واحدمرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه گفت روسیه با تقویت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و اعلام اینکه درحال هدف قرار دادن ستیزه جویان گروه تکفیری صهیونیستی داعش است وارد یک جنگ نامتقارن قدیمی شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از منچستر به قلم ویلیام جیمز نوشت :

فیلیپ هاموند در مصاحبه با رویترز افزود :« به نظر می رسد این بخشی از جنگ نامتقارن قدیمی روسیه باشد. شما می گویید در حال انجام دادن کاری هستید اما در حقیقت چیزی کاملا متفاوت با آن را انجام می دهند و زمانی که شما را به چالش می کشند آن را رد می کنید.»
وی تصریح کرد انگلیس با روسیه گفتگوهایی انجام داده اما با همان پاسخ روبرو شده است؛ این که این کشور در حال جنگ با ستیزه جویان داعش در سوریه است.
روسیه هفته گذشته حمله به اهدافی را در سوریه آغاز و مداخله نظامی خود را در جنگ داخلی این کشور به شدت افزایش داد. غرب با انتقاد از این اقدام روسیه اعلام کرد مسکو در تلاش برای تقویت اسد است و آنگونه که گفته می شود به دنبال هدف قرار دادن داعش نیست.
کامرون گفت وقتی تلاش می کنید با روس ها گفتگو کنید آنها فقط موضع خود را تکرار می کنند که در واقع موضع ایرانی ها نیز است اما باور کردنی نیست.
وی افزود انگلیس نیاز دارد این مسئله کاملا روشن شود که اسد بخشی از آینده سوریه نخواهد بود و پیشنهادهایی که روسیه و ایران درمورد برگزاری انتخابات به عنوان راهی برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه مطرح می کنند کنار گذاشته شود.
هاموند تصریح کرد سوریه تا دستیابی به توانایی برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه « یک میلیون مایل » فاصله دارد. چگونه می توانید درمورد برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه در کشوری سخن به میان بیاورید که 250 هزار نفر در آن کشته و 12 میلیون نفر نیز آواره شده اند؟
وی گفت راه پایان دادن به درد و رنج ناشی از چهار سال جنگ داخلی در سوریه ، یک روند انتقالی مدیریت شده در جهت صلح است حتی اگر قرار باشد اسد به طور موقت قدرت را در اختیار داشته باشد.
وزیر امور خارجه انگلیس افزود :« اگر بهای انجام شدن چنین کاری این است که ما بپذیریم اسد برای یک دوره زمانی مشخص به عنوان رئیس صوری حکومت باقی بماند ، ما با آن موافقت خواهیم کرد اما مدت این دوره زمانی باید مشخص شود. سه روز ، سه هفته ، سه ماه یا بیشتر؟»
هاموند گفت در چارچوب چنین روند انتقالی، اسد باید متعهد شود که در هیچ گونه انتخابات آینده سوریه مشارکت نخواهد کرد و همچنین باید از کنترل دستگاه امنیتی سوریه دست بردارد. با مسکو و تهران برسر چنین روند انتقالی توافق وجود ندارد. کلید حل بحران سوریه این است که باید یک روند انتقالی در این کشور اجرا شود اما در حال حاضر با روس ها و ایرانی ها درمورد اینکه باید یک روند انتقالی وجود داشته باشد ، توافق وجود ندارد.
ایران از متحدان سرسخت اسد به شمار می رود و از فعالیت های جنبش حزب الله لبنان در سوریه حمایت می کند. حزب الله نیز در سوریه از اسد حمایت می کند. مقامات آمریکایی اذعان می کنند برای دستیابی به پیشرفت سیاسی در سوریه ، ایران نیز باید ایفای نقش کند.
مقامات می گویند یکی از بزرگ ترین موانع موجود برسر راه حل بحران در سوریه ، توافق درباره آینده اسد خواهد بود.
آمریکا همچنان تاکید دارد اسد باید از قدرت کنار برود اما طی چند ماه اخیر برسر این مسئله از خود انعطاف نشان داده است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته است نیاز نیست این اتفاق ظرف یک شب یا یک ماه رخ دهد.
تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه باعث پیچیده شدن دیپلماسی شده و پرسش هایی درباره نیات مسکو از این اقدام به وجود آورده است و اینکه آیا مسکو در نهایت با کنار رفتن اسد از قدرت موافقت خواهد کرد یا خیر.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    22 8
    جدای اهداف غرب و سیاست بازی هایی که دارند در مورد روسیه و ایران درست می گن و این کیه که نفهمه ایران و روسیه پرا از اسد دفاع می کنن؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    85 16
    شما که وارد شدید نامتقارن و قدیمی نبود حالا که روسیه در دارد تکفیری ها رو می زنه زبونتون باز شده
    • میثم A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      25 19
      ساده نباش دوست عزیز روسیه هم فهمیده بشار اسد دیگه تقریبا جایی در حکومت آینده نداره و با این مثلا قهرمان بازیهای چندروزه ی اخیر فقط میخواد 20 درصد قدرت حزب اسد را برای چانه زنی در حکومت بعدی نگه داره. وگرنه اگه دلش برای مردم سوریه میسوخت باید زودتر از اینها اقدام میکرد.
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    29 9
    چی رو درست میگن ایران و روسیه از اسد حمایت میکنه که تو تهران ومسکو نجنگه چرا پرت وپلا حرف میزنید
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    1 0
    تبعات این جنگ برای تمام منطقه خانمانسور شده و عملا دارد یقه روسیه رو هم میگیره با این کار ممکن است جنگ داخلی به روسیه هم وارد شود چرا که چند میلیون مسلمان هم دارد و تقریبا خیلی از آنها تندرو از طرف دیگه جنگ هم داخل سوریه شدید تر خواهد شد و بسیار قطبی تر از گذشته الان با ورود روسیه کمک عربها و ترکها و غرب بشتر و علنی تر خواهد شد