رئیس کمیسیون برجام از قرائت گزارش این کمیسیون در روز یکشنبه در صحن علنی مجلس خبر داد.

 علیرضا زاکانی صبح امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران در خصوص فرجام گزارش برجام خاطرنشان کرد: این گزارش روز گذشته تمام و تدوین و ویراستاری شد و قرار است که پس از اینکه کمیسیون نظر نهایی خود را داد، روز شنبه تحویل هیئت رئیسه مجلس شده و ان شاء الله صبح یکشنبه در صحن قرائت شود.

وی در خصوص نحوه تنظیم گزارش برجام نیز خاطرنشان کرد: اين گزارش دارای مقدمه و کلیات است و در بخش ها و سرفصل های مختلفی از جمله حقوقی، تحریم های اقتصادی، دفاعی- امنیتی، هسته ای، تخصصی و تحقیق و توسعه و فرهنگی، سیاسی واجتماعی تنظیم شده است.

 وی افزود: در اين گزارش پیشنهادات مربوطه ذکر شده و هم نکات مثبت در آن گفته شده و هم نکاتی که احساس می شود به عنوان نقطه ضعف عیب یا نقص در برجام مطرح است. ان شاءالله اين موارد در کمیسیون جمع بندی شود تا بتوانیم گزارش را روز شنبه تحویل هیئت رئیسه بدهیم. البته برنامه ما این بود که امروز این کار را انجام دهیم اما در جلسه ای که امروز با دکتر لاریجانی داشتیم مقرر شد که گزارش روز یکشنبه در مجلس قرائت شود.

رئیس کمیسیون برجام مجلس یادآور شد: تاکید براین بود که این گزارش هر چه سریع تر آماده شود ولی چون اسنادی که لاز وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی خواسته بوديم، اماده نبود؛ امکان ارائه گزارش در موعد مقرر وجود نداشت. البته بخشی از اسناد به دست ما رسید و بخش دیگری از آن ها نرسیده که ما در گزارش ذکر کرده ایم.

زاکانی همچنین در پاسخ به این سئوال که تاکید رئیس مجلس این بوده که لغزش های برجام  باید گرفته شود، منظور ایشان از این  لغزش ها چه بود؟ گفت: بحثی که آقای لاریجانی دارد، مربوط به طرحی است که دوستان دیگری آن را پیگیری می کنند که سر فصل مجزایی دارد. چون ما در گزارشی که می دهیم، نمی توانیم طرحی را ارائه دهیم وتنها می توانیم سلسله پیشنهاداتی را ارائه کنیم.

 وی ادامه داد: برخي نمایندگان نظراتشان را در قالب طرحی عنوان کرده اند؛ چراکه مساله هسته ای، یک امر ملی است و بالطبع انتظار این است که با تشریک مساعی این اتفاق رخ دهد و نهایتا طرح جامعی در صحن داشته باشیم. این طرح نیز اقدامات مقدماتی اش در هر دو فراکسیون مجلس در حال انجام است؛ لذا آنچه که دکتر لاریجانی روی آن تاکید داشت، ناظر بر این طرح است که از طریق فراکسیون ها روی آن اجماعی صورت گیرد.

زاکانی در خصوص میزان همکاری دستگاه های دولتی مرتبط با کمیسیون برجام گفت: بخشی از آنها همکاری خوبی با ما داشته اما برخی هم آنچنان که ما می خواستیم، همکاری نکردند.

به گفته وي، امروز صبح جلسه اعضایی از هر دو فراکسیون که طرح ها و پیشنهادهایی را برای برجام  داشتند با رئیس مجلس برگزار شد و در واقع جلسه هماهنگی بود.

رئیس کمیسیون برجام در همین رابطه، آخرین جلسه این کمیسیون را امروز یا فردا عنوان کرد.

زاکانی همچنین در پاسخ به سئوالي درباره دست دادن ظریف و اوباما گفت: به نظرم این کار، یکی از خطاهای  بسیار بزرگ است و آقایان با این اقدامات به دنبال عادی سازی روابط ایران و آمریکا هستند. این اقدام، آن چیزی بود که آمریکایی ها سالیان سال انتظارش را داشتندو دنبال می کردند که به نوعی و به حداقل هایی کمتر از این قانع باشند. اما این دوستان مسیری را که برای عادی سازی روابط طی می کنند، اشتباه بزرگی است که دو سال قبل هم این کار را با تماس تلفنی انجام دادند و امسال به نوع دیگری آن را تکرار کردند اما امیدوارم که متنبه شوند و این کار را انجام ندهند؛ چون با این کارها با عزت و منزلت ایران اسلامی و به سرمایه ای که طی این 37 سال انقلاب اسلامی جمع شده وجایگاه رفیعی که انقلاب در اذهان جهانیان و مستضعفان پیداکرده  خدشه وارد نکنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در این جنس کارها نه تنها نکته مثبتی وجودندارد بلکه همان داشته های مان را هم از دست می دهیم  لذا بنده معتقدم که اقای ظریف خطای بسیار بزرگی را مرتکب شده است و  این هم که بهانه بیاورند اتفاقی و تصادفی است همه می دانیم که این یک شوخی ازنوع دیپلماتیک است و امیدواریم که با این مسیری که دنبال می کنند، راه خود را از ملت جدا نکنند.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • wer IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    40 1
    مثل گفتن دعا کنید برجام بهم بخورد ازقول صالحی بروید به خاطر این همه تهمت استغفار وحلایت بطلبید دنیا اینقدر ارزش ندارد که اخرت خودرا برای ان بفروشید
  • علی A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    48 0
    این چه عزتی هستش که با یه دست دادن خدشه دار میشه
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    33 2
    راه آقای ظریف با ملت است و ما به راهی که ایشان میروند اطمینان داریم به آن رای دادیم.کی میخواید اینو درک کنید؟؟؟؟؟
    • رضا A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
      13 0
      دوست عزيز راي مردم براي ايشون اهميت نداره، چون فكر ميكنه حرفش حقه بقيه رو باطل ميدونه حتي اگه اكثريت باشن
  • اعتدال A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    24 1
    حمله به دستان دیپلماتیک
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    36 0
    دست دادن با افسران بعثی عراق که دستشون بخون این مردم الوده است یا با دو ریس جمهور روسیه و چین که کو مونیست هستن یا بغل کردن مادر چاورز ویا..............................
  • مهدی رحیمی A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    2 1
    اسفند ماه آخرین روزایی که شما بجای ما حرف میزنید آقایان دلواپس...مردم تهران تورو خدا بیاین پای صندوقای رای و جواب این دلواپسارو محکم بدین ما هم تو هر شهری که باشیم این کارو میکنیم بخدا دیگه لج مارو دارن درمیارن با این کاراشون