وحید امیری همچنان با تواضع به تعریف ها و تمجید ها پاسخ می دهد.

سعید اکبری - خبرگزاری خبر آنلاین؛  وحید امیری آرام است و بی حاشیه. خجالتی هم هست. مکث های مداوم او در طول مصاحبه، قسم خوردن هایش و صورت سرخ شده اش، گواه از همان خجالی بودنش می دهد. او وقتی می خواهد درباره دایی حرف بزند، خجالتی تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد. بخش اصلی مصاحبه آنجاست که او درباره شماره 10 حرف می زند و به علی دایی اشاره می کند، او که با طحال پاره و سرشکسته برای تیم ملی بازی می کرد.

حدود یک سال است که در اردوهای تیم ملی هستی و دیگر نمی شود گفت جزو تازه واردها به حساب می آیی. در جام ملت ها کنار تیم ملی بودی. بعد از این تورنمنت بازیکنی چون نکونام خداحافظی کرد و بعضی از بازیکنان هم دیگر دعوت نشدند. الان ایران نسبت به قبل دچار تغییراتی شده است. نسلی که آمده باید فوتبال ایران را برای آینده بیمه کند. فکر می کنی شرایط به چه شکل خواهد بود؟
در فوتبال دنیا بازیکنان بزرگی یک روز آمده اند و یک روز رفته اند. خدا را شکر می کنم کروش با دیدی که نسبت به فوتبال ایران دارد، جوان های مستعد را دعوت می کند. او می خواهد بازیکنانی را بیاورد که با تمام وجود تلاش می کنند. تا الان هم هر بازیکنی آمده تلاش کرده تا خودش را ثابت کند. چنین فضایی در تیم ملی باعث شده تا امیدواری به آینده زیاد باشد.  از آن سو فکر می کنیم گارانتی هم وجود ندارد. یعنی بازیکنان مطمئن نیستند که همیشه هستند.
بله، اصلا گارانتی وجود ندارد. به هر حال کروش چه وقتی در ایران باشد و چه وقتی نباشد، همه بازی ها را رصد می کند و در جریان کامل بازی هاست. به نظر من کروش با دید کامل بازیکنان را دعوت می کند. به همین دلیل او با دید کامل بازیکنان را دعوت می کند و بازیکنانی که در تیم حضور دارند، جایگاه شان گارانتی نیست و می دانند قطعا در تیم ملی حضور ندارند. تمام بازیکنان تلاش شان این است که شرایط ایده آلی داشته باشند. به نظر من کادر فنی تلاش می کند بیشتر شرایط تیم ملی را بسنجد و بازیکنان را دعوت کند. این در واقع به نفع 80 میلیون ایرانی و به نفع تیم ملی ما خواهد بود.


شماره 10 تیم ملی به تو رسیده است. سال های سال ادم های مختلف این شماره را می پوشیدند. قبل از تو هم شماره 10 چند وقتی در اختیار کریم انصاری فرد بود اما الان مدتی است که این پیراهن به تو رسیده است. حتما می دانی که چه بزرگانی این پیراهن را پوشیده اند.


متاسفانه شرایط مهیا نشد و کسی از من نپرسید که بگویم با کسب اجازه بزرگترها این پیراهن را پوشیدم. من هر جا بازی کردم خداوکیلی اصلا لباس و شماره برایم مهم نبود. شماره برایم ملاک نبود. به نظر من بازی کردن مهم است نه این چیزها. خدا خواست و این شماره الان به من رسیده است. من هم می گویم خیلی کوچکتر از کسانی هستم که این لباس را پوشیده اند. جا دارد الان که این فرصت دست داده از بزرگانی که قبلا شماره 10 را پوشیده اند، رخصلت بگیرم. از آنها اجازه می گیرم و امیدوارم بتوانم حرمت این لباس را حفظ کنم. شماره 10 را بزرگانی پوشیدند که برای تیم ملی مثمر ثمر بودند. امیدوارم من هم بتوانم قدم کوچکی بردارم.


مهمترین بازیکنی که سال ها شماره 10 را پوشید علی دایی بود. یکی از ویژگی های هر دو شما این است که در زمین محکم بازی می کنید. از دایی چه خاطره ای در یاد داری؟ گل کویت، بازی با طحال پاره....
خدا شاهد است که هیچگاه شماره روی من تاثیر نداشته است. اینطور نبوده که بگویم فلان شماره را می پوشم و رویم تاثیر می گذارد. من روز اولی که آدم شماره 13 پوشیدم و دقیقا همین انگیزه را داشتم. وقتی یکی مثل آقای دایی با سر بخیه شده و طحال روبرو برای تیم ملی بازی می کند، نشان از غیرت ایرانی دارد. یعنی می گوید حاضرم جانم را برای تیم ملی کشورم بگذارم. من که جلوی علی دایی کسی نیستم. ولی همیشه سعی می کنم تا در زمین نهایت تلاشم را کنم. در تیم ملی خیلی بزرگتر از من بوده اند و در شرایط مسابقه خیلی اذیت شدند ولی من خدا را شاهد می گیرم که شب های بازی بیشتر از 2،3 ساعت نمی خوابم. همیشه می گویم مدیون 80 میلیون ایرانی هستیم. به نظر من به خاطر همین غیرت ایرانی و نام ایرانی است که تیم ملی ما در آسیا توانسته بالا برود و در جهان هم مقابل تیم های بزرگ بازی های خوبی انجام داده است. امیدارم دوباره اینقدر تلاش کنیم تا بتوانیم نام ایران را از چیزی که هست بالاتر ببریم.


راجع به بازی های پیشرو حرف بزنیم. تیم ملی قرار است عمان بازی کند. اردو تا الان چطور بوده است؟
خدا را شکر تمام امکاناتی که برای یک اردوی خوب می خواهیم، مهیاست. چه از لحاظ زمین و چه از لحاظ سخت افزاری، همه چیز در اختیار تیم است و تمرینات خوبی را سپری کرده ایم. به چیزی جز سه امتیاز بازی با عمان فکر نمی کنیم. ژاپن هم که جای خودش را دارد و یک بازی دوستانه است. تلاش اصلی ما صعود از گروهمان است.


عمان یک جورهایی گربه سیاه فوتبال ایران است. سال هاست که ایران آنها را نبرده و فکر می کنی این بار تابو شکسته شود؟
من تجربه بازی جلوی عمان را ندارم ولی شنیدم 10 سالی است که این تیم را نبرده ایم. فیلم های متعددی از عمان دیده ایم. به نظرم تیمی نیست که نتوان آن را برد. درست است بازی با این تیم همیشه برای ما شرایط به خصوصی دارد، ولی نمی شود گذشته را ملاک قرار دارد. به نظرم اگر بتوانیم مثل بازی هند و گوام بازی کنیم و همانطور باشیم که بودیم، این تیم را در زمین خودش شکست خواهیم داد.


رسیدن به جام جهانی می تواند برای تیم ملی و شما بازیکنان جوان اتفاق بزرگی باشد. این صعود می تواند فوتبال ایران را به پیشرفت بزرگی برساند. فکر می کنی چقدر شانس صعود داریم؟ کروش که می گوید کوسه ها تازه در مرحله بعدی در انتظار ما هستند.
به نظر من در فوتبال هیچ چیزی غیر ممکن نیست. اینکه بگوئیم نمی توانیم، حرف درستی نیست. نباید خودمان را دست کم بگیریم. همیشه ژاپن، کره و استرالیا از ایران می ترسند. در وجودشان یک ترسی از ایران هست. این هم به خاطر بازی های خوبی بوده که تیم ملی ایران انجام داده است. ولی به هر حال برای برداشتن گام های بلند نیاز به امکانات هستم. رسیدن به جام جهانی برای ایران یک گام بلند است. به نظرم اگر می خواهیم به این موفقیت بزرگ برسیم باید در طول مسیر به کروش کمک بیشتری بکنیم. الان هم دارد کمک خوبی می شود ولی تیم ملی نیاز به حمایت بیشتری دارد. امیدوارم امکانات به طور کامل در اختیار کروش و تیم ملی باشد.
البته در چند وقت اخیر هم اتفاقات حاشیه برای تیم ملی کم نیفتاده. حتما در جریانش هستی. حرف هایی که درباره کروش زدند یا ماجرایی که برای دژاگه و سردار پیش آمد.
می خواستم اول حرف های قبلی ام را تکمیل کنم که جواب همین سوال هم هست. به هر حال مردم چیزی که برایشان اهمیت دارد، نتیجه است. در واقع آنها فقط نتیجه را می ببیند اما خبر ندارند که اول باید امکانات در اختیار تیم ملی باشد و بعد منتظر نتیجه گیری باشند. تیم ملی ما جاهایی هست که با غیرت و توانایی نتیجه می گیرد ولی به نظر من سرمربی تیم ملی باید مورد حمایت قرار بگیرد که همین حمایت آرامش و آسایش را برای تیم ملی و کروش می آورد. دغدغه سرمربی ما باید فقط این باشد که بحث فنی را به تیم القا کند. فیلم بازی ها را ببیند و آنالیز را انجام بدهد. ما هم در این راه باید از مربی حمایت کنیم. شما مطمئن باشید اگر فکر و روان مربی ما جای دیگری باشد، قطعا بازدهی لازم را نخواهد داشت. من یک نظری دارم که فکر می کنم نظر ایرانی ها هم هست. حالا چه فوتبالی و چه غیر فوتبالی. افتخار است که کروش سرمربی ماست. او در میادین بزرگتر از ایران درسش را پس داده است. الان فرصت آن است که کمک کنیم تا تیم ملی برای دومین بار انشالله به جام جهانی برسد.


وحید درباره نفت هم با هم صحبت کنیم. چرا تیم امسال خوب نتیجه نگرفته است؟
تیم ما خیلی خوب بازی می کند. در شرایط خوبی هم هستیم. متاسفانه در سه هفته اول ما سه مساوی به دست آوردیم. این مسئله باعث شد تا شرایط تیمی ما به هم بریزد. شاید اگر همین روند رو به رشد را داتشته باشیم، می توانیم به شرایط بهتری برسیم. بازیکنانی که به تیم ملحق شده اند، کوچک نیستند. سید جلال حسینی به تیم ما آمد که خودش کاپیتان تیم ملی است. او از بزرگان فوتبال ماست. اصلا نمی شود گفت بازیکنانی که وارد نفت شده اند، کوچکند. به نظرم الان تیم دارد جا می افتد اما نیاز است که ما به شرایط روحی و روانی خوبی برسیم. نفت پارسال همه تیم ها را می برد و امسال همه می خواهند ما را ببرند. شاید پارسال شناخت آنچنانی داشتند و زیاد روی ما حساب باز نمی کرند ولی امسال می آیند که ما را ببرند. این شرایط را سخت است. ولی شک نکنید اگر یک بازی ببریم شرایط تنظیم می شود و می توانیم در آینده موفقتر باشیم.


قرارداد تو در پایان فصل با نفت تهران تمام می شود. فکر می کنی از فوتبال ایران بروی؟ پیشنهادی بوده؟
در نیم فصل سال قبل حرف هایی بود که البته به صورت جدی زده نشد. گفتند می خواهیم کمک کنیم بروی ولی متاسفانه هیچکدام شان مثمر ثمر نبود. به قول معروف همه ما امید داریم چون انسان به امید زنده است. تمام تلاش من این بوده که در رده باشگاهی و ملی خوب بازی کنم. آروزی هر بازیکنی هم این است که بتواند به اروپا برود و بازی کند. الان ما بازیکنانی چون جهانبخش، آزمون، حاج صفی، انصاری فرد، سعید عزت اللهی و حقیقی را داریم. امیدوارم که من هم بتوانم روز پا جای پای این بزرگان بگذارم.


وحید امیری در ابتدای مصاحبه خود به خانواده هادی نوروزی تسلیت می گوید. او هم از شنیدن خبر مرگ این بازیکن بهت زده شده و می گوید: «همه شوک شدیم. امیدوارم به حق همین عید عزیز، خدا هادی را رحمت کند. مطمئنم روحش در آرامش خواهد بود. هیچکس از هادی بدی ندید و او یکی از بازیکنان با اخلاق فوتبال ما بود.» امیری ادامه می دهد: «خانواده هادی را نباید تنها گذاشت. همه باید از خانواده هادی مراقبت کنند، مخصوصا از دختر و پسرش.»

اشک های افشین پیروانی در اردوی تیم ملی
افشین پیروانی سرپرست تیم ملی این روزها اصلا حال و روز خوشی ندارد. مرگ هادی نوروزی به شدت او را منقلب و ناراحت کرده است. او در دو روز گذشته با چشمانی اشک آلود در اردوی تیم ملی دیده شده و ترجیح می دهد زیاد با کسی حرف نزد. پیروانی از لحظه ای که خبر مرگ نوروزی را شنید، شوکه شد و گریه کرد. پیروانی در دو روز گذشته هم با مدام با همسر هادی در تهران در ارتباط بوده. پیروانی در این باره می گوید: «به همه به ویژه خانواده هادی تسلیت می گویم. همه بهت زده هستیم. من که باورم نمی شود. بیشتر از همه نگران خانواده هستم، مخصوصا دختر و پسرش. واقعا خدا صبر بدهد.»

41257

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =