منصوری‌آرانی: هیئت رئیسه مجلس هر نوع گزارش یک طرفه از  برجام را نمی پذیرد/ برجام سیاه و سفید نیست

روزنامه شهروند در گفت و گو با عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون بررسی «برجام» نوشت: در کمیسیون دو دیدگاه وجود دارد که یک دیدگاه تهدیدمحور و دیدگاه دیگر فرصت‌محور است.

اهم سخنان منصوری آرانی از این قرار است:

پنج کمیته اقتصادی، فنی، سیاسی، حقوقی و دفاعی- امنیتی در کميسيون برجام تشکیل شده و هر کمیته گزارش خود را به صورت جداگانه در کمیسیون به رأی خواهد گذاشت و بعد از دریافت پیشنهادات و نظرات اعضای کمیسیون و جرح و تعدیل‌های لازم، آن گزارش، در گزارش اصلی کمیسیون لحاظ خواهد شد. تاکنون گزارش دو کمیته دفاعی - امنیتی و حقوقی در کمیسیون بررسی شده و فردا به رأی گذاشته خواهد شد؛ همچنین در این جلسه گزارش سه کمیته اقتصادی، سیاسی و فنی بررسی و هر یک از آنها به رأی گذاشته می‌شود که پس از آن هیأت‌رئیسه کمیسیون شاکله گزارش نهایی را باید مبتنی بر این ٥ گزارش تهیه کرده و این گزارش‌ها را با یکدیگر پیوند بزند و اجاز ه ندارد گزارش‌هایی را که در کمیسیون رأی آورده، تغییر بدهد. زمانی که گزارش نهایی آماده شد، موافقان و مخالفان پیرامون گزارش اصلی گفت‌وگو خواهند کرد و بعد از به رأی گذاشتن آن و در صورت تصویب، از مسیر کمیسیون عبور کرده و به صحن علنی داده می‌شود.

در کمیسیون دو دیدگاه وجود دارد که یک دیدگاه تهدیدمحور و دیدگاه دیگر فرصت‌محور است و چون اگر هرکدام از این دو دیدگاه بخواهند گزارش را بنویسند می‌توان گفت کسانی که با دیدگاه تهدیدمحور هستند، گزارشی که می‌نویسند ممکن است فضای سیاهی را نشان دهد و کسانی که فرصت‌محورند نیز ممکن است در گزارش خود فضای سفیدی را نشان دهند، درحالی‌که برجام نه سفید مطلق است و نه سیاه مطلق بلکه ترکیبی از این دو است و ما باید بتوانیم واقع‌بینانه گزارش اصلی خود را در چهارقسمت مقدمه، فرصت‌ها، تهدیدات و پیشنهادات در کمیسیون تدوین کرده و به مجلس ارایه کنیم.

هیأت‌رئیسه مجلس پس از دریافت گزارش به همه نمایندگان نسخه چاپ شده را تحویل مي‌دهد، سخنگو خلاصه‌ای از آن را در صحن قرائت می‌کند و ما به هیچ‌وجه دنبال این نیستیم که برجام در مجلس تصویب بشود یا نشود ولی بعدا می‌توانند به استناد این گزارش، ماده واحده‌ها یا طرح‌های یک‌فوریتی و دوفوریتی را بدهند و این می‌تواند محل ارجاع باشد. در همین چارچوب، اگر غیر از این اتفاق بیفتد حتما گزارش شبهه‌ناک است، که البته هیأت‌رئیسه هر نوع گزارش یک‌طرفه را نمی‌پذیرد و اعضای کمیسيون هم قطعا نمی‌پذیرند. روندی که تاکنون همه کمیسیون‌ها داشته‌اند و صراحت آیین‌نامه‌ها در همین روند قانون است و هیأت‌رئیسه کمیسیون هم کاملا اشراف دارد که روند نباید شبهه‌ناک باشد و بدیهی است که اگر غیر از این روند باشد مورد اعتراض نمایندگان قرار می‌گیرد و اصلا بعید است که غیر این رخ‌دهد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =