 مزیت ایران برای سرمایه‌گذار خارجی در مقطع فعلی اعلام شد.

ریسک پایین سرمایه‌گذاری در ایران نسبت به کشورهای منطقه، معافیت‌ مالیاتی، نرخ بازدهی بالای پروژه‌ها، تضامین دولتی مختص سرمایه‌گذاری، تنوع در طرح‌ها و همچنین امکان ایجاد بازارهای جانبی، از جمله نقاط قوت اقتصاد ایران در دوره پساتحریم عنوان شد.

از سوی دیگر، آنچه هم‌اکنون مسوولان حوزه اقتصاد کشور بر آن تاکید دارند، 10 مزیت برتر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است. وزیر راه‌وشهرسازی در تشریح این مزیت‌ها در همایش گفت: «برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، بالا بودن سود حاصله به دلیل دوره طولانی بهره‌برداری از پروژه توسط سرمایه‌گذار، امکان ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و درآمدهای جاری، افزایش درآمد متوازن و نرخ تورم موجود، فروش تجهیزات و قطعات و خدمات متنوع در کنار امنیت و تضمین سرمایه‌گذاری، برخی از این مزایای ده گانه هستند. همچنین تنوع سرمایه‌گذاری، برخورداری از کمترین ریسک سرمایه‌گذاری در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه و تجربه طولانی در مشارکت بخش خصوصی و بانک‌ها از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران محسوب می‌شود.»

در ادامه همایش، وزیر راه‌وشهرسازی به معرفی جذابیت‌های بخش‌های مختلف اقتصادی کشور پرداخت. به گفته، «هم‌اکنون چهار حوزه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی قرار دارد. بر این اساس بنا داریم جزییات سرمایه‌گذاری در حوزه شهرهای جدید، نوسازی و بازآفرینی شهرها، توسعه زیرساخت‌ها و خانه‌سازی‌های گسترده را به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی و از توان و ظرفیت آنان در این بخش‌ها استفاده کنیم.»

آخوندی درباره حمل‌ونقل ریلی نیز توضیح داد: «با افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی درصدد هستیم نقش حمل‌ونقل جاده‌ای را از 92 درصد به 71 درصد کاهش دهیم.»

وی در عین حال، خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: «حمل‌ونقل هوایی زودبازده‌ترین روش توسعه حمل‌ونقل در کشورهای در حال توسعه است؛ ضمن اینکه هم‌اکنون هوا تنها 1/ 0 درصد از سهم کل حمل‌ونقل کشور را به خود اختصاص داده است و مطابق با برنامه وزارت راه‌و‌شهرسازی، این سهم باید با 10 درصد افزایش، به یک درصد برسد.»

وزیر راه‌وشهرسازی درباره بخش دریایی نیز با بیان این‌که توسعه بنادر خشک در شمال و جنوب کشور از دیگر زمینه‌های سرمایه‌گذاری در قالب بسته 25 میلیارد یورویی است، تاکید کرد: «درصددیم با توسعه بنادر خشک در شمال و جنوب کشور، اجازه بارانداز را به سایر کشورها به منظور دسترسی به دریا بدهیم. در واقع به تمام کشورها اجازه می‌دهیم چه از جنوب و چه از شمال به واسطه بنادر خشک به مسیرهای دریایی دسترسی داشته باشند.»

استیضاح به سرمایه گذاری ضربه می زند

با وجود چنین دستاوردهایی از وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم که به باور صاحب‌نظران این حوزه، نتیجه اقدامات او در بلندمدت برای مردم ملموس خواهد شد، امروز برخی از نمایندگان مجلس کمر به استیضاح وی بسته‌اند؛ بدون توجه به این موضوع که اگر مشکلی هم در حوزه مسکن و حمل‌ونقل وجود دارد، اغلب تعهداتی است که دولت گذشته به دوش دولت یازدهم گذاشته شده است و بیرون آمدن از این گرفتاری‌ها، یک‌شبه و یک روزه و حتی یک‌ماه و یک‌ساله امکان‌پذیر نیست.

بر این اساس، به نظر می‌رسد که استیضاح یکی از کلیدی‌ترین وزرای دولت در شرایط کنونی، می‌تواند ضربه‌ای به موضوع سرمایه‌گذاری در کشور بزند و سرمایه‌گذاران خارجی که نگاه مثبت به سرمایه‌گذاری در ایران پیدا کرده‌اند، از این پس با کمی تردید به این مساله نگاه کنند.

در این شرایط، تحلیلگران حوزه حمل‌ونقل و مسکن تاکید دارند که عملكرد آخوندي در عمراني‌ترين وزارتخانه كشور با اين بودجه محدود مثبت بوده و و حتي راه‌آهني كه از سال ١٣٣٦ روي آن كار نشده بود را آخوندي زنده كرده است.»

به باور آنها، «ما بايد براساس بودجه‌اي كه در اختيار اين وزارتخانه قرار داده شده، از آن توقع داشته باشيم. این در شرایطی است که در حال حاضر كشور با تنگناي مالي مواجه است و دولت تلاش مي‌كند با كسري بودجه مواجه نشود كه مبادا تورم ايجاد شود و جهش قيمتي رخ دهد.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    9 1
    مهدی هاشمی نماینده ای که استیضاح را کلیدزده یک آدم بیسواد است وعزیز دل اخمدی نژاد