ایسنا نوشت:

وزیر دفاع آمریکا روسیه را به برافروختن آتش جنگ در سوریه متهم کرد و گفت که مداخله نظامی مسکو در سوریه محکوم به شکست است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی ساعاتی پس از آغاز حملات روسیه در سوریه گفت: ورود روسیه به جنگ خونین سوریه در واقع ریختن نفت بر آتش است.

وی افزود: رویکرد روسیه در قبال سوریه محکوم به شکست است. امیدوارم روس‌ها به این دیدگاه برسند که برای رسیدن به اهداف خود باید راه‌های دیگری را دنبال کنند. ما پیش از این شاهد تناقض‌هایی در مواضع روسیه درباره سوریه بوده‌ایم و اکنون این تناقض در اقدامات آنها مشاهده می شود. روسیه از یک طرف اعلام می کند که قصد مبارزه با داعش را دارد و از طرف دیگر از بشار اسد حمایت می کند. مبارزه با داعش بدون تلاش برای پیگیری گذار سیاسی تنها ریسک شدت دادن به جنگ داخلی در سوریه و افزایش افراط گرایی و بی ثباتی را در بر دارد که مسکو ادعا می کند درباره آن نگران است. بنابراین این روش در نهایت مانند این است که بر روی آتش نفت بریزید.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: در برابر آن، موضع ما بسیار روشن است: شکست پایدار داعش و افراط گرایی در سوریه تنها در موازات گذار سیاسی قابل دستیابی است و ما همچنان بر اهمیت پیگیری همزمان این دو هدف تاکید داریم. اکنون من امیدوارم که روسیه برای پیگیری این اهداف به ما بپیوندد. من در دیدار با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز گفته‌ام که آماده گفتگو در سطح مسئولان وزارت دفاع در مکانی که درباره آن توافق شود، هستیم تا اطمینان حاصل کنیم اتفاقاتی ناخواسته در حریم هوایی سوریه نیفتد. من به تیم خود دستور دادم که این نشست را برای آنکه طی روزهای آتی برگزار شود، پیگیری کنند. اهداف این نشست شامل موارد زیر است:

- تسهیل تبادل اطلاعات میان نیروهای ائتلاف ضد داعش و عناصر روسیه که به حفظ امنیت و سلامت نیروها کمک می کند.

- تضمین اینکه هر گونه اقدام دیگر روسیه با تلاش‌های ائتلاف ضد داعش برای شکست دادن این گروه تداخل نداشته باشد.

- روشن کردن این مسئله که تعهدات گسترده امنیتی آمریکا در منطقه بدون تغییر باقی خواهد ماند.

وزیر دفاع آمریکا اضافه کرد: همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ام ما با ائتلاف 60 کشور، داعش را شکست خواهیم داد و در جبهه‌های فیزیکی مجازی و ایدئولوژیک جنگ با داعش را پیگیری خواهیم کرد. ائتلاف ضد داعش به حملات هوایی خود برضد این گروه ادامه خواهد داد و طبق برنامه پیگیری خواهد کرد. همزمان با پیگیری گفتگوهای دفاعی در سوریه با روسیه باید به صراحت اعلام کنم که این گفتگو ها محکومیت ما درباره اقدامات تجاوزکارانه روسیه در اوکراین را کاهش نخواهد داد و موجب تغییر تحریم‌ها و حمایت امنیتی در واکنش به این اقدامات بی ثبات کننده روسیه نخواهد شد. اگر روسیه می خواهد به انزوای بین المللی خود پایان دهد باید به اقدامات خود در شرق اوکراین خاتمه دهد و به توافقنامه‌های میسنک پایبند باشد.

وی گفت: از حملات روسیه در سوریه غافلگیر نشده است، زیرا روسیه اعلام کرده است که قصد اعزام نیرو در سوریه را دارد و این کار را صورت داده است.

به نظر می رسد حملات روسیه در مناطقی از سوریه بوده است که احتمالا نیروهای داعش در آنجا مستقر نبوده‌اند و این دقیقا یکی از مشکلاتی است که ما با رویکرد روسیه در سوریه داریم.

کارتر گفت: مسئله ای که قصد دارم بار دیگر به آن اشاره کنم این است این است اگر روسیه تنها از بشار اسد دفاع کند و به دنبال گذار سیاسی در سوریه نباشد تنها موجب افزایش مخالفت‌ها و افراط گرایی و خشونت می شود.

اشتون کارتر ادامه داد: ما باردیگر اعلام می کنیم که قصد داریم که حملات هوایی خود را بدون اعمال هیچ محدودیتی پیگیری کنیم. با این حال احتمال این که در حملات هوایی روسیه غیرنظامیان آسیب ببینند خود دلیل دیگری است که نشان می دهد این اقدام اشتباه است و اثر معکوس خواهد داشت. ما برعکس بسیار محتاط هستیم که اطمینان حاصل کنیم که داعش، النصره و دیگر گروههای افراطی از این دست را هدف قرار دهیم و علاوه بر آن به شدت درباره آسیب نرساندن به غیرنظامیان محتاط هستیم. این مسئله ای است که به شدت در تلاش برای پیشگیری از آن هستیم و همه اعضای ائتلاف ما نیز به همین ترتیب اقدام می کنند.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: اقداماتی که روسیه در سوریه قصد پیگیری آن را دارد احتمالا اثر معکوس خواهد داشت. فکر می کنم رییس جمهور نیز این مسئله را به صراحت اعلام کرده است اگر هر کشوری بخواهد به مبارزه با داعش و ائتلاف ضد داعش بپیوندد ما استقبال می کنیم و اگر حملات روسیه برضد داعش و گروههای وابسته به آن است آمریکا از این کشورها استقبال می کند و اگر روسیه تناقض های خود در این زمینه را کنار بگذارد مبارزه با داعش می تواند یک زمینه خوب برای همکاری باشد. درک این مسئله بسیار ساده است که روسیه نیز نگران داعش است. آنها در زمینه مبارزه با افراط گرایی تجربه دارند و من به خوبی می دانم که این گونه اقدامات که آنها اکنون در سوریه در حال پیگیری هستند موجب خواهد شد که بیشتر به دردسر بیفتند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    13 32
    مرگ بر روسیه کمونیستی
  • بدون نام ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    14 15
    كافيه ي نگاهي به تاريخ بندازيم.متوجه ميشيم روسيه جز براي منافع خودش قدمي برنميداره.
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      24 3
      مهم اينه در اين مورد منافعش به سود ما و مردمي كه بي گناه سر بريده ميشن هم هست