آمریکا و روسیه در فضا بر عکس زمین به جای رقابت همکاری می‌کنند؟

آمریکا و روسیه همیشه با هم رقابت داشته‌اند و این مسئله در همه زمینه‌ها دیده شده است. پس از آنکه ناسا هفته گذشته اعلام کرد موفق به کشف آب جاری در مریخ شده است حالا رسانه‌های روسیه اعلام کرده‌اند این کشور هم نقش مهمی در این رابطه داشته و دو طرف همکاری فضایی گسترده‌ای دارند.

خبرگزاری دولتی اسپوتنیک روسیه(جایگزین ریانووستی در عرصهٔ بین‌المللی) در گزارشی در این رابطه با اعلام همکاری کشورها در سالهای اخیر در فضا نوشته است: 

«یخ‌های زیر سطح مریخ می توانند منبع آب مریخی باشند. اما کمتر کسی می داند که این تحقیقات در طول سالهای زیاد با کمک دستگاه « دان» ساخت روسیه انجام می شود که بر مریخ‌نورد آمریکایی « کریوسیتی» نصب شده است. گیرنده فعال نوترونی « دان» امکان پرتو افکنی سطح مریخ تا عمق یک متر را فراهم ساخته و با کمک اطلاعات دریافتی توسط آن می توان فرض کرد که سیاره برای تولد زندگی ابتدایی شبیه به زمین مناسب بوده است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: 

«اکنون دستگاه های ساخت روسیه بر 4 دستگاه فضایی آمریکایی نصب شده اند. آنها مرحله بسیار سخت انتخاب را گذراندند و در مقایسه با دستگاه های ساخت آمریکا و دیگر کشورها در مناقصه برنده شدند.می توان فرض کرد که  پرواز مشترک به سیاره « زهره»  مرحله جدید  تسخیر فضا توسط روسیه- آمریکا شود.  بزودی  آژانس های فضایی  روسیه و آمریکا مذاکرات در باره مقدمات  این پرواز را آغاز خواهند کرد.»  

این در حالی است که بر روی زمین تنش میان آمریکا و روسیه به ویژه بر سر مسئله اوکراین بسیار جدی است. همچنین دمیتری راگوزین، معاون امور دفاعی و فضایی نخست وزیر روسیه در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه مسکو در توئیترش نوشته بود: آمریکا پس از تشدید تحریم ها علیه روسیه می تواند فضانوردان خود را با کمک تور ویژه پرش به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام کند.


            اسکات کلی،فضانورد آمریکایی(سمت چپ) به همراه گنادی پادالکا و میخائیل کورنینکو،همکاران روس خود در ایستگاه فضایی

رقابت فضایی (Space Race) در جهان مشهور است؛ این دوران یک رقابت بین سازمان فضایی روسیه از سوی اتحاد جماهیر شوروی و ناسا از آمریکا در زمینه فضا بود. در دور نخست رقابت فضایی، یوری گاگارین روسی برای نخستین‌بار با وستوک-۱ در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به‌سوی فضا پرتاب‌شد و دور نخست رقابت فضایی به‌سود شوروی به‌پایان رسید. در دور پایانی، نیل آرمسترانگ از ناسا در با فضاپیمای آپولو ۱۱ به‌سوی فضا پرتاب‌شد و در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۱۹۶۹ بر ماه گام‌نهاد و رقابت فضایی به‌سود ناسا به‌پایان رسید. با اختلاف‌ها  در دنیای سیاست،هفته گذشته سازمان‌های فضایی آمریکا و روسیه خبر از توافق برای ساخت ایستگاه فضایی جدید برای جایگزینی ایستگاه فضایی بین المللی که در سال ۲۰۲۴ بازنشسته می‌شود خبر دادند.
پس از سالهای دور و دراز رقابت و تقابل سیاسی روی زمین فکر می‌کنید روسیه و آمریکا می‌توانند حالا در فضا بر سر پروژه‌هایی مانند پرواز مشترک به سیاره زهره(ناهید) همکاری کنند؟
5454 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =