ایرنا نوشت:

گزارش کاخ سفید در باره نتایج دیدار اخیر «جو بایدن» معاون رئیس جمهوری آمریکا و «کلاوس یوهانس» رئیس جمهوری رومانی، بیانگر آن است که سامانه موشکی آمریکا با وجود مخالفت های روسیه در پایگاه «دوسلو» در خاک رومانی مستقر خواهد شد.
استقرار اجزای این سامانه با پوشش گسترده عملیاتی و رصد اطلاعاتی که قرار است در چند کشور بلوک شرق سابق صورت گیرد، سه سال پیش به دنبال تهدیدهای گسترده روسیه، به بعد موکول شد، ولی دوباره بر اجرای آن تاکید شده است.
روسیه قبل از تصمیم جدید اخیر آمریکا، ضمن رد توجیه واشنگتن مبنی بر اینکه این سیستم برای مقابله با تهدیدهای ایران است، اعلام کرد: در صورت استقرار سامانه سپر موشکی، مجموعه های موشک های اتمی تاکتیکی اسکندر را در نزدیکترین نقطه مرزی به محل استقرار مجموعه سپر موشکی آمریکا مستقر خواهد کرد.
مسکو همچنین برای اثبات صداقت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا پیشنهاد کرد سیستم تبادل اطلاعات و مدیریت از راه دور این سامانه مشترک شود تا امکان بروز خطر و استفاده ضد روسی از آن بر طرف شود که پاسخی دریافت نکرد.
اکنون آمریکا و ناتو با پیگیری جدی تر استقرار این سامانه در کشورهای نزدیک خاک روسیه با استفاده از اعطای بسته های تشویقی اقتصادی و ...، می خواهند در حالیکه تنش بین مسکو و غرب بر سر پرونده های اوکراین و سوریه بیش از گذشته شده است، طرح قبلی خود را اجرا کنند.
آمریکا افزون بر این طرح موشکی، اعلام کرده که مجموعه ای از جدیدترین بمب های بهسازی شده اتمی خود را به زرادخانه ای در خاک آلمان منتقل خواهد کرد که تهدید روسیه را برای اقدام متقابل جدی در پی داشت.
در صورت عملی شدن تصمیم آمریکا، 20 بمب جدید اتمی تاکتیکی B61-12 این کشور برای استقرار و ذخیره سازی با هدف استفاده در شرایط اضطراری به یک پایگاه نظامی در آلمان منتقل خواهد شد که از نگاه روسیه برهم زننده توازن قوا خواهد بود.
«ویکتور اوزروف» رئیس کمیته دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه در این باره اعلام کرده است: استقرار سلاح هسته ای جدید در آلمان می تواند مسکو را به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد وادار کند.
اوزروف افزود: روسیه تعهدات خود را در چارچوب این پیمان به طور کامل رعایت می کند ولی خروج از آن می تواند یکی از اقدامات متقابل باشد.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز تهدید کرده است، در صورت چنین اقدامی توسط آمریکا، اروپا شاهد تنش های بیشتر خواهد شد و مسکو نیز ناچار است تدابیر متقابل توازن قوا را بیندیشد.
تحرک های نظامی غرب بویژه برنامه های گسترش ناتو نزدیک مرزهای روسیه و همچنین استقرار سامانه های موشکی که می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن علیه این کشور هدف گیری شود، از مهمترین دغدغه های کرملین به شمار می رود که درصدد است با مجموعه ای از هشدارها مانند استقرار انواع سامانه های موشکی پرقدرت از جمله گونه تاکتیکی اسکندر و آماده به پرواز نگذاشتن هواپیماهای راهبردی بمب افکن نزدیک ترین نقطه حضور ناتو، مانع پیشروی آرام اما خطرناک نظامی غرب شود.
با توجه به ادامه سیاست های نظامی ضد روسی غرب، روسیه نیز در سال های گذشته بویژه سه سال دوران جدید ریاست جمهوری «ولادیمیر پوتین» بیشتر بر افزایش توان نظامی عرصه های راهبردی و هجومی تمرکز کرده است تا حداقل بتواند شرایط بازدارندگی را پایدار نگهدارد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =