ایرنا نوشت: نخستین حمله جنگنده های روس به مواضع گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش در سوریه می تواند روند بحران و جنگ در سوریه را وارد مسیری جدید کند و فصل جدیدی را در منطقه رقم بزند.

به گزارش ایرنا، بعداز تحویل درخواست بشار اسد رییس جمهوری سوریه به کرملین برای پشتیبانی هوایی از سوریه و اظهارات ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در نیویورک ، خلبانان جنگنده های روس زمان زیادی را صبر نکردند و دیروز (چهارشنبه) مواضع و پایگاه های گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش را در سه استان حمص ، لاذقیه و حماه بمباران کردند.

روزنامه لبنانی السفیر در این باره نوشت: اهداف جنگنده های سوری متنوع بود، هیچ یک از گروه های تروریستی تکفیری استثناء نشدند از داعش تا جبهه النصره و احرار الشام ، تا جیش الفتح و جیش الحر.
السفیر با بیان اینکه ، پیام روسیه به حامیان و طرف های مرتبط با گروه های تروریستی کاملا روشن و محکم است، افزود: روس ها تنها به فرانسوی ها زمان شروع عملیات خود را اعلام نکرده بودند اما به ویژه از آمریکایی ها خواسته بودند تا جنگنده های آنها به سرعت آسمان سوریه را ترک کنند.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: این پیام شفاهی کرملین را ژنرال روس فعال در اتاق عملیات نظامی مشترک ایران، روسیه ، عراق و سوریه مستقر در بغداد به سفارت آمریکا در پایتخت عراق ابلاغ کرد.
السفیر تصریح کرد: تنها فرانسوی ها به طرز خنده داری به عملیات روسیه علیه تروریست ها در سوریه اعتراض کردند هرچند آمریکایی ها هم به دنبال توفان ناگهانی و بمباران ضربتی مواضع تروریست ها توسط جنگنده های روس سردرگم شدند.
السفیر با تاکید به این که « توفان روسیه باب معادله های جدیدی را در منطقه و جهان گشوده به ویژه اینکه ائتلاف ضد تروریسم به رهبری آمریکا شکست خورده است»، نوشت: اکنون همه در انتظار اقدام بعدی روس ها هستند به ویژه اینکه سوریه درخواستی برای حمایت نظامی از کرملین در روی زمین نداشته و پوتین هم تاکید کرده است که نیروهای نظامی روس در زمین وارد عمل نمی شوند.
این روزنامه لبنانی افزود: اکنون این سئوال ها در محافل سیاسی ، نظامی و رسانه ای شکل گرفته است که آیا درابتدای پایان بحران سوریه قرار گرفته ایم و یا اینکه زمینه گسترش بحران فراهم شده است؟ فهرست بازندگان عربی و منطقه ای بعداز شکست توطئه ها و دسیسه های حدود پنج سال گذشته آنها با کمک به تروریست های تکفیری برای ساقط کردن نظام سوریه شامل چه کشورهایی می شود؟
20 سورتی پرواز جنگنده های روس در روز نخست حملات هوایی با پایان عملیات شناسایی توسط پهپادها و دریافت اطلاعات امنیتی از مقامات سوری به بمباران هشت زرادخانه سلاح و مهمات ، مخزن سوریه ، اتاق فرماندهی و اتاق ارتباطات تروریست های تکفیری منجر شد.
نوارهای ویدئویی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرده، سه پایگاه تروریست ها از جمله مخازن سوخت و سلاح و مهمات را نشان می دهد که به طور دقیق توسط جنگنده های روس بمباران شده و خسارت های زیادی به تروریست های تکفیری وارد شده است.
یک مقام ارشد امنیتی سوریه تاکید کرده است که جنگنده های روس مواضع تروریست های تکفیری را در استان های حمص و حماه هدف گرفتند و جنگنده های سوری با کمک روسیه و در چارچوب عملیات « مشخص کردن اهداف» به مواضع تروریست ها در استان لاذقیه حمله کردند.
تلویزیون سوریه هم در گزارشی اعلام کرد که جنگنده های روس به مواضع تروریست ها در مناطق الرستن، تلبیسه ، الزعفرانیه و دیرفول در استان حمص و مناطق تلول الحمر، عیدون و محیط السلیمه در استان حماه حمله کردند.
رامی عبدالرحمن دیده بان سوری حقوق بشر هم اعلام کرده است که جنگنده های روس در استان های حمص و حماه از جمله مواضع جبهه النصره ، احرار الشام ، جیش الفتح و جیش الحر را بمباران کرده اند.

** به سوی خاورمیانه جدید
الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت: نخستین عملیات هوایی و میدانی روس ها در سوریه برای شکستن رهبری یک جانبه آمریکایی ها از ربع قرن تاکنون ، شاید باورش سخت باشد اما اتفاق افتاد و نیروهای نظامی روسیه به طور مستقیم وارد کارزار در مناطق رویارویی سرد با جبهه غرب به رهبری آمریکا شده اند.
این روزنامه لبنانی افزود: روس ها دلایل زیادی برای این عملیات نظامی مستقیم در سوریه داشتند که برخی مربوط به خود روسیه است و بخشی هم با آمریکا و همپیمانان غربی و خاورمیانه ای آن ، رژیم صهیونیستی و همچنین محور ایران وهمپیمانان آن از جمله حزب الله لبنان، سوریه و عراق ارتباط پیدا می کند.
اما هدف اصلی این عملیات نظامی روس ها ، کمک به ملت سوریه و برای حمایت از بشار اسد رییس جمهوری و ارتش سوریه در مقابل تروریست های تکفیری است.
الاخبار با تاکید به اینکه « امروز یک فرصت بزرگ برای حل واقعی بحران سوریه ایجاد شده هر چند مقدمه سازی آن با آتش است»، اضافه کرد:این عملیات نظامی در چارچوب برنامه عمل و برنامه همکاری بین مسکو و همپیمانان آن در جنگ های سوریه و عراق صورت گرفت که به طور دقیق با همکاری سوریه ، ایران و حزب الله لبنان طراحی شده است.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: مراکز فرماندهی ، انبارهای اصلی سلاح و مهمات، توپخانه و مخازن سوخت از جمله اهداف نخستین حمله جنگنده های روس در سوریه علیه تروریست های تکفیری بوده اند که می تواند زمینه عملیات نظامی زمینی ارتش سوریه با حمایت ایران و حزب الله و الحشد الشعبی عراق را فراهم کند.
الاخبار تصریح کرد: پیام عملیات مستقیم نظامی روسیه خطاب به طرف هایی مانند آمریکا، غرب ، صهیونیست ها، ترک ها و سعودی ها است که از هیچ کمکی به تروریست های تکفیری برای ساقط کردن نظام سوریه خودداری نکرده اند.
این روزنامه لبنانی در گزارش خود با عنوان « پیش به سوی خاورمیانه جدید»، تاکید کرد: اکنون مسکو حامیان تروریست های تکفیری را به چالش کشیده است و تنها یک راه پیش روی آنها باقی گذاشته و آن تعامل با شرایط و واقعیت های جدید است.
الاخبار هشدار داد: محور مقاومت نباید با عملیات هوایی ارتش روسیه کار را تمام شده تلقی کند بلکه باید برای کسب آمادگی های بیشتر و هوشیاری و ایجاد سازوکارهای جدید در مباره با تروریست های تکفیری تلاش کند و البته حملات جنگنده های روس می تواند از این تلاش ها و سازوکارهای پشتیبانی کند.
این روزنامه لبنانی نوشت: در هر صورت روسیه دیروز صفحه جدیدی را در تاریخ جهان و منطه گشود و این اقدام نظامی میدانی قطعا نتایج سیاسی و راهبردی بزرگی را در منطقه از جمله سوریه ، عراق ، فلسطین و حتی حزیره العرب و شمال آفریقا به دنبال خواهد داشت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان US ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    روسیه مگر قرار نبود فقط داعش رو بمبارون کند؟ چرا داره مناطقی رو بمبارون میکنه که داعش حضوری در اونجا نداره؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      40 10
      چراکه یک گروه و دو گروه نیستند تروریست ها ، اولین باره با مواضعه روسیه موافقم. آمریکا نشون داد همتی برای از بین بردن تروریست ها نداره اونم فقط به خاطره مواضع سیاسی موش میگیره هرچند روس ها هم از این قائده مستثنی نیستند خدا آخر عاقبت خاور میانه را با این ابر قدرت ها به خیر کنه
    • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      44 13
      لطفا طوطی وار چیزی که میشنوی را بازگو نکن..دمش گرم بزنه ا کور شود هر که نتواند ببیند
    • محمد EU ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      23 10
      شما ناراحتی از این موضوع
    • بهادر A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      26 7
      چون که پوتین و روسیه خیلی شفاف گفتن تمامی مخالفان اسد رو تروریست میدونن نه فقط داعش رو،البته نمیگم که درست میگن هدفم تبیین موضع روسیه بود
    • بدون نام ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      9 16
      چرت نگو
    • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      25 8
      شما عضو القاعده ای یا ارتش آزاد؟
    • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      30 13
      داعش یا النصره یا هر کسی که اسلحه دستش بگیره و بر علیه نظم حاکم بجنگه و مردم غیر نظامی رو هدف قرار بده چه فرقی با هم دارن؟
    • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      27 16
      ارتش ازاد از داعش بدتراست ارتش آزاد پدر جد داعش است اول باید این مزدورها نابود شوند بعد فریب خوردگان خشک مغز داعش
    • بی نام GB ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
      2 0
      آنجا دیگر تروریست های سعودی هستند
  • بدون نام ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    15 11
    روسيه از اينكه فرانسه ناوهاي مينسترال رو نداد خيلي ناراحته و با فرانسه هماهنگي نمي كنه، اگه توجه كنيد فرانسه هم به تلافي اين اقدام بارها گفته كه هر موقع لازم بدونه مواضعي رو بمباران مي كنه و با كسي هماهنگي نمي كنه،و اين عصبانيت روسها رو بايد به فال نيك گرفت،
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    15 36
    حملات ارتش کمونیست روسیه با دلارهایی که قرار است برای مردم ایران رفاه بیاورد.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    34 10
    واقعيت اينه روسها تمام تلاششون رو ميكنن تا بطور واقعي داعش و بقيه گروههاي تكفيري رو نابود كنه، حالا مهم اينه هركي پشتشون هم باشه بايد ساكت بشينه
  • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    18 12
    نه به خبر آنلاینیا امیدوار شدم.‌‌... ۵۰ درصد مثبت دادن
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    14 12
    زنده باد روسیه ومرد اهنین پوتین
  • مرتضی حسین پور A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    افرین بر مردان گمنام ایران که در سوریه و عراق لرزه بر دل دشمنان انداختند