ایرنا نوشت، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی چهارمحال وبختیاری از انجام غربالگری حجاج استان نسبت به ابتلاء به ویروس کرونا خبرداد و بر رعایت نکات بهداشتی از سوی شهروندان تاکید کرد.

ویروس کرونا، خانواده ای از ویروس هاست که می توانند طیف وسیعی از بیماری ها را از یک سرماخوردگی معمولی تا بیماری کشنده سارس ایجاد کند که مهمترین راه انتقال این ویروس، قطرات ریز تنفسی ناشی از عطسه و سرفه است.
بیماری کرونا که در سال های اخیر در کشورهایی همچون عربستان شیوع یافته، بر اثر عفونت ویروسی بروز می کند و به دلیل شباهت با بیماری سارس، گاهی نیز به این نام خوانده می شود، این بیماری طی دو سال گذشته علاوه بر عربستان در کشورهای امارات، قطر، کره جنوبی، فیلیپین، انگلیس، فرانسه و اردن نیز شیوع دارد و در ایران نیز مواردی از ابتلا و فوت مبتلایان به این بیماری گزارش شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال وبختیاری گفت: از علایم اولیه بیماری کرونا سرفه و تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه ها منجر می شود، است.
عبدالمجید فدایی اظهار داشت: تاکنون دارو یا واکسن خاصی برای درمان کرونا تولید نشده، بنابراین بهترین راه مقابله با این بیماری، پیشگیری از ابتلا به آن از طریق رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی است.
وی افزود: از علایم اصلی این بیماری تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است و در موارد حاد مشکلات گوارشی مانند اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی، نارسایی کلیه نیز گزارش شده است.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مواد شوینده و ضد عفونی کننده ساده می توانند به راحتی کورونو ویروس را نابود کنند.
فدایی ادامه داد: استفاده از ماسک طبی و پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه، دفع بهداشتی دستمال، شست و شوی مکرر دست ها، رعایت حداقل یک متر فاصله از دیگران و استفاده از وسایل بهداشت فردی برای جلوگیری از انتقال این بیماری ضروری است.
به گفته وی، طی برگزاری کارگاه ها و جلسات علمی متعدد در تمامی بیمارستان های استان و مراکز بهداشت برای کادر درمانی، آشنایی، مقابله و موارد پیشگیری از این بیماری تشریح شده است.
فدایی گفت: در زمان ورود حجاج به کشور و استان غربالگری سلامت آنان انجام می شود.
به گفته وی، سال گذشته 409 مورد ابتلا به بیماری کرونا در عربستان گزارش شد که 112 نفر از آنها فوت شده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی چهارمحال وبختیاری گفت: در 40 روز گذشته نیز 160 مورد ابتلا به بیماری کرونا در عربستان گزارش شده است.
نخستین مورد کورونا در سال 2012 در مردی 60 ساله در عربستان کشف و به مرگ بیمار منجر شد و کشف این بیماری برای نخستین بار در آزمایشگاه حمایت از سلامت در کلیندیل لندن به تایید رسید.
در حدود دو سال گذشته، برنامه های پیشگیرانه و آموزشی ویژه ای در ایران و در راستای شناخت راه های انتقال و پیشگیری از بروز بیماری ویروس کورونا برگزار و اقشار مختلف مردم با این بیماری آشنا شده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =