ایرنا نوشت: وزیر کشور گفت : فاجعه منا موضوعی نیست که دولت جمهوری اسلامی ایران آن را به فراموشی بسپارد، همانطور که فجایع گذشته را به فراموشی نسپرده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی  در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) و جمع تشییع کنندگان پیکرهای 23 جان باخته خراسانی فاجعه منا در مشهد افزود: از نخستین لحظه رخداد این فاجعه مسئولان جمهوری اسلامی اقدامات دیپلماتیک و فعالیت های زیادی انجام دادند ولی حکام عربستان جواب مناسب و لازم را به دولت ایران ندادند.
وی گفت: در این فاجعه هم پیش از وقوع آن کوتاهی شده هم حین آن هیچ اقدام و کمکی نشده و پس از فاجعه نیز هیچ همکاری از جانب آل سعود صورت نگرفته است.
وزیر کشور افزود: رئیس جمهوری که هنگام وقوع این فاجعه در سفر نیویورک به سر می برد در ملاقات ها و نشست هایی که برگزار کرد به این فاجعه اشاره و از همانجا دستور تشکیل ستاد ویژه را به وزارت کشور صادر کرد.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات خویش دولت آل سعود را متوجه مسئولیت خطیرش کردند و از آنها خواستند تا از امت اسلام عذرخواهی کند و در سخنرانی بعدی خود نیز تاکید ایشان بر همین امر بود.
رحمانی فضلی گفت: با پیگیری حقوقی و بیانات اخیر رهبری در جمع نیروی دریایی ارتش که به عنوان یک هشدار جدی مطرح شد فضای همکاری مناسب تر شد.
وی افزود: چون اولویت نخست، انتقال پیکرهای جان باختگان بود هم اکنون تقریبا تمام مسیر برای این امر فراهم شده است.
وزیر کشور ادامه داد: گام بعدی انتقال حاجیان و پس از آن پیگیری جدی حقوقی موضوع از طریق دولت و قوه قضائیه است.
وی تاکید کرد: فاجعه منا سند معتبری است که به واسطه آن دنیای اسلام دیدگاه خود را مبنی بر ضعف آل سعود در مدیریت حرمین شریفین به اثبات برساند.
رحمانی فضلی گفت: تلاش می کنیم این موضوع، محوری برای وحدت جهان اسلام برای پیگیری حقوق جانباختگان و مدیریت صحیح حرمین شریفین شود.
وی افزود: دولت مصرانه موضوع فاجعه منا را تا احقاق حق همه خانواده های جان باختگان پیگیری می کند و نگاه همه مسئولان بخصوص رهبر انقلاب و رئیس جمهوری تکریم جان باختگان و خانواده های آنهاست که این مهم در استقبال باشکوه از آنان در تهران و امروز در همه کشور هویداست.
در مراسم امروز آیت الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه مشهد بر 23 پیکر جان باختگان خراسانی فاجعه منا در صحن جامع رضوی نماز خواند.
این پیکرهای مطهر به گلزار شهدای بهشت رضا مشهد و شهرستانهای استان برای تدفین انتقال یافتند. خراسان رضوی 92 نفر جان باخته در فاجعه منا دارد.
29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =