سریال ادامه دار رفتارهای احمدی نژاد و دوستانش که به شکایت منجر می‌شود/ پرونده

ناطق نوری از خیر شکایتش از عبدالرضا داوری گذشت. این گزاره، در کنار مرگ تنها شاهد پرونده فساد میدان فاطمی در زندان و خبر برگزاری دادگاه بابک زنجانی در روز شنبه، پرونده‌های دولتی را که بنای پاکدستی و عدالت محوری داشت، در ذهن زنده می‌کند.

مریم محمدپور: عبدالرضا داوری به دنبال شکایت ناطق نوری از او به جرم نشر اکاذیب، تهمت و افترا به سه سال حبس قطعی محکوم شده بود اما داوری از ناطق حلالیت خواست و او هم بخشید(اینجا). تهمت زدن در نزدیکان دولت بهار محدود به داوری نبود. بیش از هر کسی شخص رئیس دولت در این زمینه ید طولایی داشت و مشهودترینش سخنان او در مناظره انتخاباتی در سال 88 بود. سخنان او درباره خانواده ناطق و‌هاشمی باعث شد که شیخ نور طی این سالها، عطای کنش سیاسی را به لقایش ببخشد.

ویرانه‌ای که تحویل دولت یازدهم شد

بسته شدن پرونده دولت پاک دستان (دولت‌های نهم و دهم) با باز شدن یک به یک پرونده‌های تخلفات مالی این دولت همراه بود. اعضای دولت یازدهم که به تعبیری "ویرانه‌ای" تحویل گرفته بودند هر روز گوشه‌ای از این ویرانی‌ها را با مردم در میان می‌گذاشتند. واریز 16 میلیارد تومانی از حساب دولت به حساب شخصی دانشگاه ایرانیان، رشوه 30 هزار ریالی ناظران ساخت مسکن مهر برای تایید هر یک متر بنا، وصول نشدن شش گونی چک در مناطق آزاد، سرقت شش کشتی در مناطق آزاد، واگذاری رایگان 20 هکتار از اراضی منطقه آزاد قشم، تخلف 9 هزار میلیارد تومانی در فرودگاه قدیم قشم، تخلف چهار هزار میلیارد تومانی در بندر درگهان، فساد ٣٢میلیاردی در صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم ، گم شدن سه دکل نفتی و... تنها بخشی از تخلفاتی بود که طی دو سال گذشته مقامات دولتی از اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و رییس مناطق آزاد تجاری گرفته تا وزرای نفت و صنعت، و در راس آنها اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور از آنها رونمایی کرده‌اند. جهانگیری، معاون اول دولت یازدهم مستنداتی دارد که حکایت از تخلفات 294 میلیارد دلاری احمدی نژاد می‌کند (اینجا).

شاکیان احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد رئیس دولتی که خود را پاکدست ترین دولت تاریخ ایران می‌دانست، در تعداد شکات سردرمدار است. شاکیان  احمدي نژاد متعددند. از رئيس مجلس و رئيس کميسيون اصل نود گرفته تا 9 شاکي خصوصي که تنها نام يکي از آنها -يعقوب خليل نژاد- در فضاي رسانه‌اي کشور منتشر شده است. همه پرونده‌ها در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مفتوح است، به جز يکي که مربوط به همان شاکي خصوصي شناخته شده است که از اعتراضش به دليل مسائل حاشيه اي يکي از سفرهاي استاني احمدي نژاد انصراف داده است. چه بسا او به عنوان مطلع هم بايد رفت و آمد زيادي به دستگاه قضا داشته باشد. چه در پرونده تخلفات سازمان تامين اجتماعي، چه در پرونده اختلاس‌هاي ميلياردي و... اما او تمايلي به حضور در جلسات دادگاه ندارد. حتي وقتي براي پاسخگويي به شکايت نمايندگان احضار مي شود هم به بهانه اينکه احضاريه اي به دستش نرسيده، در جلسات حضور نمي يابد. (اینجا) شاید سه سال پیش که احمد توکلی صراحتا اعلام کرد «اصلی ترین افراد دور احمدی نژاد، یا منحرفند یا متهم به فساد مالی، یا هردو» به خوبی می‌دانست در روزهایی که مرد آرادانی سیاست ایران و همراهانش در سیاست حضور ندارند، برگه‌های فساد مالی آنها یکی بعد از دیگری رو خواهد شد.

بزرگترین اختلاس در تاریخ ایران

عملکرد دولت‌های احمدی نژاد با شکایت‌های زیادی همراه شد. هم میزان صحبت‌های بی پایه و اساس زیاد بود و هم تخلفات مالی، به طوری که بزرگترین فساد اقتصادی در دوره او رقم خورد. شهریور 90؛ بمب خبری منفجر شد که تا مدت‌ها همه را مات و مبهوت کرده بود. رسانه‌ها از کشف اختلاسی بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند که مه آفرید امیرخسروی عامل این اختلاس توانسته مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی ایران به سرقت ببرد. در این اختلاس پای 7 بانک از جمله بانک صادرات، به میان آمد. در دادگاه رسیدگی به پرونده مه آفرید نام برخی مقامات دولتی و نزدیکان احمدی نژاد مطرح شد که تاکنون تکلیف آنها مشخص نشده است.

معاون اول دولت پاکدست

محمدرضا رحیمی در دولت دهم محمود احمدی نژاد، معاون
اول رئیس جمهور ایران بود. او که همزمان با معاون اولی، ریاست ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را نیز برعهده داشت، در حال حاضر به جرم تحصیل مال نامشروع در زندان به سر می‌برد. گفته می‌شود اتهام رحیمی، ارتباط گسترده وی با اختلاس در بیمه ایران و حمایت از قاچاقچیان همچون یدالله روزچنگ بوده است. البته حمایت‌های احمدی نژاد از رحیمی در دوران ریاست جمهوری‌اش مانع از بازداشت وی در آن زمان گردید، اما این حمایت به دوران محکومیت او تعمیم نیافت و چند روز پیش از رفتن رحیمی به زندان اوین، دفتر احمدی نژاد در بیانیه‌ای از او تبری جست و گفت همه تخلفات رحیمی مربوط به دوران سازندگی است. رحیمی نیز در پاسخ از ماجرای پول گرفتن 170کاندیدای مجلس هشتم پرده برداشت. سرانجام در 26 بهمن سال گذشته رحیمی برای گذراندن 5 سال حبس راهی زندان اوین شد.(اینجا)

مرتضوی و تصرف غیرقانونی اموال دولتی

سعید مرتضوی یک قاضی جنجالی بود که در پرونده‌های متعددی نامش بر سر زبان‌ها افتاده است و در جریان ماجراهای مسئولیتش در بازداشتگاه کهریزک، جای قاضی و متهم عوض شد. او در آن زمان از دستگاه قضا جدا شد و وارد مجموعه دولت شد و بر صندلی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی تکیه زد. اما نشستن روی این صندلی هم برای او کم حاشیه نبود. مرتضوی در چندماه حضورش در راس تامین اجتماعی با ابهامات و عملکرد اقتصادی پرسوالی روبرو و در 17 بهمن سال91  بازداشت شد. علت بازداشت سرپرست سازمان تأمین اجتماعی، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی اعلام شد و دست آخر قاضی مرتضوی مجرم شناخته شد. دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران به صورت دائم از احراز شغل قضا انفصال پیدا کرد و همچنین به مدت 5 سال از احراز مشاغل دولتی نیز منفصل شد و پس از آن در مرداد ماهی که گذشت و در ادامه بررسی پرونده، سعید مرتضوی به رد مال و تحمل یک سال حبس در پرونده شکایت سازمان تامین اجتماعی محکوم شد، او البته از اتهام معاونت در قتل در پرونده کهریزک تبرئه شد. (اینجا) اما با باز شدن پرونده دادگاه بابک زنجانی، احتمالا پای سعید مرتضوی دوباره به دادگاه باز می‌شود.

شکایت از بقایی به خاطر پس ندادن خودروهای دولتی

نوزدهم خرداد ماه، سخنگوی قوه قضاییه بازداشت حمید بقایی، معاون اجرایی و رئیس سابق مناطق آزاد دولت قبل را خبر داد که تا به امروز دلیل این باز داشت مشخص نشده است. در همین‌باره جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد علت بازداشت بقایی را شکایت نهاد و مسئله صندوق شهیدان رجایی و باهنر اعلام کرد. به هر صورت دلیل شکایت هرچه بوده، پس ندادن خودروهای دولتی نبوده، چرا که اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور روز هفتم مرداد ماه از شکایت شورای هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از حمید بقایی، به دلیل برخی ساخت ‌و‌سازها در مناطق آزاد و خودروهایی که گرفته‌اند و هنوز پس نداده‌اند، خبر داد. (اینجا)

جوانفکر و توهین به حجاب

برخی از نزدیکان احمدی نژاد هنوز دوران دولت دهم سرنیامده بود، پایشان به دادعلی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی و رسانه‌ای محمود احمدی نژاد و مدیر موسسه ایران در آن دوران بود. او در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۰، به دلیل «چاپ مطالب خلاف موازین اسلامی» به شش ماه و «انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی» به شش ماه دیگر و در مجموع به یک سال زندان و همچنین سه سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم شد. از دیگر دلایل محکومیت جوانفکر، مصاحبه او با روزنامه اعتماد درباره عملکرد قوه قضائیه و سخنان دادستان کل کشور و توهین به حجاب اسلامی در ویژه‌نامه خاتون اعلام شد. جوانفکر در روز ۳۰ آبان ۱۳۹۰ یک نشست مطبوعاتی در موسسه مطبوعاتی ایران برگزار و اظهارات خود در گفتگو با روزنامه اعتماد را تکرار و به حکم صادر شده اعتراض کرد. ماموران امنیتی دادستانی تهران اما در همان روز به ساختمان موسسه مطبوعاتی ایران رفته و جوانفکر را بازداشت کردند. (اینجا)

شکایت از رسانه‌هایی که اخبار تکذیب شده را منتشر می‌کنند

 آخرین خبری هم که از شکایت از نزدیکان احمدی نژاد منتشر شده، مربوط به رسانه های نزدیک به اوست. به دنبال انتشار خبری دروغ در هفته نامه 9 دی درباره محکومیت اسحاق جهانگیری در دیوان محاسبات کشور و انعکاس آن در سایت رجانیوز، شکایت از هفته نامه 9 دی و سایت رجانیوز توسط واحد حقوقی ریاست جمهوری به جریان افتاده است. هفته نامه و سایت مذکور در حالی اقدام به انتشار این خبر دروغ کرده‌اند که پیش از این نیز در روزنامه رسالت منتشر شده بود و دفتر معاون اول رییس جمهور با استناد به اعلام نظر رسمی دیوان محاسبات، اصالت این خبر را تکذیب و روزنامه رسالت نیز در تاریخ 24/5/94 اقدام به انتشار تکذیبیه دفتر معاون اول رییس‌جمهور کرد(اینجا).

این قصه سر دراز دارد

به گفته معاون پیشین امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهور، «تخلفات دولت قبل که تاکنون مورد اشاره قرار گرفته، قطره ای از از یک دریا است که شرح کاملش نیازمند نوشتن یک مثنوی 70 من است.» (اینجا). روز شنبه قرار است که اولین دادگاه بابک زنجانی برگزار شود و احتمالا از این پس هم برگ‌های تازه ای از این مثنوی هفتاد من رو خواهد شد.

21317

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مريم ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    اين اقايون دلواپس و طلاب و خانواده كجا بودن و كجا هستن كه براي پول بيت المال تحسن كنن
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    از ماست كه بر ماست
  • محسن IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    6 39
    هیچکدام از این اتهامات اثبات نشده است
  • علی RO ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    27 4
    ایشون و طرفدارهایی که عالم به این فسادها هستند چطوری می خوان جواب خون جگر این مردم رو بدن ؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    4 21
    شما کار دیگه ای ندارید که فقط دنبال اینطور چیزا میگردین .
  • ایمان A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    5 20
    اگه بده چرا 88 کمکش کردید رئیس جمهور بشه؟آره دیگه الان مهره سوختس میترسید شمام باش غرق بشید
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    31 4
    بنده بعنوان یک شهروند اگر بخواهم از ایشون شکایت کنم باید چکار کنم
  • سارا ES ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    6 50
    دوستت داریم احمدی نژاد.
  • علی A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    8 32
    چرا یک گروخاص از احمدی نژاد می ترسه ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    18 3
    این اقای طلبه دنبال پرش جهشی برای دریافت مقام بالاتر هست چون با درس خواندن و طی مدارج حوزوی حالا حالا ها باید زحمت بکشد پس بهترین را برای ارتقائ مقام و شغل و میزان دریافتی همین افکار و انجام تبلیغات منفی بر علیه دولت و به نفع پایداریهاست .
  • بی نام NL ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    36 3
    بعنوان یک ایرانی مصرا" از قوه قضاییه درخواست دستگیری و محاکمه این افراد بخصوص شخص احمدی نژاد را دارم
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    28 3
    چرا احمدی نژاد را محاکمه نمی کنید این آدم به همه مردم ایران با ندانم کاریهاش لطمه زد تهمت های زیادی به مسئولین زد اگر محاکمه نشود یعنی حق الناس به گردن کسانی هست که از ایشان دفاع می کنند
  • سروش A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    4 30
    خدائی خجالت داره درزمان همین دولت پاک دستان بود که بالاخره موتور تی . یو .5 توسط صنعتگران کشورمون ساخته شد . چرا انقدرسیاه نمائی
  • زاضی A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    5 17
    بی خیال بابا غریب پیدا کردید
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    20 2
    حلا خس و خاشاک کیه؟
  • بی نام EU ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    19 1
    چقدر ما مردم باید شاهد فساد بعضی از افراد بی مسولیت دولت قرار بگیریم آیا زمان آن نرسیده مثل کشورهایی که با فساد دولتمردان با قاطعیت برخورد میکنند و درس عبرتی میشود برای دیگران رفتار کنیم ما از دستگاه قضایی انتظار داریم بامفسدان با اشدمجازات برخورد کند تا مردم را خوشحال شوند از عملکردآنها
  • میهن A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    6 29
    سالها طول میکشه تا یکی پیدا بشه و جا پای احمدی نژاد بزاره ، اون یه اسطوره هست .
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    16 2
    اگر آمار درستی از این دریای تخلفات و جرایم و غرق شدگانش به دست می آمد آن وقت مغلوم می شد قبول مسولیت بدون داشتن آمادگی و علم و اطلاعات لازم چه مصایبی بر سر ملت آورده است؟
  • حميد ٦٦ IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    26 4
    سوال اساسى و بدون پاسخ : چرا با وجود اين همه تخلفات ، احمدى نژاد محاكمه نميشود؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    1 1
    فقط باید احمدی نژاد و کسانی که با ندانم کاریها یشان وضعیت را به اینجایی که الان هستیم را علنا محاکمه کنند اینها با ندانم کاریهایشان دشمنی بزرگی در حق نظام و مردم و اقتصاد ایران کردند تازه 3 متر هم زبان دارند در انظار هم میروند و سخنرانی میکنند