رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت:به رغم نبود آمارهای رسمی درکشور،بررسی ها نشان می دهد روزانه حدود هزارنفر درایران سکته مغزی می کنند که این آماربا توجه به کمبود درمان های مدون بسیارنگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر بابک زمانی درمراسم رونمایی از داروی ایرانی سکته مغزی، صرع، اختلال دوقطبی و تشنج-دپاکین- گفت: سکته مغزی دربرخی ازکشورهای پیشرفته به چهارمین علت مرگ تبدیل شده است. حال آنکه حتی در برخی مناطق دنیا مانند شمال اروپا و برخی از مناطق افریقا حتی به پنجمین عامل مرگ و میرتبدیل شده است. و این حاکی از آن است که پیشگیری و درمان های هوشیارانه ای در این کشورها دراین باره درحال انجام است. حال آن که در کشور ما همچنان سومین علت مرگ ومیرسکته مغزی است و اولین یا دومین علت ناتوانی افراد هم همین بیماری به شمار میرود.

وی گفت: از میزان مبتلایان به سکته های مغزی در ایران آمار دقیقی وجود ندارد و آنچه می گوییم در مقایسه با کشورهای دیگر است که از نظر نژادی به ما شبیه تر هستند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: بر اساس استانداردهای دنیا به طور متوسط برای تهران با حومه اش با حومه اش با 15میلیون نفر جمعیت، روزانه 200نفر سکته می کنند. پس در کشور 85میلیونی ما روزانه هزارنفر سکته مغزی می کنند که این آمار بالا ودرعین حال نگران کننده است.

او گفت: اکثر افراد دچار سکته مغزی نمی میرند و تعداد خیلی کمی از آنها در مرحله حاد فوت می کنند. یعنی از آن هزار نفر زیر 10درصدشان فوت می کنند و90درصد این جمعیت زنده می مانند. اما متاسفانه دچار ناتوانی و متحمل دردهای زیادی می شوند و هزینه های زیاد درمان را برای خانواده و جامعه نیز به همراه دارند.

به گفته ریئس انجمن سکته مغزی، شیوع سکته مغزی بین افراد 20 تا 40 ساله است و افرادی که در این سن دچار سکته مغزی می شوند تعدادشان 2برابرمبتلایان به ام اس است، یعنی شیوع سکته مغزی دوبرابر آمارابتلا به ام اس است: درمان های موجود برای سکته مغزی درمان های مدرن و فوق العاده موثر است و قدرت تأثیر آن از نظر آماری در سطح دانش بین المللی حتی از درمان هایی که برای ام اس استفاده می شود نیز قاطع تر است.

او گفت: حدود 30 درصد افراد دچار سکته مغزی درصورت انتقال سریع ازطریق آمبولانس های اورژانس به بیمارستان ها به طور کامل بهبودی می یابند. اما بقیه بیماران به دلیل دیر رسیدن و از دست دادن فرصت طلایی درمان، با مشکلات جدی روبرو هستند.

زمانی گفت: نکته مهم آن که در کشور ما درمان سکته مغزی حاد به شکل سیستماتیک صورت نمی گیرد زیرا درمان سکته مغزی در مرحله حاد به یک برنامه ریزی دولتی با امکانات مطلوب نیاز دارد که ارگان های مختلف را با هم هماهنگ کند.

وی گفت: در راستای پیشگیری ازسکته مغزی ودرمان سریع بیماران خوشبختانه ازسوی وزارت بهداشت درماههای اخیراقدامات خوبی آغازشده است که امیدواریم برنامه ریزی ها به سوی راه اندازی بخش های ویژه نگهداری ودرمان بیماران مبتلا به سکته مغزی وفراهم شدن امکانات لازم درآمبولانس ها برای خدمت رسانی بهینه به بیماران دچارسکته مغزی پیش رود.

به گفته زمانی، برای بهبود شرایط بیماران سکته مغزی باید اقدام های مناسب در بیمارستان ها، سیستم حمل و نقل، سیستم بیمه؛ سیستم نگهداری بیماران بعد از دوران نقاهت به طورجدی صورت گیرد.ضمن اینکه رسانه ها نقش جدی و اساسی در فرهنگسازی و آگاهی رسانی به مردم دارند.

وی افزود: همه باید دست به دست هم دهند تا افراد دچارسکته مغزی در یک ساعت اول پس ازسکته به بخش های مراقبتی ودرمانی منتقل شوند وباوجود اینکه راه اندازی بخش های درمان این بیماران خرج زیادی هم ندارد اما متاسفانه تاکنون درکشورما اتفاق نیفتاده است. اما امیدواریم باتحرکات جدی آغازشده دروزارت بهداشت ودرمان وورود مستقیم وزیر بهداشت به این موضوع بسیارحائزاهمیت شاهد تحولات جدی درآینده نه چندان دوربرای نجات جان بیماران سکته مغزی باشیم.

وی درپایان با اشاره به موفقیت ایران درتولید داروی دپاکین برای بیماران مبتلا به سکته مغزی و سایر اختلالات اعصاب و روان گفت: تولید داروی باکیفیت دپاکین درکشوربدون شک موفقیت ارزنده ای به شمارمیرود وموجبات آرامش خیال بیشترمیلیون ها هموطن نیازمند به داروی باکیفیت وارزان قیمت را فراهم می کند.

گفتنی است داروی دپاکین به تازگی راهی بازار مصرف داخلی شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدغریب A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 1
    در ایران بخش مربوط به سکته مغزی فقط در بیمارستان های خاص قرار دارند و فقط اشخاص دارای توان مالی بالا قادر هستند از این امکانات استفاده کنند و بعد از سکته توان بخشی بیمار هر ساعتی ۲۰۰۰۰۰ دویست هزار تومان منهای سایر هزینه های جاری در روز بالغ بر پانصد هزار تومان ..............که برای خانواده میان سال های کشور مان که اگثرا از قشر بازنشستگان هستند جای تاسف دارد ..........واقعا عرض می کنم خانواده ای که از پس هزینه های جاری بر نمیآیند خدا نکنه دچار این مصیبت شوند.
  • ali IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 2
    یعنی هر روز دو برابر با حادثه کشته شدگان حجاج ایرانی در عربستان