۲۰ شهریور ۹۴، ۲ مهر ۹۴، حوادث این دو روز مصیبت بزرگی بر مسلمانان بود؛ مرگ ۴۷۵ ایرانی در کمال بی کفایتی سعودی‌ها، خاطرات تلخی برای ۶۴ هزار حاجی ایرانی مناسک حج ۱۴۳۶ به جا گذاشته است.

امید کریمی: مدام گریه می کند، می گوید «تنهایم بگذارید، می خواهم چند روز تنها باشم.» این شرح حال این روزهای زنی است که تازه از سفر حج برگشته. ارزشمندترین سفر مسلمانان، همه کار می کنند تا مستطیع شوند و به حرم امن الهی برسند. اما حال این روزهای حجاج تازه برگشته از مکه، به حال هیچ سالی نمی خورد. شاید سال ۶۶. کشتار ایرانیان حاضر در مراسم برائت از مشرکین.

حج ۱۴۳۶، داستان دیگری دارد. برای همه آنهایی که سالها چشم به قرعه‌کشی سازمان حج و زیارت دوخته بودند تا نوبتشان بشوند و برسند به خانه خدا، به طواف کعبه و نمازهای مسجدالحرام، لباس احرام و سعی صفا و مروه، به رمی جمرات...

اما عصر جمعه ۲۰ شهریور ۹۴، آرامش از حج ابراهیمی گرفته شد؛ «تا قبل از سقوط جرثقیل همه چیز عادی بود. اما بعد از آن طوفان و سقوط، مصیبت ها پی در پی آمدند.»

این روایت کوتاه خانم سوسن کاوه است؛ یکی از حجاج ایرانی که سه روز پیش به ایران بازگشت و حالا مدام گریه می کند، مثل همه حجاجی که این روزها به آغوش خانواده هایشان برگشته اند. 

می گوید: «من به دلیل کسالت در روز سقوط جرثقیل در بیمارستان هلال احمر بستری بودم. به همین دلیل شاهد حال و روز مجروحانی بودم که به بیمارستان می آوردند. همهمه بود و خون و فریاد. برای من که سال های جنگ را دیده بودم، این تصاویر درست تکرار همان روزها بود. تعدادی از مجروحان، صدمه جسمی ندیده بودند اما چنان شوکی به آنها وارد شده بود که قابل مهار نبودند. فقط فریاد می زدند و گریه می کردند و می خواستند به ایران برگردند. زن جوانی که بعد از این حادثه دچار شوک شده بود، آنقدر از خود بیخود بود که حتی اجازه نمی داد آرامبخش به او تزریق کنند. حاضر نبود از بیمارستان بیرون بیاید، می خواست یک گوشه پناه بگیرد تا همسرش از ایران بیاید و او را با خود برگرداند که عملا چنین چیزی ممکن نبود.»

روایت تلخ است؛ تصویری از بیمارستان هلال احمر: «خانمی از همسفران تعریف می کرد که در مسجدالحرام نشسته بودم و مشغول زیارت بودم که یک دفعه سقوط جسمی را روی شانه ام حس کردم. می گفت فکر کردم کسی به سمتم سنگ پرتاب کرده. وقتی برگشتم، دیدم تکه های بدن آدم هاست که دور و اطرافم پخش شده و یک دست کنده شده هم روی شانه من افتاده بود.»

جمعه، ۲۰ شهریور ۹۴؛ تندبادی وزیدن گرفت، بسیار سبک تر از تندبادها و طوفان هایی که در دوسال گذشته در تهران دیده ایم، اما یکی از تاورکرین های اطراف مسجدالحرام، سقوط کرد، روی زائران و بعد،‌ مصیبت وارد شد. ۱۰۷ نفر جان دادند، از جمله ۱۱ ایرانی. 

حتما از تلویزیون دیده اید، حجاجی را که در فرودگاه گریه می کنند. تصویری غریب برای همه ما ایرانی ها. حاجی ها را همیشه دیده ایم که خندان و شاداب به آغوش خانواده ها بر می گردند و از خاطرات خوب حج برای همه اقوام و آشناها تعریف می کنند. اما حالا باید گریه ها را دید و از آنها پرسید، «چه شد؟» و گفت «خدا رو شکر که صحیح و سالم برگشتید.» 

اما در منا چه شد؟ در ۱۰ روز گذشته بسیار شنیده و خوانده اید. اما می دانید فاجعه منا و سقوط جرثقیل، چه بلایی سر حجاج زنده مانده، آورده است؟

«بعدتر، وقتی حادثه منا اتفاق افتاد، جو آنقدر ملتهب و سنگین شد که تحملش برای ما که عزیز از دست نداده بودیم هم دشوار بود. توی آسانسور، غذاخوری یا فضاهای عمومی که تردد می کردیم، مدام چهره های گریان و نگرانی را می دیدیم که می خواستند دعا کنیم عزیزانشان پیدا شوند. زنانی را می دیدیم که می گفتند ما با همسرمان به حج آمدیم. حالا چطور بدون او برگردیم؟ بعضی ها می گفتند شرطه های عربستان به جای کمک به مجروحان و کسانی که زیر دست و پا افتاده بودند، روی پشته آدم ها راه می رفتند و به درخواست زنده های نیمه جانی که آب می خواستند، با لگد پاسخ می گفتند.»

مویه‌های زنان برگشته از حج را خوانده اید؟ همان‌هایی که عزیزی را در منا جا گذاشتند و برگشتند. آنها که دلشان نبود برگردند: «روزهای آخر که وقت برگشت بود، خیلی ها حاضر نبودند همسر و فرزندشان را روی تخت بیمارستان رها کنند و به ایران برگردند. وضع روحی آنهایی که عزیزانشان جزو مفقودین یا کشته شده ها بود، از این هم بدتر بود. خیلی هایشان اصرار داشتند که در عربستان بمانند و با عزیزشان -زنده یا مرده- برگردند.»

اما آنهایی که زنده ماندند و عزیزی در بیمارستان و مفقودها نداشتند هم حس ناامنی مفرط، دست و دلشان را به زیارت می لرزاند: «بعد از حادثه منا دیگر جرات نداشتیم پایمان را از هتل بیرون بگذاریم. نمی دانستیم زنده می مانیم یا نه. مدام به مرگ فکر می کردیم. حتی برای چند قدم دور شدن از هتل هم با همه هم اتاقی ها خداحافظی می کردیم، حلالیت می طلبیدیم و گاهی شماره و نشانی اقواممان را رد و بدل می کردیم که اگر زنده نماندیم، به آنها خبر دهند. سایه مرگ آنقدر سنگین بود که نمی گذاشت لذت زیارت را بفهمیم. سنگین به مکه رفتیم و سنگین تر برگشتیم.»

در فضای ناامنی، بازار شایعه داغ تر می شود: «همین تحمل اوضاع را برای ما سخت تر می کرد. هر روز که از خواب بیدار می شدیم تا برای انجام اعمالمان از هتل بیرون برویم، یک شایعه جدید می شنیدیم که تشخیص صحت و سقم آن برایمان راحت نبود. مثلا روز بعد از سقوط جرثقیل، شنیدیم که باز هم جرثقیلی سقوط کرده و میزبان عربستانی نگذاشته ماجرا رسانه ای شود. عکس هایی از ایران برای ما فرستاده می شد و درستی ماجرا را از ما سوال می کردند اما خیلی از این عکس ها یا مربوط به وقایعی در دیگر نقاط دنیا بودند یا در سال های گذشته اتفاق افتاده و حالا دوباره از پرونده خاطرات بیرون کشیده شده بودند تا به اسم فجایع مکه دست به دست شوند. اتفاقی که می افتاد این بود که ترس و اضطراب زائران بیشتر می شد و هر روز ماندنشان در مکه، با وحشت مرگ می گذشت.»

حوادث حج ۱۴۳۶ فقط جان ۴۷۵ ایرانی (۱۱ نفر در حادثه سقوط جرثقیل و ۴۶۴ نفر در فاجعه منا) را نگرفت، روان ۶۴ هزار نفر دیگر را هم بهم ریخته است؛ آنهایی که این روزها نه می خندند و نه تمایلی به واگویه آنچه برآنها گذشت دارند. آنها را درک کنید، دریابید؛ غم بزرگی با خود دارند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    اين اتفاقات به خاطر بي كفايتي ال سعوده
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      173 3
      به نظر من این اتفاقات نمونه بارزی از کم ارزش بودن جان انسانها در کشورهای جهان سوم هست
    • سعید A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      مطمینم باز سال دیگه بیشتر از این ادم میره ، اصولا ایرانی ها هر کاریشون نکنی باز درست نمیشن
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    131 9
    واااي واااي اين به هم خوردن آرامش و اسرس و اضطراب خيلي بده. خدايا تو رو به بزرگيت قسم كمكشون كن آروم بشون و رامششون رو زودتر به دست بيارن. با بازماندگان درگذشتگان حج امسال هم صبر خيلي زياد بده
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    حج تعطیل
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    بهترین کار نرفتن به سمت چنین آدمها؟؟؟؟ی بی فرهنگ است.
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    اونوقت همسايه ما از حج سالم برگشته چراغوني كرده ، يه ذره غيرت واسه هم نداريم
  • اتابك IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    ببخشيد از تمام حاجيها ولى يه لحظه فكر كنيد اينا مگه بابت اون جوونا تو فرودگاه همين چند وقت پيش جواب دادن كه الانم جواب بدن ،،، ظمنا ميريد مكه كه اين سعوديها با پول خودمون به خودمون پز بدن بعدش با همين پولها كارخونه هاى اسلحه سازيه كشورهاى ديگه رو پولدارتر كنن بعد بزنن يمنى ها رو بكشن يا داعش رو بوجود بيارن ،،،نريد خوب يعنى دور و برتون كسى نياز به اين پولى كه ميديد به عربا نداره ،،،
    • حميد٦٦ IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      اتابك خان من هم با تو كاملا موافقم اما بايد به اعتقادات مردم احترام گذاشت ادمهايي هستند كه مثل نماز و روزه و ... حج رفتن را هم نوعى تكليف ميدونن موضوعى كه ميشه گفت و درخواست كرد اينه كه افراد به سلامت و در كمال احترام بايد به حج مشرف شوند و برگردند . حج رفتن كه جهاد نيست و چون اين شرايط مهيا نيست ميشه به نشانه اعتراض ايات عظام حج را چند سال تعطيل كنن اين حداقل خواسته داغديده هاى منا ست
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    از روز وقوع فاجعه منا تا امروز، در ایران 600 نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادند. روزی 60 نفر.
    • آیلار A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      50 20
      چه ربطی داره؟ اونها باید احتیاط می کردن که تصادف نشه. ولی مرگشون که با تحقیر شدن و آوارگی و بلاتکلیفی و از همه مهمتر توهین به مردم ایران همراه نبوده.
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      2 3
      منبع خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سلیمان IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    آقا خودکرده را تدبیر نیست. اکنون بیش از 30 سال که در عربستان با حجاج به بدترین وجه برخورد می شود. متاسفانه عطش ایرانی ها هم در سفر به این کشور سیر شدنی هم نیست. آیا کشتار 66 حجاج کافی نبود تا تجدید نظری در اعزام مردم به این کشور شود؟ دولت ما در عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین، افغانستان و پاکستان در تقابل منافع با عربستان است. آیا انتظار داریم که دولت عربستان با حجاج ما برخورد انسانی بکند؟ مگه گفته نمی شود که بیش از 30 مردم زیر خط فقرند پس چرا آیات عظام فتوا نمی دهند هزینه سفر به حج صرف ایجاد کار در کشور شود؟ آیا سفر به حج واجبتر از کمک به مردم فقیر است؟
  • محمد IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    خوبه دیگه بریم کلی پول بدیم به عربستان آخرش هم مرده و لت وپار برگردیم. دست دادن با اوباما هم یادتون نره...
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      31 2
      اشكالش كجا بود تو همين سايت مگه نخوندي دكتر مرندي رفته عراق و با صدام دست داده. دلواپس اونموقع كجا بودي ؟
    • کاتب IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      4 2
      لابد آقای محمد اون سالها رو بیاد ندارن احتمالا خیلی کوچیک بودن
  • عزیزی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    الهی بمیرم...خدا لعنتشون کنه این آل سعود را.. حضرت آقاسیدعلی رهبر فقط دستور بده تا از خانه امن الهی این شیاطین را حذف کنیم.
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    33 1
    كشتار اينهمه ايراني در عربستان واقعا مسوولان نبايد از اين مساله بگذرند و به هر شيوه اي شده آل سعود را مجازات كنند تا ديگر جرات اينچنين كاري نكنند
  • pouya IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    81 2
    از ماست که بر ماست
  • بی نام RO ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    125 6
    می دونین این وسط بیشتر از چی می سوزم سال دیگه باز خیلی از همین ها می خوان برم مکه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    46 9
    کاملا واضحه عمدی بوده
  • sd IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    113 9
    خب نريد .... به فقيراي اطرافتون كمك كنيد... حج هم مثل دكترا شده همه هرجور شده ميخوان بگيرنش
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      1 9
      حج تمتع در اسلام برای مسلمانی که شرایطشو داره یک بار در عمرش واجب هست. لطفا احکام واجب شرعی رو با مسائل عرفی کم ارزشدکترا گرفتن مقایسه نکنید. حج به جای خود، کمک به فقرا هم به جای خود
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
      1 0
      جناب بی نام با کلمات بازی نکنید.چنین کلی گوی هایی به درد کسی نمی خورد .روح حاکم بر تعالیم اسلام کاملا" روشن و منطبق با عقل و خرد است. تا وقتی نیازهای اساسی افراد جامعه تامین نگردد ,اصرار بر ادای واجباتی همچون هیچ توجیه عقلانی و شرعی ندارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    ما سربازان امام سیدعلی خامنه ای اماده ایم وتا نفس میکشیم میجنگیم واز صحفه روزگار انها را حذف میکنیم مرگ بر ال سعود مرگ بر امریکا مرگبر اسرائیل
    • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      62 7
      چه خشن
    • طاها IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      6 15
      بله منم بعنوان پیرو رهبر اگه آل سعود بخواد به مسیری بره که رهبرم حکم جنگ باهاشون رو بده میرم و میجنگم . تا با شرافت و غیرت ایرانی و شیعه بمیرم ... مرگ حقه چ بهتر و عزیزتر که برای وطن باشه .
  • بی نام RO ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    57 4
    به طور کلی عربستان برای حجاج هیچ کشوری احترام قائل نیست.تقریبا برخورد با همه منت بار است. گویا آنان مسلمان کلیددار هستند و حجاج کفار دوران جاهلیت می باشند. واقعیت این است که اینها لیاقت میزبانی میهمانان خداوند را ندارند.
  • ااشکان A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    25 1
    وااااای خدایا یعنی این چیزا واین بلا ها رو سر هم جنسای خودشون اوردند چجور دلشون اومده این کارارا ادم دلش نمیاد بایه حیوون انجام بده چه برسه به آدم انشالله که خدا به همه حجاج صبر بده باید دولت ایران این کار ال سعود را حسابی تلافی کنه
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    61 5
    تعداد زيادي از اين زاعران محترم بيش از 4الي 5 باره كه رفتن مكه وبازم مي خواستن برن آخه من نمي فهمم چه لزومي داره كه هي مدام پول مملكت وبرداري بري اونجا اونوقت بي احترامي هم ببيني وكشته بشي آقا خوهشا چند سال بي خيال مكه شيد ما كارها و افراد مستحق تو كشور زياد داريم يارو همسايش دخترش جهاز نداره يا يكي ديگه پول واسه عمل جراحي بچه اش نداره ولي هي پول بيزبون مي بره مي ريزه توحلقوم سعودي .
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    45 4
    میگن کسی که بتونه تو عربستان از گیت بازرسی فرودگاه ، حادثه سقوط جرثقیل ، آتش سوزی چادرها و هتل ها ، سقوط شیشه و حادثه منی ، سالم در بره حاجی نیست سوپر من است...
  • بی نام TR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    38 4
    خدا از زگ گردن هم بهمون نزدیکتره. همین
    • طاها IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      4 4
      بله کاش این حرف رو در اموری مثل خرید و فروش ... صحبت در خصوص دیگران ، دید زدن ناموس مردم ، و خیلی کارها هم بهش توجه میکردیم نه فقط حج . خیلی از نظرات منو چاپ نمی کنی خبر
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    39 7
    اين همه ادم مستحق توي اين مملكت ريخته موقعي كه بجاي كمك به اونا پول ها را مي ريزييد توي حلق اينها همين ميشه ديگه .
  • اهوازی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    21 90
    برادران عزیز سفر حج یک سفر واجب است البته برای کسانی که مستطیع هستند آن کسانی که دم از تحریم حج می زنند با تمام فلسفه وجودی حج مخالف هستند نه نگران فقرای جامعه هستند و نه نگران این هستند که پول های ما به جیب سعودی ها می رود زیرا اگر این چنین بود سفرهای تایلند و ترکیه را هم تحریم می کردند ما باید بر تولیت حرمین مقدس مکه و مدینه توسط تمام کشورهای اسلامی پافشاری کنیم
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      51 6
      چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه. تعریف مستطیع چیه؟ کسی که خرجی خودش و خانواده اش رو داشته باشه مگه این ایرانی که بغل دست شما احتیاج به این پول داره خانواده شما نیست این رو نه فقط به اونهایی میگم که حج میرن به همه اونها میگم که خرج بیهوده تو زندگی میکنند
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    5 0
    لازمه مدیران کاروان های کارآمدتر باشند واقف به همه شرایط کاروان داری از جمله اشراف به قوانین مندرج در قراردادهای حج زبان عربی انگلیسی شناخت قوانین و مناسبات اداری و ساختاری کشور مقصد و ... متاسفانه ما مدیران کاروان هایی داریم که سواد اولیه هم ندارن صرفا به دلیل وجاهت محلی یا ارتباطات مدیر شده اند. لازمه به همان میزان که به حضور راهنمای فرهنگی اعتقادی کاروان اهمیت می دهیم به حضور راهنمای حقوقی مدنی هم اهمیت بدهیم . لازمه قراردادهای حج سندی معتبر بین المللی یا حداقل منطقه ایی شود و کشور مبدا وساطت کشور ثالث در خصوص بیمه پرداخت خسارت یا ... را بپذیرد تا بتوان در دادگاه های بین المللی اعاده دعوی کرد. لازمه اداره حج چرخشی باشد و با نظارت و همکاری کشور مقصد هر سال به یک یا چند کشور مسلمان سپرده شو
  • مولانا RU ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    62 11
    ای قوم به حج رفته کجایید معشوق همینجاست بیایید
    • بیزار از تفرقه IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      1 11
      چی میگی تو؟ نرفتی میدان سرخ نوشیدنی بخوری؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    36 5
    می تونستید اون نفری 25 میلیون رو به محک کمک کنید تا جان هزاران نفر رو نجات بدید نه اینکه بریزید تو حلقوم عده ای که یک قرانشم در راه خدا خرج نمیکنن. اینها همه نشانه خشم خداونده
  • reza RU ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    29 2
    مگه بعد از تجاوز به دو نوجوان ایرانی حج را تحریم نکردیم ......چرا با هم همصدا نیستید
  • بی نام EU ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    31 0
    رفتن افرادمستطیع یک طرف ماجراست ولی سهمیه این ارگان وان اداره که گاها" بعضی ها چند بار اعزام میشوند طرف دیگرهست که باید فکری بشود.ضمنا" بایدروانشناسان فکری به حال بازماندگان بکنند
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    13 43
    حج مانند نماز یک تکلیف است مابایدمدیریت حج را همراهدیگر کشورها دست بگیریم.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    8 1
    یه بار قرآن رو قشنگ بخونید می بیند آیه های انفاق انقدر زیاده که خیلی ها اگر واقعا بخوان عمل کنن هیچ وقت مستطیع نمیشن. استادی داشتم که میگفت حج واجب یجورایی دوره آموزشیه برای کسی که ثروتمند شده تا بره و سادگی رو درک کنه و بفهمه با یه کفن ساده مثل همه ی آدم ها باید بمیره.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    11 15
    خون این ۵۰۰۰ نفر آل سعود رو نابود میکن.انشاااله
  • جعفر RO ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    22 9
    فکر نکنم امار کشته های یک بیمارستان به علت بی کفایتی پزشکان از امار منا کمتر باشد یا آمار تصادفاتی که دوستمون اشاره کرد. فاجعه منا تلخ بود اما این فجایع از هموطنانمون به خودمون داره تحمیل میشه نه آل سعود. کدوم تلختره؟
  • حسین IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    4 1
    کسی با حج یا مناسک حج مخالف نیست. بحث اینکه تا این وحشیا اونجا هستند باید حج را حرام و تعطیل کرد. خداوند هرگز برای به خطر افتادن جان انسانها عملی را واجب نکرده است.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    1 1
    لازمه با یک تقسیم کار میان کشورهای اسلامی وظایف حج تقسیم شود لازمه قوانین قضات و دادگاه خاص ویژه اعمال وظایف و مناسک حج تشکیل شود تا بر همه موارد حج نظارت قانونی داشته باشد لازمه قوانین بین امللی در حج وضع شود لازمه مسولیت کشورها در خصوص مناسک حج تبیین حقوقی شود تا تخطی از وظایف موجب پیگرد گردد لازمه کشورها مسولیت خود را در قبال حجاج بپذیرند و از اعمال خارج از قاعده مناسک حجاج جلوگیری کنند لازمه مناسک حج چرخشی شود و هر سال مسولیت حقوقی اجرای حفاظتی بهداشتی و دینی آن به کشورهای مسول سپرده شود می شود کنوانسیونی جمعی بین کشورهای اسلامی تببیین شود تا هر سال حدود مسولیت های اجرایی چرخشی میان کشورها را به عهده بگیرد لازمه یک سطح از مسولیت ها را در کشورهای ثالث یا بین المللی ثبت کرده و مسولیت اجرای
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    15 1
    سال دیگه ساختمان هتل ها ریزش میکند.
  • باران A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 1
    این روایات تلخم ول کن ما نیستن
  • رضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    6 2
    اين اتفاقات يادمون انداخت كه ما به حج نميريم ما به كشور "عربستان سعودي" ميريم
  • حسام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    8 6
    در پس اين ماجرا عربستان به دنبال هدفي نه چندان نا معلوم است
  • آرش درودیان A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    4 1
    در تایلند و ترکیه ایرانیها نه کشته میشن نه مورد تجاوز قرار میگیرن همچنین پولهایی که اونجا میره برای تجهیز داعش خرج نمیشه در شرایط عادی یکی میره ترکیه یکی میره عربستان ولی نه تو این شرایط
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    2 7
    عربستان به زودي جواب تمام اين كارهاشو ميده.قدرت ايران و ايراني رو دست كم نگيريد.كم نيستند كساني كه در سراسر جهان آماده پشتيباني از ايرانن.انشالله تا 25 سال ديگه هم مكه آزاده هم فلسطين.حرف هاي رهبر رو جدي بگيريد
  • farid IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    2 1
    خدا خودش باعث و بانی این جنایت را پاسخ می ده مطمئن باشید برای بازماندگان عزیز دعا می کنم که ایمانتان قوی تر بادا
  • بی نام DE ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    2 5
    خدا صدای بچه های مظلوم یمنی را می شنیده که زیر آوار جان می داده اند.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    2 2
    خود کرده را تدبیر نیست....
  • محسن IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    6 1
    بر خلاف نگارنده که معتقد است :روان ۶۴ هزار نفر دیگر را هم بهم ریخته است" من معتقدم روان همه 70 میلیون ایرانی به هم ریخته است چون عزیزان بی پناهشان در حرم امن الهی با بی درایتی و حماقت سعودیها به سرای باقی شتافته اند. عید قربان و غدیر را عزا کردند. خدایشان به نکبت در همین دنیا گرفتار کند، انشاالله.
  • شهروند DE ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    11 2
    ميگه سنگين رفتيم سنگين برگشتيم ميدونيد چرا ؟چون تو كشور خودمون خيليا به نون شبشون محتاجن وجلوي زنو بچشون شرمنده اره اگه به يه خونواده كمك ميكردي حاجي بودي
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    8 2
    دوستانی که صحبت از واجب بودن حج میکنن، مگه روزه واجب شرعی نیست؟ ولی در به جا آوردن همین عمل واجب یه جاهایی از مسلمان رفع تکلیف ميشه.ولی موضوع حج فرق میکنه. چون جیب خیلیا به این سفر به صورت مستقیم متصله حاضر نیستند حداقل یه چند سالی حج رو تحریم کنن تا تکلیف این وضعیت اسفبار روشن بشه. آخه مگه بار اوله که با زایرین حرم اینطوری رفتار ميشه؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    0 0
    هر ایرانی اگه یک میلیون تومان از عربستان سوغاتی بخره برای 66 هزار نفر میشه 66 میلیارد تومان مطمئناً که یک میلیون تومان نیست و بیشتر از این حرفاست که در اون صورت میتونیم تصور بودجه یکسال کشور رو بکنیم...