وزیر راه و شهرسازی در همایش روز جهانی اسکان بشر با شعار توسعه فضاهای همگانی برای همه، از برنامه ریزی طرحهای جامع شهری انتقاد کرد و گفت باید به جای طرح های جامع شهری به سمت بازآفرینی شهری برویم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ عباس آخوندی در این همایش که در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد، با اشاره به اینکه باید به اندیشه ایران-شهری برگردیم، گفت: اگر بتوانیم بازگشتی بنیادین به انسان و شهر به عنوان محل زندگی انسان داشته باشیم و به اندیشه ایرانشهری برگردیم، شهرها را طوری طراحی خواهیم کرد که بتوانیم حس تعلق به آن داشته باشیم و تلاش کنیم شهروندان احساس آرامش و آسایش و تعلق به آن داشته باشند، این بیش از نفع مادی برای شهروندان مهم خواهد بود.

آخوندی با اشاره به اینکه باید مفهوم هویت شهری بیش از گذشته توجه شود، گفت: بهره وری بیشینه از میراث شهر، میراث اقتصادی یک ملت و سمبل های ایرانشهری که به راحتی نمی توان از آنها گذشت است باید در بازآفرینی های شهری مد نظر قرار گیرد.

او با اشاره به لزوم یکپارچگی مدیریت در شهرها گفت: نمی توانیم برای مدریت شهرها هم شورای عالی شهرسازی و همزمان شورای عالی ترافیک هم داشته باشیم. نمی توانیم همزمان یک طرح جامع شهر و یک طرح جامع حمل و نقل داشته باشیم. وقتی درباره یکپارچگی در شهرها صحبت می کنیم، منظورمان این است اقتصاد، حمل و نقل، رفت و آمد عمومی و فرهنگ شهر باید یکپارچه شود. نمی شود گفت این آقا مسئول آب است، آن یکی بهداشت و درمان و این فرد مسئول حمل و نقل تلقی می شود.

مدیریت شهری باید رفاه شهروندان را افزایش دهد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اصلی ترین مسئله امروز ما بازنگری در نظام مدیریت شهری است، گفت: ما یک نظام حکمروایی شهری می خواهیم که مسئله اصلی اش افزایش رفاه ساکنان شهر باشد. آن وقت دیگر مسئله حکمروایی از موضوعاتی مانند جمع آوری زباله عبور می کند و پیچیده تر می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه نظام مدیریت شهری باید با شاخص های افزایش کیفیت، رفاه و رضایتمندی شهروندان سنجیده شود، گفت: بعد هم به شاخص های ذهنی نیاز داریم و هم به شاخصهای عینی و استفاده از شاخصهای عینی به تنهایی نخواهد بود. شاخصهای ذهنی مانند رضایتمندی برای شهروندان حس تعلق ایجاد می کند.

او با اشاره به اینکه نباید منکر شاخصهای عینی در سنجش عملکرد نظام مدیریت شهری باشیم گفت: ما همیشه با شاخصهای عینی کار کرده ایم. ولی شاخصهای عینی اگر تلفیق به شاخصهای ذهنی نشود، باعث کالایی شدن انسان می شود.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد بتوانیم اندیشه جدیدتری در مدیریت شهری را حاکم کنیم. به همین خاطر با همکاران در وزارت راه و شهرسازی در تلاشیم ده نمونه طرح بازآفرینی شهری را طراحی و جانشین طرح جامع شهرها کنیم.

تهیه ۱۰ طرح بازآفرینی شهری در ایران

او گفت: در شهرهای بزرگ، کلانشهرو شهرهای میانی و کوچک، قصد داریم اندیشه بازآفرینی شهر را به جای طرح جامع شهرها بگذاریم تا همگان شاهد باشند چه اتفاقی در شهرها رخ خواهد داد. او ابراز امیدواری کرد: اگر بتوانیم طرح بازافرینی شهری را را با طرح جامع شهری جایگزین کنیم، پارادایم جدیدی را برای ارتقای کیفیت زندگی شهرووندان در کشور خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این همایش در پاسخ به خبرنگاران درباره درباره زمان اجرای مسکن اجتماعی گفت: اگر برنامه پنجم تمدید شود، برنامه مسکن اجتماعی در ابتدای فروردین ماه ۹۵ اجرایی خواهد شد. اینطور برنامه ریزی شده که در ابتدای برنامه ششم این طرح، اجرایی خواهد شد و هم اکنون این طرح در مرحله تدوین مقررات است.

همچنین دبیر کل سازمان ملل برای روز جهانی اسکان بشر ۱۳ مهرماه برابر با ۵ اکتبر پیامی صادر کرد که در همایش این روز قرائت شد.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    با ساخت و سازهای سالهای اخیر شهرها و محله ها بی هویت و حتی زشت شده اند