وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود در حاشیه هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با وزرای خارجه سوریه و قبرس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سوریه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر ملاقات نمودند.

در این ملاقات طرفین آخرین وضعیت سوریه و آخرین تحولات مربوط به منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. دو طرف بر تداوم مبارزه با تروریزم و افراطی گری در سراسر منطقه از جمله سوریه تاکید کردند.

نشست گروه تماس سازمان همكاريهاي اسلامي در حاشیه مجمع هفتادم سازمان ملل متحد

درهمین حال نخستين نشست گروه تماس سازمان همكاریهاي اسلامي امروز بنابه دعوت دبيركل اين سازمان كه جهت شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك بسر مي‌برد در مقر سازمان ملل برگزار شد.

در اين نشست پيش نويس گزارشی توزيع شد كه دربرگيرنده تحريف‌هاي آشكاري در بحران يمن و منشاء آن و دفاع از تهاجم نظامي نيروهاي موسوم به ائتلاف به رهبري سعودي به يمن، ناديده گرفت وضعيت انساني ناشي از حملات هوايي به يمن بود.
سيد عباس عراقچي، معاون حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه كه بعنوان نماينده كشورمان در اين نشست شركت كرده بود با بيان اشكالات انساني اين گزارش گفت اينگونه رهيافت‌هاي يكجانبه و حمايت از تجاوز به يمن و حمله به غير نظاميان و زيرساخت‌هاي يمن نمي‌تواند باعث ايجاد صلح و ثبات در اين كشور شود. جمهوري اسلامي ايران تاكنون چندين بار تلاش كرده است كه به حل بحران كمك كند و همه طرفهاي بحران يمن را جهت از سرگيري مذاكرات و مصالحه سياسي گردهم آورد اما در دو موارد اين تلاشها بخاطر خودداري يك طرف به سرانجام نرسيده است و جنگ عليه مردم يمن ادامه يافته است.
بنابه اين دلايل جمهوري اسلامي ايران حاضر به پذيرش گزارش تهيه شده توسط دبيرخانه تحت عنوان گزارش گروه تماس يمن نيست. به نظر ما سازمان همكاري اسلامي بايد رويكرد بيطرفانه‌اي به اين بحران داشته باشد. و هيچ راه حل نظامي براي اين بحران متصور نيست و تلاش‌ همه طرفها بايد بر پيدا كردن يك راه حل مسالمت آميز متمركز باشد.

ملاقات با وزیر امور خارجه الجزائر

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و رامتان لامامرا ramtane lamamra ، وزیر امورخارجه الجزائر، روز پنجشنبه در حاشیه هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند و علاوه بر موضوعات دوجانبه در خصوص مسائل مختلف بین‌المللی از جمله حادثه منا که طی آن هزاران نفر جان باختند و نیز چگونگی حل بحران سوریه و یمن و ضرورت همکاری برای ایجاد صلح و ثبات در این کشورها تبادل نظر کردند.

همکاری در بازار انرژی در راستای تعدیل و تثبیت بهای نفت و همچنین حمایت دو کشور ایران و الجزائر از یکدیگر در محافل و مجامع بین‌المللی از جمله موضوعاتی بود که در دیدار امروز آقایان ظریف و لامارا مورد تاکید قرار گرفت.

ملاقات با وزیر امور خارجه قبرس

وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران وقبرس بعداز ظهر روز پنجشنبه در سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر ملاقات و گفتگو نمودند. در این ملاقات طرفین علاوه بر مناسبات دوجانبه و بررسی راههای تقویت روابط دوکشور، بر ادامه رایزنی های سیاسی ایران و قبرس در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران سوریه تأکید نمودند. وزیر امورخارجه قبرس در این دیدار ضمن تبریک حصول توافق وین بین ایران و 1+5 ، این توافق را نه تنها برای دولت و مردم ایران بلکه برای کل کشورها و ملت های منطقه مهم دانست. وی همچنین، در خصوص ابعاد مختلف بحران سوریه از جمله مسائل مربوط به پناهندگان، با تأکید بر وجود راه حل سیاسی برای این بحران، ادامه رایزنی های مستمر میان دوکشور ایران و قبرس را ضروری اعلام نمود.

آقای دکتر نیز ظریف در این ملاقات با اشاره به اهمیت مناسبات خوب دوکشور ایران و قبرس در شرایط کنونی، بر ضرورت رایزنی های مستمر دوکشور در خصوص مسائل مهم منطقه ای تأکید ورزید وابراز امیداری نمود که قبرس همچنان به نقش سازنده خود در قالب اتحادیه اروپایی برای کمک به حل مسائل و بحران های سوریه و یمن ادامه دهد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =