فرمانده نیروی انتظامی در نمازجمعه این هفته تهران باارایه گزارشی از برخی از اقدامات ناجا در یکسال گذشته از ارائه 89 میلیون نفر خدمت به شهروندان در یکسال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا سردار حسین اشتری در آستانه هفته ناجا در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنانش را با اشاره به فاجعه منا آغاز کرد و گفت: آرزوی علو درجات را برای حجاجی دارم که متاسفانه به دلیل بی‌کفایتی و غرور جاهلانه مسوولان سعودی، غریبانه و مظلومانه جان خود را از دست دادند.

آغاز هفته ناجا از فردا

وی با بیان اینکه هفته ناجا با شعار «اقتدار پلیس، همدلی، همزبانی، امنیت و آرامش» از فردا آغاز خواهد شد، به برخی از اقدامات نیروی انتظامی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: تلاش برای تبدیل ناجا به سازمانی متدین و انقلابی از اقدامات ما بوده که این مهم حاصل زحمات همه فرماندهان بوده است.

رییس پلیس کشور از ارائه 89 میلیون نفر خدمت به شهروندان در یکسال گذشته خبر داد و افزود: این خدمات شامل ارائه گذرنامه، صدور گواهینامه، استعلام‌های مختلف شامل سوءپیشینه و ... ، شماره گذاری خودرو، کارت‌های سربازی و ... می‌شود.

به گفته اشتری، در طول یکسال بیش از 13 میلیون تماس نیز با سامانه 110 تماس برقرار شد.

وی ادامه داد: 1952 میلیارد تومان اموال مسروقه در یکسال گذشته کشف و به مالباختگان استرداد شد و 762 میلیارد تومان کالا و ارز قاچاق نیز توقیف شد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در یکسال گذشته کشفیات مواد مخدر افزایشی 20 درصدی داشته است، اظهارکرد: 2575 باند مواد مخدر در یکسال گذشته شناسایی و منهدم و 538 تن انواع مواد مخدر نیز در این مدت از قاچاقچیان کشف شده است که 80 درصد از این کشفیات مربوط به شرق کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت 780 هزار تماس به منظور ارائه پیشنهاد، شکایت، انتقاد و ... با سامانه 197 برقرار شده، گفت: بنابر آخرین نظرسنجی‌هایی که انجام شده پلیس موفق شده رضایت بیش از 66 درصد از مردم را کسب کند.

اشتری در ادامه به کاهش تلفات حوادث رانندگی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته موفق شدیم که تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی را 1120 نفر کاهش داده و به عبارتی شمار جان‌باختگان حوادث رانندگی نسبت به سال قبلش 7 درصد کاهش یافت.

فرمانده ناجا با بیان اینکه اقتداری که در سایه رأفت و توام با مشارکت مردم و همدلی و همزبانی برقرار شود، منجر به رسیدن به امنیت و آرامش خواهد شد، گفت: پلیس باید با قانون‌شکنان برخوردی قاطع و در کنار آن با شهروندان رئوف و مهربان باشد تا بتواند امنیت و آرامش را در جامعه ایجاد کند.

سرزمینی مقدس است که امن باشد

وی با تاکید بر ضرورت همدلی و همزبانی میان مردم و پلیس و همین‌طور پلیس و مسوولان، اظهار کرد: کارکردهای ناجا در راستای گسترش نظم و امنیت و استقرار نظم و امنیت پایدار است. زمانی یک سرزمین مقدس می‌شود که دارای امنیت کامل باشد.

وی با بیان اینکه در روایات و آیات مومن کسی است که فعل و قولش امنیت‌آفرین باشد، خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید مومن کسی است که در آشوب و فتنه‌ها صبور، در بلایا دارای آرامش بود و تحمیلی بر دوستانش نداشته باشد و دشمنان و مخالفان خود را نیز مورد ظلم و اذیت قرار ندهد. ما نیز باید همین رویه را در پلیس پیش بگیریم.

فرمانده ناجا تامین امنیت را امری پیچیده، زمان‌بر و پرهزینه توصیف کرد و افزود: تامین امنیت نیازمند مشارکت عموم مردم و همکاری و همراهی آنان و همینطور همراهی تمام نهادها و سازمان‌های مذکور است.

وی با تاکید بر اینکه ایمان و عمل به قوانین و مقررات امنیت و آرامش را در پی خواهد داشت، گفت: نافرمانی و عدم رعایت حدود الهی انسان را در خط شیطان قرار خواهد داد. از این رو می‌توان گفت عمل به قوانین و مقررات امری دینی و الهی است.

اشتری در بخش دیگری از سخنانش به گوشه‌ای از فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری درباره ضرورت امنیت اشاره کرد و افزود: در اندیشه حضرت امام تمامی مردم در تامین امنیت سهیم‌ هستند و ایده تشکیل ارتش 20 میلیونی از همین اندیشه خارج شده است. مقام معظم رهبری نیز فلسفه وجودی ناجا را برقراری نظم و امنیت برای استقرار آسایش و آرامش مردم می‌دانند.

تامین نظم و امنیت فرابخشی است

وی با تاکید بر اینکه تامین نظم و امنیت مقوله‌ای وسیع، دارای ابعاد گسترده و فرابخشی است، اظهار کرد: در تولید و امنیت فراتر از نهادهای مسوول، مردم و به ویژه خانواده‌ها نقش ویژه‌ای دارند و باید خانواده‌ها در این خصوص وارد عمل شوند.

اشتری افزود: ناجا به عنوان سازمانی وسیع و با ماموریت‌هایی متنوع، علی‌رغم وجود برخی کاستی‌ها و فاصله داشتن با سرانه و بودجه مورد نیاز، توانسته در منطقه‌ای که پیرامونی پرالتهاب دارد به لطف خداوند نظم و امنیت را در کشور تامین کند.

فرمانده ناجا در ادامه به تشریح گوشه‌ای از وظایف و مسوولیت‌های پلیس پرداخت و گفت: استقرار نظم و امنیت، تامین آرامش عمومی، مبارزه با هر نوع خرابکاری و اقدامات تروریستی، حراست از اماکن، تجهیزات و تاسیسات مهم و حیاتی کشور، حفاظت از مسوولان داخلی و خارجی، مراقبت از بیش از 8700 کیلومتر مرز خاکی و آبی، اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و تامین نظم و امنیت بیش از 220 هزار کیلومتر از راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی کشور از جمله وظایف ناجاست.

به گفته وی، اجرای قوانین وظیفه عمومی، همکاری با پلیس بین‌الملل، تعامل و همکاری با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، پیشگیری اجتماعی و انتظامی از وقوع جرم، کشف جرائم و دستگیری مجرمان، مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر، برخورد با موارد منکراتی و فساد و همچنین انجام امور امدادی و مردم‌یاری در حوادث مختلف از جمله دیگر وظایف پلیس است که ماموران نیروی انتظامی برای انجام آن تلاش مجاهدانه‌ای دارند.

اشتری اضافه کرد: همچنین قرارگاه اربعین نیز به منظور خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به زائران عتبات در نیروی انتظامی تشکیل شده است.

رئیس پلیس کشور ادامه داد: نیروی انتظامی با الهام از اسناد بالادستی و با دکترین جامعه‌محوری و رویکرد پیش‌گیرانه ضمن تعامل سازنده با دستگاه‌های مختلف اقدامات گسترده‌ای را در حوزه‌های انتظامی، اجتماعی و امنیتی در سراسر کشور انجام داده است.

خواسته‌های پلیس از مردم

اشتری در پایان خواسته‌هایی را به عنوان درخواست‌های پلیس از مردم مطرح کرد و گفت: از مردم می‌خواهیم که تعامل و سهم فعالانه‌ای در تامین امنیت داشته و بر عملکرد پلیس نظارت داشته باشند. در برخورد با مجرمان و اوباش در کنار پلیس بوده و در امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب اصول نیروی انتظامی را یاری کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =