ایلنا نوشت: بعید است عمر مجلس استیضاحی به خود دیده باشد که به‌خاطر جابجایی یک مدیر انجام شده باشد.

استیضاح عباس آخوندی را می‌توان یکی از عجیب‌ترین استیضاح‌های مجلس نهم خواند؛ استیضاحی که احتمالا حرف و حدیث‌هایش به‌زودی از خاطر کسی فراموش نشود؛ چه اینکه بعید است عمر مجلس استیضاحی به خود دیده باشد که به‌خاطر جابجایی یک مدیر انجام شده باشد.

یک استیضاح؛ یک علمدار!

روزی که گزینه مورد حمایت حسن کامران از ریاست اداره کل راه و شهرسازی اصفهان کنار رفت و حجت‌الله غلامی جای او نشست متن استیضاح نوشته شد. این در حالی است که عزل و انتصاب مدیران راه و شهرسازی استان‌ها در حیطه اختیارات وزیر بوده و اساسا در این رابطه هرگونه مداخله یا اعمال نفوذ خلاف قانون محسوب می‌شود

ایرج ندیمی درباره این استیضاح به ایلنا می‌گوید: «استیضاح یک علمدار به نام آقای کامران دارد و تا کامران هست هر روز مطرح می‌شود ولی ان‌شاء‌الله مطرح نخواهد شد.» اما بر خلاف پیش‌بینی ندیمی این استیضاح به بایگانی نرفت تا سرانجام آخوندی ناچار به حضور در مجلس شود.

۴۰ سال زمان برای تکمیل پروژه­‌های عمرانی نیمه تمام

در حال حاضر حجم پروژه­‌های ناتمام عمرانی کشور بالغ بر ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است. تنها در بخش ورزش برای اتمام ساخت ورزشگاه­‌هایی که احمدی‌نژاد در قالب سفرهای استانی وعده می‌­‌داد؛ به ۸ هزار میلیارد تومان نیاز است. این در حالی است که کل بودجه عمرانی وزارت ورزش و جوانان برای سال ۱۳۹۴ کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است.

در حالی که حجم کل پروژه­‌های عمرانی باقیمانده ۴۸۰ هزار میلیارد تومان است، بودجه عمرانی سال ۱۳۹۳ مبلغ ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است. با روند فعلی و در صورتی که پروژه­‌های جدید عمرانی تعریف نشود برای تکمیل پروژه­‌های عمرانی نیمه تمام موجود به ۴۰ سال زمان نیاز است.

در حالی که تحریم­‌های اقتصادی و کاهش بهای نفت به محدودیت در تحقق بخش درآمدی بودجه و طبعا محقق نشدن بودجه عمرانی کشور انجامیده است، تقاضاهای زیر و درشت برخی نمایندگان برای تعریف پروژه­‌های جدید عمرانی از وزیر راه و شهرسازی، صرفا به افزایش پروژه­‌های ناتمام عمرانی و اتلاف و نابودی منابع ملی منجر می‌­‌شود.

وعده­‌های انتخاباتی نمایندگان؛ مشکل وزرای دولت یازدهم

تجربه نشان می‌­‌دهد عموم وعده­‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس در شهرستان­‌ها وعده­‌های عمرانی است. از سوی دیگر تامین هزینه­‌های تبلیغات انتخاباتی نیاز به حامی مالی دارد و پیمانکاران، یکی از اصلی­‌ترین حامیان مالی برخی نمایندگان مجلس در شهرستان­‌ها هستند. از این رو بعد از انتخابات برای جبران حمایت­­‌های مالی پیمانکاران، نیاز به تعریف پروژه­‌هایی عمرانی برای پیمانکاران حامی تعداد اندکی از نمایندگان است.

پروژه­‌هایی که فاقد توجیه ملی است و صرفا با نگاه محلی و عموما بدون توجیه فنی و مالی و از طریق لابی­‌های سیاسی به دولت تحمیل می‌شوند. از دیگر دلایل مطروحه از جانب طراحان استیضاح، بحث مسکن اجتماعی و نیمه کاره رها شدن آن است. این عوامل سبب می‌شود که عمده­‌ترین فشار و خواسته برخی نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی، فشار برای سرمایه­‌گذاری دولت و تعریف پروژه­‌های جدید عمرانی باشد. پروژه­‌هایی که فاقد توجیه ملی است و صرفا با نگاه محلی و عموما بدون توجیه فنی و مالی به دولت تحمیل می‌شوند.

به نظر می‌­‌رسد ایستادگی وزیر راه و شهرسازی مقابل خواسته‌های غیرمنطقی و خارج از دایره قانون، علت اصلی استیضاح ایشان است. بدیهی است این ایستادگی از منطق صحیح اقتصادی پیروی می‌کند حتی اگر‌‌ همان گونه که مشاور رئیس جمهوری تاکید کرده است به استیضاح یا رای عدم اعتماد به وزیر منجر شود. ایستادگی عباس آخوندی این پیام را به لابی پیمانکاران می‌­‌دهد که دوران گذاشتن پروژه­‌های ناتمام عمرانی جدید بر روی دست کشور به اتمام رسیده است.
29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    167 2
    اگه مجلس باید ریس اداره مشخص کنه دیگه رئیس جمهور و وزرا برن کنار مجلس همه کاره آخرش هیچکاره
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    84 0
    کامران و زنش اخرش هستند منتها در حیطه افراطیگری و هوچیگری
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    47 1
    اقای کامران چند دوره است که نماینده اصفهان هستند
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    66 1
    واقعا مایع ننگه که به خاطر جابجایی یک مدیر کل که حق وزیر هست نمایندگان بیایند واستیظاهش کنند