ایسنا نوشت: وزرای خارجه آمریکا و روسیه در کنفرانس خبری مشترکی اعلام کردند که بر سر شکل گیری یک "سوریه متحد، دموکراتیک و سکولار" به توافق رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، در این کنفرانس خبری که پس از نشست سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی وی برگزار شد، طرفین تاکید کردند که بر حل سیاسی بحران سوریه پایبند هستند و نشست آنها برای پیگیری مسائلی بوده که اخیرا روسای جمهور دو کشور بر سر آن به اجماع رسیده بودند.

لاوروف گفت: من در گذشته با جان کری تماس‌هایی داشته ام و درباره سوریه گفتگو کرده‌ایم. ما همچون همیشه آماده‌ایم به تماس های خود ادامه دهیم.

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: در دیداری که میان ما صورت گرفت هر دو بر این مساله اتفاق نظر داشتیم که این دیدار دیداری سازنده بود. من بارها اشاره کرده‌ام که برخی مسائل موجب نگرانی ما شده است. در نشست شورای امنیت نیز من به این نگرانی ها اشاره کردم. از مسائلی که موجب نگرانی ماست ماهیت مواضعی است که در سوریه هدف قرار می‌گیرد. همچنین شما می توانید از هدف قرار دادن داعش سخن بگویید اما ما چنین چیزی را مشاهده نکرده‌ایم.

کری ادامه داد: همچنان که لاوروف به شما گفت ما بر لزوم تماس میان نهادهای نظامی دو کشور آن هم در اسرع وقت توافق کرده‌ایم شاید این تماس همین فردا حاصل شود، تا از درگیری میان نیروهای ما و نیروهای روس اجتناب صورت گیرد. دیگر اینکه ما به بحث و بررسی درباره راه های مختلف تعامل با بحران سوریه پرداختیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: گزینه های متعددی برای تعامل با بحران سوریه وجود دارد که ما توافق کردیم درباره آن ها بیشتر به بحث و گفتگو بپردازیم. من این گزینه ها را با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در میان می گذارم و سرگی لاوروف نیز این گزینه ها را با تیمش و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در میان خواهد گذاشت و پس از آن ما این مسائل را دنبال می کنیم زیرا ما بر لزوم یافتن راه حلی برای بحران سوریه توافق کرده‌ایم. ما توافق کرده‌ایم جلوی وخیم تر شدن بحران سوریه را بگیریم.

کری گفت: با وزیر خارجه روسیه به این مساله رسیدیم که تا کنون در خصوص برخی از جوانب مهم و تعیین کننده راه حل بحران سوریه توافق نظر نداریم اما می توانیم گام هایی برداریم که چه بسا به ما کمک کند که سریع تر به راه حل دست پیدا کنیم. این گام ها نیازمند بحث و بررسی بیشتر است. باید برای مساله پناهجویان چاره‌ای اندیشید و با تاثیر آن بر منطقه و اروپا مقابله کرد. ما همچنین درک می کنیم که وحدت سوریه باید باقی بماند. این کشور باید یک کشور یکپارچه و سکولار باقی بماند. سوریه باید یک کشور دموکراتیک باشد. از این رو ما به تماس های خود ادامه می دهیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    3 0
    سکولاریزم فقط برای جایی خوبه که نفت نداره استاندارد دوگانه