فاجعه تلخ منا برای ایرانیان 465 و برای جهان اسلام 4700 کشته برجای گذاشت. مقام معظم رهبری تاکید کردند که در این راستا کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و در کشور مقامات مختلف در تلاش هستند تا برای مدیریت بحران گامی بردارند، اما در این میان سهم مجلس چه است؟

مریم محمدپور: اولین واکنش مجلس به فاجعه منا ازسوی رئیس مجلس صورت گرفت. علی لاریجانی در همان روز پیام تسلیتی منتشر کرد و طی آن اعلام کرد که ملت‌های مسلمان انتظار دارند دولت سعودی توضیحات قانع کننده‌ای به آنها ارائه کند.

طرح دو فوریتی که ارائه نشده، مسکوت ماند

خبر  امضا جمع کردن برای ارائه طرح دوفوریتی انتقال مدیریت حج به سازمان‌ همکاری‌های اسلامی را روز شنبه مهرداد بذرپاش، سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس به رسانه ها گفت اما ظاهرا پیگیری این طرح تنها یک روز به طول انجامید و روز یکشنبه بذرپاش اعلام کرد که طرح یادشده با رایزنی هیأت رئیسه مجلس به تعویق انداخته شده است. او توضیح داد: با توجه به نگرانی‌های به وجود آمده راجع به امنیت حجاج در زمان باقیمانده حج و اینکه خدای ناکرده رژیم سعودی فشار را بر حجاج زیاد کند طرح دوفوریتی را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداختیم تا ان‌شاءالله زائرین خانه خدا به سلامت به کشور بازگردند.

همچنان منتظر ویزا

یکشنبه پنجم مهر ماه اولین جلسه مجلس شورای اسلامی پس از فاجعه منا برگزار شد. ابتدا، جلسه غیرعلنی بود و وزیر کشور و وزیر بهداشت برای ارائه توضیحات درباره ابعاد فاجعه و مسیری که تا آن لحظه طی شده بود، در جلسه حاضر شدند. در همان روز مقرر شد دو نماینده مجلس تحت عنوان کمیته حقیقت یاب به عربستان بروند. عوض حیدرپور و محمدرضا محسنی ثانی نمایندگان منتخب بودند. همان زمان، عوض حیدرپور شهرضایی درگفت و گویی به خبرآنلاین به سفر خود و محمدرضامحسنی ثانی به عربستان برای بررسی حادثه منا در قالب کمیته حقیقت یاب اشاره کرد و گفت: مامنتظر ویزا هستیم و چنانچه ویزا بدهند ان شاء الله عازم شده و وظیفه ای که در رابطه با این موضوع به ما محول شده است را انجام می دهیم.

ظاهرا شرایط همچنان با روز یکشنبه هفته گذشته فرقی نکرده است. امروز عوض حیدرپور به ایلنا گفته است: ویزای هیات اعزامی مجلس به عربستان هنوز صادر نشده است. او اضافه کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه منا برای وزیر بهداشت و همراهانشان تقاضای روادید شد که روز یکشنبه با این درخواست موافقت شد که هم‌اکنون نیز هیات اعزامی به سرپرستی وزیر بهداشت کشورمان در عربستان سعودی هستند. وی افزود: در جلسات بعدی هیات دولت تصمیم‌گیری شد که گروه دیگری به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همراهی رئیس سازمان هلال احمر دو تن از معاونان وزیر خارجه و دو تن از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منطقه اعزام شوند که پس از انتخاب بنده و آقای محسنی‌ثانی تمامی اقدامات اداری لازم انجام شد٬ اما تا این لحظه هنوز روادیدهای درخواست شده توسط دولت سعودی صادر نشده است.

نماینده مردم شهرضا در توضیح هدف اعزام این هیات به عربستان سعودی یادآور شد: ماموریت نخست ما انجام اقدامات مورد نیاز برای انتقال جنازه‌های جانباختگان، مجروحان و مفقودان به کشور بود. هدف دوم از اعزام این هیات انجام پیگیری‌های لازم برای پاسخگویی عربستان سعودی در قبال حادثه منا بود. اولین واکنشی که باید از سوی دولت سعودی انجام گیرد این است که دیه کامل ماه حرام و دیه نقص عضو را به مجروحان این حادثه را به خانواده‌های جانباختگان پرداخت کند و همچنین در بُعد معنوی نیز دولت سعودی باید بداند که حج فریضه‌ای است که اگر به هر دلیل ناتمام بماند٬ باید در سال پس از آن انجام شود و بدین ترتیب باید فرصتی برای خانواده‌های قربانیان حادثه منا فراهم شود تا حج نیمه تمام عزیزانشان را به پایان برسانند. وی افزود: همچنین کسانی که به دلیل مجروحیت فرصت انجام فریضه را از دست داده‌اند نیز باید امکان این را که حج‌شان را در سال آتی به اتمام برسانند از سوی دولت سعودی فراهم شود و براین اساس وضعیت جمعیتی که حدودا ۵ الی ۶ هزار نفر می‌شوند باید از سوی عربستان روشن شود.

کمیته حقیقت یاب هفته آینده تشکیل می شود

ظاهرا با توجه به اینکه اعضای انتخابی برای اعزام به عربستان همچنان در صف ویزا هستند، مجلس می خواهد ابعاد کار خود را توسعه دهد و کمیته حقیقت یابی را تشکیل دهد. عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی تشکیل کمیته حقیقت یاب حادثه منا در جلسه هفته آینده کمیسیون خبر داد و گفت: ما در این جلسه از مسوولان دولتی دعوت خواهیم کرد تا در این راستا با یکدیگر تبادل نظر کنیم.

محمد حسن آصفری اضافه کرد: همچنین منتظر این هستیم مسوولان بعثه و سازمان حج و زیارت به کشور بازگردند تا ما ابعاد موضوع را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کنیم. آصفری به ایرنا گفت: تشکیل این کمیته از ضرورت های مهمی است که امروز باید در دستور کار قرار گیرد زیرا برخی از موارد حادثه منا مشکوک است.

پیگیری تشکیل کمیته حقیقت یاب از طریق دیپلماسی پارلمانی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تشکیل کمیته حقیقت یاب را از طریق بین المجالس اسلامی و دیپلماسی پارلمانی پیگیری می کند. نوذر شفیعی به ایرنا گفت: در مواردی که حادثه یا اتفاقی رخ می دهد و ابهاماتی وجود دارد، یکی از منطقی ترین راه‌ها، تشکیل کمیته حقیقت یاب برای پی بردن به موضوع است. عمدتا در این مسیر وزارت امور خارجه باید فعال باشد، زیرا تشکیل کمیته حقیقت یاب که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، مربوط به کل جامعه بین المللی است.

نماینده مردم ممسنی درمجلس خاطرنشان کرد: دراین راستا کمیته حقیقت یاب توسط سازمان ملل یا سازمان همکاری های اسلامی و یا توسط کشورهایی که دراین حادثه جانباختگانی داشته اند تشکیل می شود وبه دلیل اینکه ایران عضو موثر سازمان همکاری های اسلامی و عضو سازمان ملل است و در این حادثه نیز جانباختگان زیادی دارد، می تواند عضوی از کمیته حقیقت یاب باشد. ما هم در مجلس برای شکل گیری این کمیته حقیقت‌یاب از طریق بین‌المجالس اسلامی و دیپلماسی پارلمانی و دو جانبه، فعال خواهیم بود.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    38 2
    کسی که به کسی دست نداده فقط تعدادی انسان به بدترین نحو کشته شدن.به نظرم مجلس نباید وقتش رو صرف این مسائل جزئی کنه
  • بی نام GB ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    37 2
    مجلس کارهای مهمتری داره، چرا بهش گیر میدید؟؟؟
  • بی نام EU ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    12 1
    به نظر من هم دست دادن آقای ظریف با اوباما خیلی مهمتر از فوت مظلومانه و دردناک حجاج عزیز هستش مجلس حتما در اسرع وقت پیگیری کنه و وقتش رو برای مسایل دیگه هدر نده لطفا