روزنامه روسی ایزوستیا در تحلیلی جنگ لفظی صورت گرفته در سخنرانی پوتین و اوباما در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه روسی ایزوستیا در تحلیلی به قلم بوریس مژویف، می نویسد: بعد از پایان سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده از پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پاسخ ولادیمیر پوتین که هنوز سخنرانی خود را شروع نکرده بود، روشن شده بود. اوباما به طور آزاد سخن می گفت و متن خود را از روی کاغذ نمی خواند ولی سخنان او قانع کننده نبود. پوتین آرام صحبت می کرد و روی استقبال گرم حضار حساب نمی کرد ولی می دانست که بعد از ابتکارات اخیر نظامی روسیه در منطقه، کسی نمی تواند حرف او را نادیده بگیرد.

به عقیده نویسنده، روسیه برای اولین بار از بی عدالتی نظم جهانی شکایت نکرد. پوتین نقش قاضی عادل و نیرومند این نظم جهانی را ایفا کرد. آمریکا که رهبر این جهان است، طی یک سال اخیر نتوانسته است با داعش کاری بکند زیرا انتظار داشت که داعش اسد را سرنگون کند تا بعد از آن آمریکا و انبوه متحدانش بتوانند داعش را سر به نیست بکنند.

نویسنده در ادامه می افزاید: آمریکا کشورهای هم مرز با روسیه را به انتخاب محال بین روسیه و غرب وادار می کند تا از بازگشت روسیه به صحنه سیاست بزرگ ممانعت نماید. به گمان نویسنده، این برنامه های امریکا عملی نشدند زیرا روسیه بعد از برقراری آتش بس ناپایدار در دونباس، طی اقدام جسورانه ای ریاست مبارزه با داعش را بر عهده گرفت و به اروپا قول حمایت خود را داد در حالی که آمریکایی ها به خاطر ملاحظات خودخواهانه خود نتوانستند این کار را بکنند.

به عقیده نویسنده، راهبرد آمریکا تحت ریاست باراک اوباما به بن بست خورد و روسیه از این فرصت استفاده کرد. روسیه برای اولین بار طی 25 سال اخیر از اقدام عملی نمی ترسد در حالی که آمریکا سعی می کند از ارزش هایی بهره بگیرد که خودش نادیده می گیرد.
نویسنده اظهار امیدواری می کند که سران نهادهای نظامی و دیپلماتیک روسیه و آمریکا از تبادل اتهامات از سوی رهبران دو کشور بکاهند چرا که در این صورت رهبرانی که با هم دیگر روابط پیچیده ای دارند، مجبور خواهند شد دوباره دست همدیگر را بفشارند. نویسنده یادآوری می کند که طی دو سال اخیر کارشناسان زیادی گفته اند که روسیه برای خروج از بن بست اوکراین باید از اسد، دونباس یا حتی خود پوتین دست بکشد ولی روسیه هیچ یک از این کار ها را نکرده و پیروزی دیپلماتیک را به دست آورده است ولو اینکه همه کارشناسان شکست روسیه را پیش بینی می کردند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    11 3
    خداییش توقع دارید روزنامه های روسی بیان چیز دیگه ای بنویسن؟ اونم توی روسیه که عملا آزادی بیان بی معنیه؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    9 0
    شب بلند است و قلندر بیدار