۰ نفر
۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹

نوذر شفیعی*

جهان اسلام و منطقه خاورميانه طي سال هاي اخير با چالش هاي هويتي و امنيتي شديدي مواجه است. بسياري از اتفاقات و تحولات اين منطقه با منشاء هاي داخلي و خارجي موجب تشديد تضادهاي دروني مسلمانان مي شود و اين در حاليست كه عدم درك و فهم درست از ماهيت و چيستي آن ها موجب شده تا هر اتفاق و حادثه اي در كشورهاي اسلامي به سمت فضاي غير قابل مديريت و كنترل هدايت شوند.

حوادث اخيركنگره عظيم حج در عربستان كه بزرگ ترين آن در روز عيد سعيد قربان و همزمان با حضور حجاج در منا اتفاق افتاد، به دليل گستره و ابعاد عميقي كه از جنبه هاي انساني و اسلامي داشت به سرعت تبديل به موضوعي چالش برانگيز در روابط كشورهاي اسلامي شد. به همين دليل به نظر مي رسد فارغ از بسياري از مسايل حاشيه اي كه در سطح رسانه ها مطرح مي شود، مهمترين اولويت براي چگونگي مواجهه با اين حادثه، شناخت عمق و گستره آن است.

البته برخي كارشناسان تلاش مي كنند تا با بازخواني تاريخ حوادث حج در سال هاي گذشته به طرفداري از اين ايده بپردازند كه حادثه امسال حج نيز مانند گذشته امري عادي و طبيعي مي باشد با اين تفاوت كه در حادثه اخير تعداد كشته شدگان بيش از دوره هاي قبل بوده است. در اين راستا، تاكيد مي كنند كه در سال هاي 1979، 1987، 1990، 1994، 1997 و 2006 ميلادي چنين حوادث تكرار شده است.

اما به نظر مي رسد گزاره هاي اطلاعاتي و تحليلي قابل توجهي اكنون در خصوص فاجعه منا مشاهده مي شود كه تاييد كننده متمايز بودن آن با حوادث سال هاي گذشته است. به عنوان مثال، بسياري از گزراش هاي رسانه اي و اطلاعاتي موضوع مشكوك و غير عادي بودن حوادث حج امسال را اثبات مي كنند. برخي از مسايل و موضوعاتي كه در اين خصوص تاكنون بيان شده عبارتند از:


1-نحوه برخورد مسئولين عربستاني با اين مساله؛ به نحوي كه علاوه بر واقعيت هايي مانند ناتواني و بي تدبيري در رفتار مقامات عربستان ، رفتارهاي متناقض و مبهم نيز از سوي آن ها كاملا مشهود است. همچنين مواضع و رفتارهاي فرافكنانه و حتي توهين آميز عربستاني ها حكايت از وجود آمادگي هاي قبلي جهت بهره برداري از اين فاجعه عظيم است.

2-فرايندي كه عربستان براي تشخيص هويت كشته شدگان و مفقودين تعريف و اجرا كرده است، بيانگر تاثيرپذيري مديريت عربستان در اين قضيه از ملاحظات دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي است.

3-تلاشي كه عربستان براي بهره گيري از اين فاجعه جهت پوشش دادن به ساير اقدامات تجاوزكارانه خود از جمله حمايت از داعش و گروه هاي تروريستي در منطقه، حمله به يمن و ... مي كند.

4-سكوت معنادار نهادها و سازمان هاي بين المللي در حمايت از حقوق انساني مسلمانان.

5-عدم واكنش مناسب و هم وزن با اين فاجعه از سوي كشورهاي اسلامي.

بنابراين كاملا بديهي است كه مديريت عربستان در قضيه برخورد با فاجعه منا را بايد از جنبه هاي سياسي و حقوقي تحت تعقيب و پيگيري قرار داد؛ چرا كه به نظر مي رسد شناخت عمق و گستره فاجعه منا به شدت تحت تاثير اين مساله قرار خواهد داشت.

بدون ترديد، پيگيري جدي تر كشورهاي اسلامي در مورد فاجعه منا جزء مطالبات برحقي است كه بايد از طرق مختلف و با هوشمندي لازم در دستور كار قرار گيرد.

در اين راستا، برخي نتايج و پيامدهاي اين پيگيري عبارتند از:

1-روشنگري بيشتر براي افكار عمومي جهان اسلام و جلوگيري از زير سوال رفتن عزت و كرامت مسلمانان.

2-مقابله با سياست هاي غلط و غير انساني عربستان كه هنگام برگزاري كنگره حج اعمال مي كند.

3-ايجاد گفتمان جهاني ضرورت مشاركت همه كشورهاي اسلامي در نحوه مديريت حج.


سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    1 3
    توطئه است دیدن برجام به نتیجه داره میرسه و ایران میخاد پیشرفت کنه دنبال به حاشیه بردن ایرانن و کار جمهوری خواه های امریکایی شکست خورده و عربستانه. خیلی باید مراقب بود.
  • مصطفی IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    4 3
    فرمایشات مفام رهبری کا ملا بجا فرموداند حکام سعودی بدانند اگر بی حرمتی بکنند خواهند دید فدایان ولایت چه بروزشان میاورند
  • بی نام FI ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    5 1
    خدا همه جا هست مگر فقط بايد رفت مكه و خدا راديد؟
  • عبدالله EE ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    3 1
    مکه ومنا دردل هر آدمی هست چه مسلمان چه کافر این همه آدمای بدبدبخت هر کدام 10تاجحند