ایسنا نوشت : شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در مطلبی، به اصرار مقامات سعودی مبنی بر کشته شدن حدود 800 زائر در فاجعه منا پرداخت.

در حالی که وب‌سایت وزارت بهداشت عربستان ظهر روز سه‌شنبه خبر کشته شدن چهار هزار نفر را در فاجعه منا تأیید کرد، اما پس از چند ساعت این خبر از خروجی این سایت برداشته شد و حالا «بی‌بی‌سی» عنوان می‌کند که مقامات عربستانی کشته شدن بیش از هزار نفر را در این حادثه تکذیب کرده‌اند.

رسانه‌های عربی همچنان تعداد جان‌باختگان را 769 نفر اعلام می‌کنند، در حالی که یکی از مقامات دولت نیجریه از انتقال 1075 جسد به سردخانه‌های شهر جده خبر داد.

دیگر کشورها نیز عنوان کرده‌اند که عکس‌هایی از 1090 جسد برای شناسایی برای آن‌ها ارسال شده است.

«منصور الترکی»، سخنگوی وزارت کشور عربستان در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» گفته است برخی از اتباع خارجی فوت‌شده آن‌هایی بودند که در عربستان زندگی می‌کردند و بدون کسب مجوزهای لازم در مراسم حج شرکت کردند.

پرسش‌ها پیرامون آمار واقعی کشته‌شدگان فاجعه منا زمانی مطرح شد که وزیر امور خارجه هند اعلام کرد، مقامات عربستانی بیش از هزار عکس از اجساد جهت شناسایی برای آن‌ها ارسال کرده‌اند.

«ابا یعقوب»، یکی از مقامات اداره حج نیجریه که در شهر جده حضور دارد به «بی‌بی‌سی» گفته است که 14 کامیون بزرگ حامل اجساد به شهر جده آورده شده و تاکنون 1075 جسد از 10 کامیون خارج و به سردخانه منتقل شده‌اند.

مخفی کاری دولت عربستان در ارائه آمار دقیق از جان باختگان فاجعه منا با اعتراض و انتقاد بسیاری از ملل اسلامی مواجه شده است.

طبق آمارهای دروغین دولت عربستان، تاکنون 228 ایرانی، 87 مراکشی، 74 مصری، 45 هندی، 44 نفر از حجاج پاکستان، حداقل 20 نفر از کامرون، حداقل 19 نفر از نیجر به همراه قربانیانی از کشورهای چاد (11)، سومالی (8)، سنگال (5)، الجزایر (4)، تانزانیا (4)، ترکیه (4)، کنیا (3)، نیجریه (3)، هلند (1)، بورکینا فاسو (1) به عنوان آمار کشته شدگان اعلام شده‌اند.

57241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    18 0
    مقامات عربستان بیشتر از 769 را نمی توانند بشمارند و دوباره از اول شروع می کنند. باید اینطوری ازشون بپرسی. چندتا 769 نفر جان باخته اند؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    9 0
    کسی میدونه چرا حتی یک نفر هم از مسلمانهای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در بین کشته شدگان نیست؟یا به عبارت دقیقتر حتی یکی از اتباع اونها در زمان حادثه در محل حضور نداشتند؟البته منظورم این نیست که این حادثه یک توظئه از پیش برنامه ریزی شده بوده و از قبل به اونها خبر داده بودند که در اون زمان و مکان در اون نقطه به خصوص حضور نداشته باشند بلکه میخوام بدونم ایا واقعا اتباع کشورهای عربی برای خودشون در رمی جمرات مسیر مخصوص و منحصر به فرد دارند و جدا از بقیه رمی جمرات رو انجام میدن؟
    • هما IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      1 0
      عزیز ما که نرفتیم اما میگن، خدمات رسانی به اعراب کشورهای حوزه خلیج فارس خاصه، حتی محل ترددشون فرق داره، کلا اینطور برنامه ریزی میکنن بهترین راهها و مسیرها و جاها برای اونهاست، بنابراین هیچ وقت اونها با ما یه جا نیستن. اوکی؟؟ تبعیض عربیه دیگه.