مویه های خانواده های قربانیان فاجعه منا در فرودگاه/ بدتر از روز قیامت بود

خانواده های قربانیان جان باخته حادثه منا از روز حادثه و شرایط آن را می گویند و برخی هم هنوز جنازه همسرشان جزو مفقودین است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز 79 نفر از خانواده‌های قربانیان فاجعه منا  به همراه سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت و حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه در فرودگاه امام خمینی(ره) به ایران آمدند.

در زمان بازگشت در فرودگاه، با 4 نفر از خانواده های قربانی گفت وگویی انجام  داده ایم:

بدتر از روز قیامت

یکی از خانمهای حجاج که همسرش در حادثه منا جانباخته در مورد شرایط روز منا می گوید: کاش در سرزمین وحی از طرف کشور خودمان نیروی امدادی از هلال احمر بگذارند که اگر کسی افتاد حداقل دستش را بگیرند.

او با ناراحتی ادامه می دهد: برخورد کشور عربستان بد نبود، اما اگر خودمان امدادگر داشتیم این مشکل پیش نمی آمد و این همه خانواده یتیم و چشم براه نمی شدند. آن روز بدتر از روز قیامت بود اصلا هیچ کس باور نمی کرد در سرزمین وحی این اتفاق افتاده باشد اما وقتی مردان بسیاری برنگشتند تازه فهمیدیم چه اتفاقی افتاده است.

کاش خودم هم صبح می رفتم

خانم دیگری که گریه نمی گذارد خوب صدایش را بشنویم می گوید: ما را شب قبل از حادثه بردند اما اگر می دانستم این اتفاق برای شوهرم می افتد خودم هم صبح می رفتم تا با شوهرم باشم.

او می گوید: جمعیت زیاد حاجیان در مکه نیاز به امداد رسانی داشتند اما آنقدر تعداد مفقودان و جانباختگان زیاد بود که هیچ کس نمی دانست چکار باید بکند. خیلی از جنازه ها قابل شناسایی نبودند، خدا به خانواده هایشان رحم کند که همانطور نگران و منتظرند.

زبان بلد نبودم

یکی از خانمها که همسرش جزو مفقودین است به زبان ترکی جملاتی می گوید و همراهش ترجمه می کند. او می گوید: خیلی روز منا گرم بود و تشنه بودیم. وقتی این اتفاق افتاد کسی زبان من را نمی فهمید برای همین نتوانستم شوهرم را روزهای اول پیدا کنم.

او در حالیکه گریه می کند، می گوید: بعدا هم که عکس ها را نشان دادند باز هم امکان شناسایی نبود برای همین الان تنها برگشتم و نمی دانم چکار باید بکنم.

تنها برگشتم

یک خانم دیگر ساکن نیشابور است و امروز بازگشته. او هم نگران و ناراحت به اطرافش نگاه می کند. وقتی از او می پرسم که چه شده می گوید: خیلی بد بود اصلا دوست ندارم به یاد بیاورم. ما را شب بردند و صبح مردها رفتند.

او می گوید: بعد شنیدم که یک در کوچک را آنجا باز کردند و چون همه نتوانستند رد شوند زیر دست و پا ماندند. شوهرم فوت کرده و برادرشوهرم گمنام است و من ندیدم .

بعد درحالی‌که اشکهایش را پاک می کند می گوید: الان به بچه ها چه بگویم. از فرودگاه با هم بدرقته امان کردند اما الان من تنها برگشتم.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AU ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    73 94
    خونم به جوش اومد. ایران باید تلافی کنه
    • باران IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      70 40
      چجوری؟با هواپیما های ساخت روسیه؟شما جدی جدی عربستان رو شوخی گرفتینا
    • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      46 7
      هر جا هرج مرج بي انضباطي باشه همينه چه ايران چه عربستان ،خود ايران جبري يه سيل كلي مفقود شدند چه برسه به عربستان
    • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      3 22
      به هواپیما نیاز نیست موشک های ساخت شهید تهرانی مقدم کافیه در پاسخ دوست بعدی باید بگم هرج و مرج رو مدیریت مراسم باید جلویش را بگیرد نه اینکه خود ش برایشان هرج و مرج ایجاد کنن
    • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      7 10
      عربستان فعلا اگه بعد از ۶ ،۷ ماه زورش به یمن که از زمین و آسمون دریا محاصره ش کرده رسید ، بعد شما بیا عربستان رو دست بالا
    • محمد حسن A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      23 3
      درسته که بی تدبیری و هرج و مرج معمولا همه جا باعث حادثه میشه اما واقعا بی انصافیه که بیایم سیل و حوادث طبیعی رو با این اتفاق مقایسه کنیم. زمان برگزاری حج تمتع مشخصه و هر سال برگزار میشه و همچنین تعداد زائران از قبل مشخصه. همینطور تمامی روایاتی هم که از این حادثه تعریف میشه کاملا مشخصه که صرف یک اتفاق نبوده و ... پس بیایم بجای اینکه از این اتفاق سوء استفاده کنیم کمی با خانواده های داغ دیده ها همدردی کنیم. آیا اگه خانواده های ما هم در این حادثه جونشون رو از دست داده بودن میومدیم با سیل مقایسه اش کنیم؟ با تشکر
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      0 0
      خیلی سخته خیلی.. تلافی تون کار هر کسی نیست.. اقتدار میخواهد محمود میخواهد
  • احمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    28 97
    سردار سلیمانی ،الان نوبت شماست هرچه تو چنته داری روکن تا یکم روح مردم آرامش پیداکنه
  • محمد جواد IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    110 2
    "... کسی زبان من را نمی فهمید برای همین نتوانستم شوهرم را روزهای اول پیدا کنم." جگرم سوخت. زنی تنها که یاور و همسفرش را از دست داده و سردرگم و نگران بدنبال همسفر زندگیش است و هیچکس هم زبانش را نمی داند که بفهمد این طفلک چقدر بی تاب و بی قرار همسفرش است.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    20 2
    خیلی جالبه بعد از نظرات فراوان مردم که اونجا حضور نداشتن و اظهار نظر میکردن اینها میگن که رفتار عربستان بد نبوده و چون قربانیها زیاد بوده نمیتونستن کمک کنن.همیشه سیاست زدگی تو نظرات مردم ما بیداد میکنه.درسته عربستان شیطانه اما اونها هم چنین فاجعه دردناکی رو نمیخواستن به نام خودشون ثبت کنن
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    6 5
    کسی زبان من را نمی فهمید برای همین نتوانستم شوهرم را روزهای اول پیدا کنم." جگرم ملت رو سوزوند حال این مادر عزیز.... خیلی خیلی بی کس بودند.... عربستان رو باید سر جاش که..... هست بنشونیم....
  • باب لرد RO ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    11 0
    چ روز قیامتی بوده اونجا. وای غیر قابل تصوره...تک و تنها به این در اون در بزنی تا کسی که گم کردی پیدا کنی تازه کسی حرفت رو نفهمه
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    17 1
    8 سال کشته دادیم و یه عده هم هنوز درگیر جنگن.بی خیال آقا.جنگو بی خیال خدایی
  • بی نام RO ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    15 2
    ملت تو رو خدا حج نروید . بخدا خود خدا هم دوست نداره که اینجوری یک عمل واجب رو بجا بیارید. از علما و فضلا و مسئولین دست اندرکار انتظار بود با توجه به حساسیتهای اخیر هوشیاری بخرج می دادند و جان مردمک را بهر طریقی حفظ می کردند. مسئولین حج د رعربستان بدون شک کوتاهی کردند. و باید پاسخگو باشند.
  • سعید IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    15 0
    تنها کلامی که قادر به گفتنش هستم خدا به این عزیزان صبر دهد
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    خیلی سخت وجگر سوزه
  • reza RU ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    1 0
    سالی ده هزار نفر تو جاده ها تیکه تیکه میشن انگار نه انگار مشکلات سیاسیتونو قاطی عواطف مردم نکنید
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    همسایه ما 18 بار بود که مکه رفته بود و آخرش هم تو منا کشته شد آیا درسته 18 بارررررررر؟؟؟؟؟ خوب یه بار واجب دیگه بقیه اش چی بود
  • راضیه A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    واقعا حادثه دردناکی بود، من که تا چند روز نتونستم درست غذا بخورم حتی تصورش هم غیرقابل تحمل بود، خدا به بازماندگانشون صبر بده