ایرنا نوشت: مقام های عراقی گفته اند، پیکر شهروند این کشور در فاجعه منا را که از افسران ارشد سازمان امنیت در وزارت کشور عراق است، کالبد شکافی خواهند کرد.

جسد «اسماعیل حمید زایر» روز چهارشنبه در میان تجمعی از بستگان، دوستاران و جمعی از مسئولان عراقی به بغداد رسید.

به گزارش ایرنا، «اسماعیل حمید زایر» رئیس مبارزه با جرائم بزرگ بغداد، در جریان فاجعه صحرای منا ناپدید شد و مقام های سعودی دو روز بعد مدعی شدند که او بر اثر ازدحام و فشار جمعیت جان باخته است اما همسر زایر این ادعای مقام های سعودی را تکذیب کرد.

وی گفت که شوهرش در بین جمعیت حجاج بود که تعدادی از نیروهای امنیتی عربستان سعودی او را به همراه چهار تن دیگر از همراهانش که آنان نیز از افسران امنیتی عراق بودند، از مردم جدا کرده و با خود بردند و بعد از دو روز جسد او را تحویل بعثه حج عراق دادند. با وجود تلاش مقام های عراقی هنوز از سرنوشت چهار مفقود دیگر خبری در دست نیست.

اما مقام های عراقی اصرار دارند که ابعاد پنهان این پرونده را بررسی و روشن سازند، بطوری که «علی الادیب» وزیر سابق آموزش عالی و پژوهش علمی و عضو فعلی پارلمان ملی عراق درباره این پرونده پر ابهام گفت: پیکر اسماعیل زایر برای شناسایی علل واقعی مرگ، تحویل پزشکی قانونی عراق می شود.

این عضو برجسته ائتلاف ملی بزرگترین فراکسیون در پارلمان ملی عراق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد که پیکر اسماعیل زایر رئیس مبارزه با جرائم بزرگ در بغداد کالبد شکافی می شود تا دلیل واقعی مرگ وی مشخص شود.

وزیر سابق دادگستری عراق نیز بر ضرورت انجام کالبد شکافی روی پیکر این مسئول ارشد امنیتی عراق تاکید کرد.

«حسن الشمری» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد اضافه کرد که عراق علاوه بر اسماعیل زایر، چهار متوفای دیگر نیز دارد که باید دولت سعودی آنان را تحویل دولت عراق داده تا روی همه آنها کالبدشکافی انجام و دلیل حقیقی مرگ این افراد مشخص شود.

بعد از حادثه منا و اعلام مرگ اسماعیل زایر، آن هم بعد از دو روز از وقوع حادثه، بعثه حج عراق از مرگ چند حاجی عراقی براثر کهولت سن و عدم تحمل مناسک حج خبر داد.

حادثه مرگبار منا که هزاران قربانی را به دنبال داشته است، همچنان مورد توجه افکار عمومی، رسانه های جمعی و مقام های عراقی است. عراقی ها خواهان تعیین تکلیف چهار مفقود عراقی هستند که از حادثه منا تاکنون در عربستان سعودی ناپدید شده و مقام های سعودی مدعی عدم اطلاع از سرنوشت آنان هستند.

عراقی ها سال هاست که دولت سعودی را به دخالت در امور داخلی خود متهم می کنند و این کشور همواره مهمترین منبع تامین نیرو برای گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش بوده است.

از هنگام روی کار آمدن دولت العبادی در سال گذشته، تلاش های زیادی برای ترمیم روابط از هم پاشیده میان ریاض و بغداد بعمل آمده است که نتیجه این تلاش ها در هفته های اخیر منجر به اعلام تعیین سفیر از سوی دو کشور در بغداد و ریاض شد.

با این حال، مرگ مرموز یک مقام امنیتی عراق در مراسم حج امسال در شرایطی که سفارت خانه های دو کشور پس از یک ربع قرن در آستانه بازگشایی قرار دارد، باردیگر حساسیت ها را نسبت به این همسایه جنوبی در بغداد تشدید کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    21 0
    اوه اوه چه مهم. خوب میکنند. معلوم نیست پشت این فاجعه چه ماجراهایی بوده و هست.