روزنامه دنیای اقتصاد با حسین موسویان در باره وقایع منا گفت وگو کرده است.

بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:

*قطعا تعداد مفقودان و از جمله ناپدید شدن دیپلمات ایرانی و برخی مقامات دیگر ایرانی، بسیار مشکوک است. مسوولان امنیتی-سیاسی ایران باید با اولویت ویژه به این موضوع رسیدگی کنند و در صورت اثبات عمدی بودن آن، بلافاصله باید روابط سیاسی با ریاض به‌حالت تعلیق در آید، اعزام حجاج تعلیق شود و شکایت ایران به مراجع بین‌المللی تسلیم شود.

*سعودی‌ها از رفع تحریم‌های ایران، باز شدن فضای بین‌المللی برای ایران بیش از حد تصور عصبانی هستند و بنابراین رفتار سیاسی‌شان کاملا غیرمتعادل شده است.ادامه روند کاهش تشنج و خصومت بین ایران وآمریکا نیز ریاض را دچار جنون سیاسی مطلق خواهد کرد.

*افزایش حجم اختلافات با سعودی در دولت آقای روحانی درست است اما این ناشی از افزایش قدرت، نفوذ، نقش و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران است. این حقیقتی است که موجب عصبانیت سعودی‌ها شده است. در عین حال بهبود روابط، هم ممکن است و هم ضروری. تقابل عربستان و ایران نه به نفع منطقه است و نه به نفع جهان اسلام و نه به نفع دوکشور.

*دوروز قبل با یک حقوقدان اهل سعودی در آمریکاگفت‌وگویی داشتم. گفتم چرا ریاض از گفت‌وگوی مستقیم با ایران وحشت دارد و مرتب جواب منفی می‌دهد. او به من پاسخ داد که ریاض احساس می‌کند منطقه را به ایران باخته است و رفتن پای میز مذاکره در این شرایط به معنی به رسمیت شناختن شرایط فعلی و قدرت و نفوذ ایران در منطقه و نهایتا هم دادن امتیاز به ایران است.حقوقدان سعودی به من گفت: یادتان هست شما ایرانی‌ها تا زمانی که صدام در خاک ایران بود، حاضر به مذاکره نمی‌شدید و همه تقاضاهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح را رد می‌کردید؟ شما زمانی حاضر به مذاکره شدید که عراق را ازخاک ایران بیرون کردید. حال و روز امروز سعودی هم همین‌گونه است.

*نسل جدیدی که حاکمیت در ریاض را در اختیار گرفته پختگی سیاسی ندارد و رفتار بچگانه ولجوجانه‌ دارد که مبتنی بر عقل و تدبیر نیست. اینها خیال می‌کنند که سیاست تهاجمی دارند. اگر مقداری تامل کنند به‌نظرم حاکمان جوان فعلی سعودی دارند تیشه به ریشه حاکمیت آل‌سعود می‌زنند. برداشت من این است که آمریکا موافق تجاوز سعودی به یمن نبود، اما حیات سیاسی خاندان آل‌سعود برای آمریکا مثل گذشته حیاتی نیست چون نیازی به نفتشان ندارد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    5 2
    بالاخره یه تحلیل درست و درمان منتشر کدید
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    4 4
    ولی برای ما شبه جزیره بسیار مهم است.غیر از آنکه مرز جنوبی خلیج فارس هستند حرمین شریفین هم در این منطقه واقع است و احتمال حاکم شدن تندرو ها هم بسیار زیاد است. چنانچه عربستان به دست گروه هایی مانند خلافت اسلامی بیفتد کویت و بحرین و امارات و قطر و عمان هم رفته اند. امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز و باب المندب و دریای عمان هم به خطر خواهد افتاد.از این جهت سرنگونی ال سعود نمی تواند راه حل خوبی باشد.
    • بی نام RU ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
      6 0
      من بحثی در مورد سرنگونی آل سعود ندارم چون به ملت عربستان مربوط می شود اما با نظر شما در مورد اهمیت شبه جزیره برای ایران مخالفم. فکر می کنم ملتی که توانست امپراطوری روم، حکومت عثمانی و .... را در کنار مرزهای خود تحمل کند و در دوران معاصر هم صدام و طالبان را در غرب و شرق کشور خود تحمل کرد و البته شاهد از بین رفتن جبروت آنها بود باز هم می تواند از کیان خود به هر سختی حفاظت کند و البته شاهد به حضیض رفتن تمامی این کشورها در سایه اسلام سلفی از مدل داعشی آن باشد. ما هزاران سال در این منظقه دوام آورده ایم باید به درسهای تاریخ مراجعه کنیم و خودمان را حفظ کنیم.