دبیر کل سازمان ملل برای روز جهانی اسکان بشر ۱۳ مهرماه برابر با ۵ اکتبر پیامی صادر کرد که در همایش این روز قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین همایش روز جهانی اسکان بشر با موضوع فضاهای عمومی برای همگان روز دوشنبه ۱۳ مهرماه در سازمان ملی زمین و مسکن با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و معاونان او و جمعی از اندیشمندان واستادان رشته های شهرسازی و معماری برگزار شد. در این همایش، پیام دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی اسکان بشر قرائت شد.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روی جهانی اسکان بشر، پیامی صادر کرده که در همایش این روز در سازمان ملی زمین و مسکن توسط سیامک مقدم، رئیس دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد قرائت شد.

در این پیام آمده است: هر ساله در روز جهانی اسکان بشر، به وضعیت سکونتگاه های انسانی و سیمای مورد انتظار از شهرهای آینده می اندیشیم. مراسم بزرگداشت امسال اتخاذ دستور کار ۲۰۳۰ را برای توسعه پایدار دنبال می کند. چهارچوبی الهام بخش و جدید که تلاش هایمان را در مسیر پایان دادن به فقر و تضمین شکوفایی برای همگان روی سایره ای سعادت بخش سمت و سو می دهد. آرمانهای توسعه پایدار جدید که آرمان یازدهم آن، ساختن شهرها و سکونتگاه های فراگیر، امن، تاب آور و پایدار است، بر اجماعی بین المللی اظهار دارد. اجماعی که توسعه شهری پایدار را همچون رویکردی تحول زا می پذیرد. ب عنوان بخشی از دستور کاری یکپارچه، شهرها و سکونتگاه های انسانی نقشی مهم در سراسر دستور کار ۲۰۳۰ ایفا می کنند.

در بخش دیگری از این پیام آمده: مضمون روز جهانی اسکان بشر در سال ۲۰۱۵ میلادی فضاهای عمومی برای همگان است. فضاهای عمومی به عنوان مقوله ای که زمانی کم ارزش بوده و نادیده گرفته شده اند، اکنون بیش از پیش به عنوان قلب تپنده و پرشور شهرهای جهان شناخته می شوند. شهرهایی که امروز منزلگاه نیمی از جامعه بشری اند.

بان کی مون نوشته است: فضاهای عمومی برای شهروندان تهیدست و بی پناه حیاتی اند. بهبود دسترسی به فضاهای عمومی و ایمن ساختن شان برای زنان و دختران، یکسان نگری را فزونی بخشیده، همه نگری را ترویج نموده و با هر گونه برترنگری و تبعیض می ستیزد. فضاهای عمومی با کیفیت، مردم را به تعامل، همکاری و شرکت در زندگی اجتماعی تشویق می کنند. فضاهای عمومی همچنین می توانند خدمات پایه ای را فراهم کرده، هم پیوندی را فزونی بخشند و در عین ایجاد منبع درآمدی برای شهرداری، فعالیت اقتصادی ایجاد کرده و بر ارزش دارایی ها بیافزایند. اما فضاهای عمومی موفق به طور اتفاقی بروز نمی یابند. شکل گیری آنها نیازمند هنکاری مسئولان و ساکنان محلی و نیز سایر فعالان شهری است.کنفرانس هبیتات ۳ که در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی در شهر کیتو (اکوادور) برگزار خواهد شد فرصتی است برای نشان کردن شیوه ای بهتر در حل چالش های شهرنشینی سریع.

در پایان این پیام آمده است: برای تبدیل هبیتات ۳ به یک موفقیت و برای توانمندساختن مردم در لذت بردن از فضاهای عمومی در هر نقطه ای از جهان، فضاهایی که در آنها همگان در برابر هم یکسانند، فرهنگها و تاریخ هایمان منعکس می شود و می توانیم آینده ای ایمن و پایدار برای همه رقم بزنیم، مشتاقانه در انتظار همکاری با همه افرادها و نهادها هستم.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =