ایلنا نوشت: رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس گفت: تخریب دولت و زیرسوال بردن عملکرد ظریف تنها به دلیل دست‌دادن با اوباما، نه به لحاظ اخلاق سیاسی و نه از نظر اخلاق دینی و انسانی درست نیست.

عابد فتاحی با اشاره هجمه‌های انتقادی تندروها درپی دیدار کوتاه ظریف و اوباما، اظهار داشت: برخی بر روی این موضوع تاکید دارند که این دیدار از پیش‌ برنامه‌ریزی شده نبوده و مسئله اینجاست که حتی اگر چنین دیداری برنامه‌ریزی‌ شده‌ باشد، هم باز مشکلی وجود ندارد.  به گمان من، تخریب دولت و زیرسوال بردن عملکرد ظریف تنها به دلیل دست‌ دادن با اوباما، نه به لحاظ اخلاق سیاسی و نه از نظر اخلاق دینی و انسانی درست نیست.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: مسئله اینجاست که ما بیش از دو سال به‌صورت رسمی درحال مذاکره با مقام‌های آمریکایی هستیم و سوالی که پیش می‌آید این است که آیا دست باراک اوباما با دست جان کری تفاوتی دارد؟! آیا جان کری که به‌عنوان نماینده رسمی رئیس جمهور ایالات متحده در مذاکرات با ما حضور داشت،‌ آمریکایی نیست؟! آیا نامه‌نگاری میان سران دوکشور در بالاترین سطح انجام نشده‌است؟!

روحانی و ظریف هیچ‌گاه خطوط قرمز را زیرپا نگذاشته‌اند

وی افزود:‌ کسانی که امروز به هر بهانه‌ای از ظریف و روحانی و عملکرد دولت انتقاد می‌کنند، هیچ‌گاه جرات حضور در مذاکرات سیاسی و رودررو را نداشته‌اند. خط قرمز نظام در رابطه با آمریکا صحبت درباره مسائل غیرهسته‌ای است و آقای ظریف و روحانی هم هیچ‌گاه این خط قرمز را زیرپا نگذاشته‌اند و به‌عنوان مثال درباره مسائل حقوق بشر یا تسلیحات موشکی با کسی صحبت و مذاکره‌ای انجام نداده‌ است.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس ادامه داد:‌ فارغ از اینها، در اسلام همواره بر سلام‌ کردن سفارش و تاکید شده که اگر کسی به‌ما سلام گفت، باید پاسخ او را بدهیم. ضمن آن‌که پیش‌دستی در سلام‌دادن هم از مسائلی است که در اسلام سفارش شده‌ است. به‌نظر من آقای ظریف بهترین کار را انجام داده،‌ چراکه فرهنگ غنی ایرانی و عظمت اخلاقی اسلامی ما بر رفتار نیکو تاکید دارد و ما فرزندان انقلاب به‌خوبی از وظایف و حد و حدود خود آگاهیم.

ظریف و کری بزرگترین مذاکرات تاریخ را به سرمنزل رساندند

وی افزود: کری و ظریف به‌عنوان کسانی که بزرگترین مذاکرات سیاسی تاریخ را به سرمنزل رسانده‌اند،‌ حق دارند پس از پیروزی در مذاکرات، با یکدیگر گفت‌وگو کنند، به یکدیگر خسته‌نباشی بگویند و ادامه روابط را تسهیل کنند و از دیگرسو اوباما نیز حق دارد، به‌عنوان رئیس جمهور یک‌طرف مذاکرات، به نماینده ایران در مذاکرات خسته‌نباشید بگوید و من متوجه نمی‌شوم که دلیل هجمه‌های انتقادی تندروها چیست.

اوباما هم حق دارد از امکان ارتباط با ظریف خوشحال باشد

این نماینده مجلس نهم اضافه کرد: به‌نظرم آن‌چه در سازمان ملل به‌وقوع پیوسته، اتفاق ساده‌ و البته حرکت در چارچوب‌های اخلاقی بوده و فکر می‌کنم همان‌طور که همه ما در ایران به ظریف،‌ این دانشمند بزرگ سیاست افتخار می‌کنیم، اوباما نیز حق دارد از امکان ارتباط با ظریف خوشحال باشد و برای دیدار با او پیش‌قدم شود.

فتاحی در پایان تصریح‌کرد: چندسال پیش همین منتقدان، سیاستمداران مطلوب‌شان را معجزه قرن می‌خوانند. حال ما قصد گزاف‌گویی نداریم اما فکر می‌کنیم، آقای ظریف باتوجه به حسن صورت، حسن سیرت، توانایی بالای علمی و تجربه طولانی حرفه‌ای در دیپلماسی بین‌‌المللی شایسته چنین توجهاتی است.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    71 5
    تشکر از برادر اهل تسنن و نماینده محترم این مذهب
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    59 4
    کاملا پسندیده و صحیح است
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    47 4
    درود بر شرفت کاک عابد ... مخصوصا اون پاراگراف آخر بد جور به دلم نشست
  • کلینی RO ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    46 2
    سلام افرین براین فکر خردمندانه جناب عالی
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    42 3
    کاش همه مجلسی ها نظر شما رو داشتند .واقعا برای اون نمایند متاسفم که با این همه مشکلات مردم به آقای ظریف توهین میکن. جناب اقای ظریف من از طرف مردم از شما عذر خواهی میکنم
  • ايثارگر IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    40 1
    خدارحمت كند ان مادري كه شيردردهان شما گذاشت وافرين برمردم فهيم اروميه با اين انتخابشان
  • صدرا CA ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    33 3
    رحمت به شیر پاکی که خوردی ، الحق که شماها آبروی مجلسید نه امثال....
  • منوچهر A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    39 2
    تمام دنیا به داشتن سیاستمداری چون ظریف افتخار می کند
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    29 2
    خوبه که با آقای اوباما دست داده اگر با خانم هیلاری دست می داد این تند روها چکار می کردند ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    34 1
    طبق فرموده مقام معظم رهبری هرگونه بی احترامی به افزاد ایرانی برخورد خشن و سخت در پی خواهد داشت.انتظار داریم در برابر این بی حرمتی آشکار به وزیر خارجه محترم هم، برخورد خشن از جانب مجلس و دولت در پی داشته باشد.عامل این همه تفرقه و مشکلات مردم همین یک عده هستند که خودشون رو صاحب مملکت میدونن.
  • بي نام ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    32 0
    افرين به شما نماينده محترم ومودب
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    18 1
    عاقلان دانند.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    27 2
    آفرین به این نماینده ارومیه.
  • هادی A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    31 1
    زنده باد ظریف.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    22 2
    والله اگر قرار به خيانتكار ناميدن باشه مطمئنا خيانتكار انهايي هستند كه براي سفر به اروپا تن به ذلت انگشت نگاري تو سفارت فلان كشور دادن
  • بدون نام ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    20 2
    ماشا الله حرف دل مردمو زدي چه با شعور احسنت
  • بدون نام ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    16 2
    حديث شريفي كه امروزخبرآنلاين ازاميرالمؤمنين منتشركرد،بخوبي جواب مخالفان راداده است!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    16 1
    سلام درود بر شما ودرود بر ظریف عزیز