ظریف در شورای امنیت: جهان همدستی عربستان در ایجاد القاعده و طالبان و جنایات صدام را فراموش نکرده است

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در سازمان ملل با اشاره غیر مستقیم به عربستان سعودی گفت: جهان همدستی آنها در ایجاد القاعده و طالبان و جنایات صدام را فراموش نکرده است.

به گزارش خبرآنلاین محمدجواد ظریف در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل تحت با عنوان " حفظ صلح و امنیت بین المللی : حل مناقشات در خاورمیانه و شمال افریقا و مقابله با تهدیدات تروریستی در منطقه گفت: ما متاسفیم که یک یا دو همسایه ما از درک تهدید و سرنوشت مشترک ما ناتوان هستند و به این علت برخوردهایی غیر مسئولانه دارند که از جمله در سیاست های منطقه ای آنها و اخیرا در نحوه رفتارشان با قربانیان فاجعه اخیر در منا بروز و ظهور یافته است. جهان هنوز همدستی آنها در ایجاد القاعده و طالبان و جنایات صدام علیه مردم ما و مردم خودش را فراموش نکرده است.

متن کامل سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در سازمان ملل به شرح ذیل است:

در عصر جهانی شدن که تهدیدها مرز نمی شناسند، افراط گرایی خشونت طلب همچنان در حال شیوع است و مناطق دور و نزدیک را درگیر می کند. موج پناهندگان و مهاجران در اروپا و دهها هزار تروریست خارجی که بین خاورمیانه و جوامع خود در حال تردد اند، حکایت از جهانی شدن بحران جاری دارد. جای نگرانی شدید است که مطابق یک برآورد اخیر، روند عزیمت تروریستهای خارجی به عراق و سوریه همچنان در حال اوج گیری است. این امر حاکی از آن است که تلاشهای بین المللی برای کنترل این جریان به هیچ روی کافی نبوده است.
هیچ یک از اعضای جامعه بین المللی نمی تواند خود را از عواقب بحران جاری در منطقه ما مصون تصور کند. از آنجا که این تهدید جهانی است، دفع آن نیز مستلزم تلاشی جدی، فکر شده و جهانی است. برای موفقیت در این مبارزه ذهنیتی نو به دور از الگوهای کهنه که بر مبنای حذف و برد و باخت استوار بودند و به چیزی جز تقابل نیانجامیدند، نیاز است.
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی شان در مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به لزوم برخوردی جهانی با این تهدیدات بر نظر خود مبنی بر تشکیل یک جبهه متحد علیه افراط گرایی خشونت طلب تاکید کردند و پیشنهاد تدوین یک برنامه عمل جامع برای این منظور را اراده دادند. تشکیل چنین جبهه ای بویژه از آنجا ضروری است که تهدیدات تداوم یافته، عواقب انسانی بسیار وخیمی در پی داشته و ائتلاف بین المللی موجود نیز نتوانسته توفیقی در نیل به اهداف خود داشته باشد.
برنامه عمل جامع که از سوی رئیس جمهور ایران پیشنهاد شده، باید بتواند برمبنای اجماع گسترده بین المللی موجود در مورد ضرورت ریشه کن کردن افراط گرایی خشونت طلب، اقدامات عملی موثری را که تا کنون صورت نگرفته، مشخص کند. این برنامه عمل باید بر مبنای اصول مندرج در منشور سازمان ملل و در جهت تلاش برای تعدیل ذهنیتهای موجود و حرکت در جهت الگویی نو تدوین شود و از جمله در صدد حمایت از یک جبهه فرهنگی و ایدئولوژیکی علیه ایدئولوژیهای افراطی برآید. این برنامه همچنین باید عواملی مانند دیکتاتوری، فقر، فساد و تبعیض را که زمینه ساز افراط هستند، مورد توجه قرار دهد و شامل تدابیری برای مبارزه با اسلام هراسی باشد. تدابیری نیز باید در این برنامه برای بسیج همه کشورهای منطقه جهت جلوگیری از تامین مالی و جذب نفرات توسط تروریستها و تردد آزادانه آنها از مرزها اتخاذ شود. از آنجا که تداوم اشغال اراضی فلسطین و جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین برای شعله ور تر کردن افراط گرایی مورد سوءاستفاده قرار گرفته ، ضروری است که در برنامه عمل به این موضوع هم توجه ویژه شود.
در خاتمه اجازه دهید تاکید کنم که ما در ایران کاملا آگاهیم که افراط گرایی، تروریسم، ذهنیت تکفیری و فرقه گرایی چالشهایی هستند که همه ما در منطقه و فراتر از آن را تهدید می کند و ضروری است که به صورت دسته جمعی به این چالشها پاسخ داده شود. ما متاسفیم که یک یا دو همسایه ما از درک تهدید و سرنوشت مشترک ما ناتوان هستند و به این علت برخوردهایی غیر مسئولانه دارند که از جمله در سیاست های منطقه ای آنها و اخیرا در نحوه رفتارشان با قربانیان فاجعه اخیر در منا بروز و ظهور یافته است. جهان هنوز همدستی آنها در ایجاد القاعده و طالبان و جنایات صدام علیه مردم ما و مردم خودش را فراموش نکرده است. اینها از جمله عوامل عمده ای بودند که به ظهور افراط گرایی خطرناک تکفیری انجامیدند. اما ما ایرانیان به اندازه کافی مدبر هستیم که بدانیم که نباید در گذشته بمانیم و ضروری است که از راه گفتگوهای جدی و همکاری برای حل مشکلات بکوشیم، چرا که ما به جد معتقدیم که امنیت همسایگان ما امنیت خود ما است. ما قویا امیدواریم که یک یا دو همسایه ما نیز که از قافله عقب افتاده اند، واقعیتهای موجود را بپذیرند و به شکلی مثبت و به نحوی مسئولانه به فراخوان برای عمل، گفتگو و همکاری در سطح منطقه پاسخ گویند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    162 5
    مرسی جناب ظریف.
  • علي IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    114 2
    داعش هم
  • بی نام US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    درود بر غیرت و شعور سیاسی تو و ننگ بر اون عقده ای کاسب که تو رو بی غیرت خطاب کرد.
  • مراد A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    7 0
    بهتر به جای ترکها، بگین ترکیه، " این ترک ها را هم سرجایشان می نشاند"، اما از آقای ظریف تشکر می کنیم، چون واقعا روشنگری های ایشون داره جواب می ده و این سیاستمداران عرب هزا رو و را خوب به دنیا معرفی می کنه، آره بهتره که تو نظم نوین، دیکتاتورها کنار گذاشته شوند. و مرزهای جهانی چیزی جز یک خط فرضی نباشند، یعنی همه مردم دنیا از حقوق مساوی برخودار باشند.