دولتی ها در قبال فاجعه منا چه کردند؟ /پرونده

با وجود گذشت بیش از یک هفته از فاجعه منا، هنوز ایرانیان در تب و تاب این حادثه می سوزند.

سید صادق روحانی: از روز نخست حادثه مسئولان دولتی و غیر دولتی اقدامات بسیاری را درباره این حادثه انجام دادند. اگرچه به خاطر پاسخگو نبودن مسئولان سعودی هنوز اقدامات انجام شده از سوی دولت ایران ملموس نیست.  حسن روحانی رئیس جمهور در ساعت های اولیه این اتفاق در حالی که در هواپیما در حال عزیمت به نیویورک برای شرکت دستورات لازم برای پیگیری این حادثه را به معاون اولش داد. با این وجود سایه سنگین فاجعه منا بر سفر او سایه افکنده بود. او همچنین سفرش را نیمه کاره رها کرد و به تهران آمد تا از نزدیک پیگیری های لازم را انجام دهد.(ایـــنـــجـــا) از سوی دولت ستاد ویژه ای برای پیگیری حادثه تشکیل شد. روحانی در این ستاد نیز دستورات لازم برای پیگیری حادثه را صادر کرد.(ایـــنــــجـــا)

با وجود پیگیری های لازم از سوی رئیس جمهور و دولت اما دولت سعودی همچنان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کرد. شاید به همین دلیل بود که رهبر معظم انقلاب در سخنانی که در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری ارتش در نوشهر با لحنی صریح و قاطع خطاب به دولت سعودی اعلام کردند که عکس العمل ما به عربستان خشن و سخت خواهد بود.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف هم که درنیویورک حضور داشت، در رایزنی های که با مقامات کشورهای مختلف می کرد فاجعه منا را به آن ها گوشزد می کرد تا از این طریق بتواند به دولت سعودی به لحاظ دیپلماتیک فشار بیشتری وارد بیاورد.(اینجا) اما تلاش ها تنها از سوی دولت نبود. شورای عالی امنیت ملی نیز مجدانه پیگیر وضعیت حادثه منا بود. تا جایی که شمخانی دبیر این شورا گفت: دولت سعودی در سه مقطع برنامه ریزی اولیه،اجرای مراسم حج و مدیریت بحران بوجود آمده در اوج بی کفایتی و ضعف عمل کرد و این فاجعه تحت تاثیر هوچی گری این دولت پنهان نمی شود.(اینجا)

در داخل کشور اما عبدالرضا رحمانی فضلی بیشتری فعالیت ها را داشت. او هم به همتای سعودی اش درباره این حادثه نامه نوشت و وظیفه انسانی او را یادآور شد.(اینجا) همچنین او به منزل مفقودین و آسی دیدگان فاجعه منا رفت.(ایـــنـــجـــا وایـــنـــجـــا) از سوی دیگر از آنجایی که رئیس ستاد ویژه پیگیری حادثه منا بود، پیگیر عملی شدن دستورات رئیس جمهور بود. (ایـــنـــجـــا)

سید حسن هاشمی ، وزیر بهداشت و درمان ایران هم در روند پیگیری حادثه منا نقش فعالی داشت. هاشمی به نمایندگی از دولت ایران به عربستان سعودی رفت تا از نزدیک بر روند مدیریت سعودی بر حادثه نظارت داشته باشد. البته دولت سعودی صدور روادید برای هاشمی را با تاخیر انجام داد. با این وجود هاشمی در سفر به سعودی با وزیر بهداشت این کشور دیدار کرد. وزیر بهداشتپس از این دیدار از وعده‌های وزیر بهداشت این کشور برای همکاری در تسریع انتقال اجساد جان‌باختگان ایرانی به کشور، خبر داد.(اینجا) او در سفر به عربستان، به بیمارستان هایی که مصدومان حادثه در آن بستری بودند نیز سرکشی کرد. همچنین او مرتب بین مکه و جده سفر می کرد تا روند بهبودی مصدومان حادثه و نیز انتقال اجساد مطهر کشته شدگان به درستی انجام شود. (اینجا) او همچنین در اینستاگرامش روایت دیدارش با وزیر سعودی را بیان کرد که می توانید اینجا بخوانید.

در تهران الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور از پیگیری شکایت علیه دولت عربستان در دادگاه لاهه خبر داد. (اینجا) همچنین دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه ای اعلام کرد که مراسم بزرگداشت درگذشتگان منا از سوی رهبر انقلاب روز یکشنبه برگزار خواهد شد. (ایـــنــــجــــا) در کنار این ها روند دلجویی و سرکشی به خانواده های داغدار در ایران ادامه داشت و این کار توسط سایر وزرای دولت از جمله وزیر آموزش و پرورش نیز انجام می گرفت. (اینجا)

 

 

2929

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =