محققان طرحی برای ساخت تلسکوپ فضایی ۱۰۰ برابر قدرتمند‌تر از تلسکوپ هابل ارائه کرده‌اند که گفته شده می‌تواند برای کشف حیات در سیاره‌های دوردست مورد استفاده قرار بگیرد.

این تلسکوپ که مشهور به سوپرهابل است  ۲۵ برابر بزرگتر از تلسکوپ فضایی مشهور هابل است و ۱۰۰ برابر قدرتمند‌تر به حساب می‌آید. 

به گزارش دیلی‌میل،گروهی از دانشمندان که طرح ساخت این تلسکوپ را ارائه کرده‌اند گفته‌اند این تلسکوپ می‌تواند برای رصد سیاره‌های دور دست و همچنین احتمال وجود حیات در آنها مورد استفاده قرار بگیرد. گفته می‌شود ساخت این تلسکوپ قدرتمند برای اولین بار در تاریخ می‌تواند دید انسان را نسبت کهکشان‌ها بار دیگر دچار تغییرات جدی کند. 

تلسکوپ فضایی هابل یا به اختصار HST تلسکوپی است که در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهانشناسی به نام ادوین هابل گرفته شد. اگر چه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربرد ترین ها به شمار می آید.

محققان در طرح خود خواستار همکاری ناسا وسازمان‌های فضایی بین المللی دیگر برای ساخت این تلسکوپ و فعالیت آن از سال ۲۰۳۰ شده‌اند. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    43 3
    اينا 15 ساله مي خوان به يه همچين پروژه عظيمي برسن، ما برنامه پشت برنامه ارايه مي ديم از همشون هم عقبيم، مثل فيبر نوري، خودروسازي، رتبه دانشگاهها، ارتباط با مراكز علمي، جذب دانشجوي خارجي، جذب نفوذگر ببخشيد توريست، و موارد ديگر.
  • مازنی A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    16 4
    پونزده سال دیگه یعنی من اون روز زنده ام ببینم چه عکسایی می‌گیره، نمی‌شه یه کم زودتر این پروژه انجام بشه ، مثلاً پنج سال دیگه
    • مازنی A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
      5 2
      نمودار احتماش فکر کنیم یه چیزی شبیه یه نیم گوسی باشه بنابر این احتمال زنده بودنم در 5 سال دیگه خیلی بیشتر از 15 سال دیگه‌ست. البتّه توی اونم اطمینانی نیست همچنانکه در 5 ساعت آینده هم اطمینانی نیست و لی خوب باز احتمال این 5 ساعت هم خیلی خیلی بیشتر از اون 5 سال دیگه‌ست