تسنیم نوشت:سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: در حال حاضر طرح "تعریف چارچوب‌های برجام" در کمیسیون مطرح شده و امضاهای آن نیز گرفته شده است.

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در مورد بررسی‌های این کمیسیون اظهار داشت: تلاش ما بر این بود که دوشنبه‌شب گزارش کمیسیون برجام آماده شود و امروز در صحن علنی مجلس قرائت شود اما متاسفانه گزارش تهیه نشد.
وی در تشریح دلایل این مسئله گفت: مسائل فنی، تخصصی و اقتصادی برجام بسیار پیچیده است و در واقع برجام یک سند تو در تو است. در برجام برخی از موضوعات به ضمیمه ارجاع داده شده و ضمیمه به آئین‌نامه اجرایی و قطعنامه به قطعنامه‌های قبلی ارجاع داده شده است و همین موضوع سبب شده که کار بسیار پیچیده شود.
وی با بیان اینکه جمع‌بندی کمیسیون ویژه برجام بسیار مشکل است، ادامه داد: البته چارچوب گزارش مشخص است و گزارش یک مقدمه، یک بخش محتوا و یک سری پیشنهادات دارد. در محتوا گزارش هر یک از کمیته‌های 5 گانه شامل 3 بخش فرصت‌ها، تهدیدها و پیشنهادات قید می‌شود.
نقوی حسینی افزود: اعضای کمیسیون برجام از ساعت 7 صبح امروز تشکیل جلسه دادند و مجددا از ساعت 14 نیز جلسه خواهند داشت و بعید است که امشب به جمع‌بندی برسیم. لذا به طور قطع قرائت گزارش برجام به یکشنبه آینده موکول می‌شود.
وی در مورد نحوه اظهارنظر کمیسیون برجام در مورد متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای گفت: کمیسسیون برجام متن جمع‌بندی را نه تایید و نه تکذیب می‌کند و نه به رای خواهد گذاشت چرا که این موضوع وظیفه کمیسیون نیست بلکه کمیسیون ارزیابی خود را که شامل تهدیدها و فرصت‌ها است ارائه می‌کند و یک‌سری پیشنهادات نیز خواهد داشت که پس از آن با نمایندگان مجلس است که این پیشنهادات را عملیاتی کنند یا خیر.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام بر همین اساس اضافه کرد: یکی از پیشنهاداتی که کمیسیون ارائه خواهد داد تهیه طرحی است تا در آن چارچوب‌های برجام تعریف شود تا مفاد برجام و قطعنامه به نفع غرب تعبیر و تفسیر نشود چرا که غربی‌ها به دنبال تعبیر برجام به نفع خود هستند. لذا از آنجا که متن برجام لغزندگی دارد باید جلوی آن گرفته شود.
نقوی حسینی همچنین تصریح کرد: تهیه طرح‌ها معمولا با هماهنگی کمیسیون برجام است و نمایندگان پیشنهاد دهنده با کمیسیون مشورت می‌کنند اما کمیسیون برجام طرحی ارائه نخواهد کرد و این نمایندگان هستند که طرح را ارائه می‌کنند و در واقع نمایندگان می‌توانند عضو کمیسیون برجام باشند یا غیر از اعضای کمیسیون برجام.
وی در پایان گفت: طرح‌هایی که تهیه می‌شود با هماهنگی کمیسیون برجام است و نظر رئیس مجلس، مرکز پژوهش‌ها و شورای عالی امنیت ملی نیز اخذ می‌شود چرا که طرح‌ باید با همه بخش‌ها هماهنگ باشد. در حال حاضر یک طرح در کمیسیون مطرح شده و امضاهای آن نیز گرفته شده است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =