قدم بعدی اعزام انسان به مریخ و کاوشگر داخل رگه‌های آبی است

«ویلیام هارتمن» دانشمند ارشد انستیتو علوم سیاره ای آمریکا به دنبال تائید وجود آب جاری در مریخ در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: اکنون باید به ادامه جدی تر تلاشها برای توسعه اکتشافات به وسیله اعزام انسان فکر کرد.

بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید:

آیا می توان گفت که تایید وجود آب شور در مریخ نشانه روشنی مبنی احتمال وجود حیات در این سیاره باشد؟

بله. قطعا نشانه های روشنی مبنی بر وجود حیات در گذشته مریخ وجود دارد. حتی می توان گفت در حال حاضر نیز شانس وجود حیات در سیاره مرموز بالاست. تا آنجاکه ما اینجا در زمین و درباره آن می دانیم آب مایع برای شروع و ادامه حیات ضروری به نظر می رسد. داده های جدید به دست آمده از مریخ و ترکیب آن با آنچه که پیشتر درباره این سیاره می دانستیم گویای یک واقعیت مهم است، آب در مریخ و به شکل یخ زیرسطحی و مقداری هم به شکل آب -یخ در ترکیب با یخ دی اکسیدکربن در نواحی قطبی این سیاره «قطعا» وجود دارد.

بنابراین به طور نمونه می توان گفت اگر فعالیتهای زمین حرارتی زیرسطحی در مریخ وجود داشته باشد (این نکته منطقی به نظر می رسد زیرا گدازه های آتشفشانی جوانی در این سیاره شناسایی شده است)، پس می توان وجود حوضچه هایی از آب مایع زیرسطحی را در مریخ پیش بینی کرد. قطعا دور از ذهن نخواهد بود که این حوضچه ها سر از سطح مریخ درآورده و شریانهایی از آب مایع در سیاره سرخ به جریان افتد.

دانشمندان ناسا چگونه از وجود آب شور در مریخ مطمئن شده اند؟

تا آنجا که من آگاه هستم دانشمندان ناسا رگه های مربوط به جاری بودن آب در سطح مریخ را مورد بررسی دقیق قرار داده اند. این رگه ها در تابستانهای مختلف سیاره سرخ شکل گرفته اند. آنچه که به عنوان نکته ای جدید در نظر گرفته می شود این است که طیف سنج (مدارگرد شناسایی کننده مریخ) وجود رطوبت و «پریکلورایت» نهفته در آن را شناسایی کرده است. در نتیجه می توان گفت در مریخ جریان تازه آب شور وجود دارد و نباید لزوما آن را به رسوبات مربوط به گذشته مرتبط دانست.یزی که بیش از هر چیز توجه دانشمندان ناسا را به خود جلب کرده آبراهه های سطح این سیاره است. چه نظری در این باره دارید؟

من در گذشته آبراهه هایی را در ایسلند مورد بررسی قرار داده ام که شباهت زیادی به نمونه های مربخی دارد. البته باید گفت که آبراهه های مریخ ساختار سه بعدی چشمگیرتری دارند زیرا در آنها شاهد کانالهای فرسایش یافته قابل توجهی هستیم. یادمان نرود که در مریخ آبراهه های بزرگ و عمیقی ناشی از جریان آب شور کشف شده است.

و حالا که وجود جریانهای متناوب آب در مریخ تایید شد قدم بعدی چیست؟

اکنون باید به ادامه جدی تر تلاشها برای توسعه اکتشافات به وسیله اعزام انسان و همچنین نسخه روباتیکی آن در منظومه شمسی و به خصوص مریخ فکر کرد. یک ماموریت ساده می تواند فرونشاندن کاوشگر روباتیکی در دل یکی از این رگه های آبی باشد تا جریان آب مایع در آنها کشف شود.

اما در مقیاس کلان، می توان ماموریتهای بین المللی را متصور شد که در آنها پروژه های تکنیکی مهمی عملیاتی می شود. فکر می کنید پرتاب کاوشگری به مریخ که حاصل همکاری (علمی) ایران و آمریکا و حتی نتیجه همکاری ایران، روسیه، آمریکا و اروپا باشد جالب نخواهد بود؟

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    21 1
    ایران پنانسیل خوبی دارد ولی هیچ وقت بالفعل از نیروهای متخصص اش استفاده نکرده است. اصلی ترین دلیل آن مدیریت افراد تحصیل کرده است که این مدریت را فقط افراد با درجه علمی بالا و مرتبط و تجربه بالا می توانند انجام دهند که متاسفانه اکثرا در خارج از کشور مشغول اند...
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    14 0
    همكاري علمي ايران و امريكا؟ اونم در صنايع فضايي؟ خير باشه ان شالله
  • ب A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    32 0
    خوش به حالتون ما درگیر دست دادن ظریف با اوباما هستیم
  • بی نام GB ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    25 2
    اگه از ایرانه که ما په پراید داریم و مدل سفینه اون ممکنه توی فضا نابودتون کنه
    • lمحمد IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
      4 14
      هر چی میشه چرا ربط میدید به پراید؟موضوع خبر راجع به میمون های کواتمالا هم باشه شما پرایدو ول نمیکنی
  • الکس US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    25 0
    ببینید امریکائی ها به کجا دارند می رسند بعد مسوولین ما یک هفته است دارند در مورد دست دادن ظریف با اوباما تحقیق و تفحص می کنند
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    16 0
    من علاقمند به تدریس در دانشگاه آزاد واحد مریخ می باشم.
  • امید A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    1 6
    ایرانیان عزیز هیچ آبی در مریخ وجود ندارد سازمان ناسا جهت ترغیب افراد ساده لوح جهت اعزام به مریخ هر از چند گاهی اقدام به انتشار برخی مطالب خلاف واقع می نماید وهدفشان اعزام انسان تا سال 2023 به مریخ جهت انجام آزمایش روی تجهزات چگونگی مواجهه انسان با تشعشعات کیهانی ونصب برخی ابزار درمریخ است تاکنون نیز هیچ راهی برای برگشت دادن سفینه از مریخ پیدا نشده است .پیشنهاد سفر بی باز گشت نیز به همین دلیل است.کسی نخواهد توانست در مریخ کشاورزی کند چون خاک وسنگ آنجا از شیشه است در رنگها و ترکیبات مختلف ویک نوع پودر سفید هم در آنجا وجود دارد که فعلا ناشناخته است .