ایرنا نوشت: رییس گروه خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت : طرح برخی ابهامات درخصوص مصافحه ( دست دادن ) ظریف و اوباما به دلیل آشنا نبودن مطرح کنندگان با فضای مجمع عمومی سازمان ملل است .

وی روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهارداشت : مصافحه محمد جواد ظریف و باراک اوباما و موضوع نشستن وزیر امور خارجه کشورمان کنار امیر کویت، ابهاماتی را در فضای رسانه ای کشور ایجاد کرده است که بخش بزرگی از این ابهامات ناشی از عدم آشنایی با فضای مجمع عمومی سازمان ملل و عرف های دیپلماتیک است .

رایزن و سخنگوی سابق نمایندگی وزارت خارجه نزد سازمان ملل اظهار داشت: با توجه به تجربه چهار ساله ام در مجمع و برخلاف تصور عمومی، حضور ده ها رهبر جهانی منحصر به سخنرانی آنها در مجمع نیست و به طور معمول اکثر ملاقات های دوجانبه همان روز سخنرانی دراتاق ها و سالن های اطراف مجمع عمومی صورت می گیرد.
میریوسفی گفت: با توجه به محدودیت فضا و فشردگی برنامه ها در چند اتاق کنار مجمع، پارتیشن های کوچکی ایجاد و در این محیط بسیار کوچک ملاقات ها صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: حتی صدای صحبت ها به راحتی توسط اطرافیان یا سایر رهبران در پارتیشن های کناری قابل استماع است، بنابراین مواجهه رهبران و مقامات با هم در این شرایط اجتناب ناپذیر خواهد بود.
میریوسفی گفت: همچنین مجمع چندین در دارد و به جز رهبران که رفت و آمدشان کمتر است، سایر مقامات شامل وزرای خارجه، ده ها بار طی روز وارد و خارج می شوند و واقعا نمی دانند در این ورود و خروج با چه کسانی رو به رو می شوند.
وی افزود: درمورد نشستن دکتر ظریف کنار امیر کویت نیز، این موضوع یک پروتکل دیپلماتیک است که مخصوصا در دیپلماسی چندجانبه که صندلی ها کم است و پیش بینی مسایل پروتکلی سخت تَر، بسیار اتفاق می افتد.
میریوسفی اضافه کرد: خم شدن روی مقام خودی یا خارجی غیرمحترمانه و غیردیپلماتیک است و مقامات پایین تر(یا حتی هم سطح) که می خواهند به طور کوتاه مساله ای را منتقل کنند کنار وی روی زانو می نشینند و مطلبشان را مطرح و بعد سر جایشان بر می گردند.
موضوع مصافحه وزیر امور خارجه کشورمان با رییس جمهوری آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل طی چند روز گذشته با حاشیه هایی همراه بوده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    32 2
    كو گوش شنوا وتمام درست كردن اين حاشيه ها ازكم سوادي هركسي براي ما شده نماينده
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    25 2
    اینها فقط دنبال تخریب هستند وگر نه اتفاق هولناکی نیفتاده است. این ها فقط به دنبال ظلت و خواری مردم ایران هستند و همانطور که نظریه پردازشان چندین بار گفته ،مردم برای انها ارزشی ندارند.