مدیرگروه طرح رشد و توسعه سازمان ملل متحد در تهران گفت:‌ شاخص توسعه انسانی در ایران دو برابر متوسط جهانی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه اهداف توسعه پایدار از سوی دفتر توسعه ملل متحد در ایران با حضور گری لوییس هماهنگ کننده مقیم ملل متحد در ایران و محمدعلی فرزین مدیرگروه طرح‌های رشد و توسعه فراگیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد برگزار شد.

در این نشست لوییس با اشاره به اینکه در چند روز گذشته 150 نفر از رهبران کشورهای جهان در سازمان ملل متحد برنامه‌های توسعه پایدار برنامه‌ریزی پسا 2015 را به تصویب رساندند، تصریح کرد: این آرمان‌ها شامل 17 آرمان بر پایه اهداف هزاره 2015 تا 2030 شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اهداف توسعه هزاره توانسته بشر را به جلو هدایت کند.

لوییس در ادامه با اشاره به کاهش نابرابری‌ها افزود: نسبت به گذشته دستاوردهای بزرگی ایجاد شده و باید برای توسعه هزاره آرمان‌های بلند پروازانه و استانداردهای بالاتری ایجاد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای توسعه پایدار باید به تولید و مصرف اهمیت بدهیم، یادآور شد: آخرین نسلی هستیم که می توانیم جلوی تغییرات شدید اقلیم را بگیریم، زیرا نسلی بوده که دانش و سرمایه دارد.

در ادامه این نشست محمدعلی فرزین مدیرگروه طرح‌های رشد و توسعه فراگیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به دستاوردهای جهانی اهداف توسعه هزاره به فقر اشاره کرده یادآور شد: این موضوع به نصف رسیده و همچنین در بحث گرسنگی افرادی که از گرسنگی رنج می‌برند، نسبت به سال 1990 کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه 200 میلیون زاغه نشین‌ شرایط بهتری پیدا کردند، گفت: دسترسی به آب آشامیدنی سالم از 76 درصد به 89 درصد افزایش یافته و همچنین در بخش سلامت کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از مالاریا وجود داشته است.

وی به چالش‌های باقیمانده در اهداف توسعه هزاره پرداخت و گفت: محیط زیست، بقای کودکان، مرگ و میر مادران، تحصیلات ابتدایی، اب و فاضلاب،‌کودکان فقیر،‌کمک رسانی مالی بین‌المللی وجود دارد.

وی به دستاوردهای اهداف توسعه هزاره در ایران پرداخت و گفت: با حمایت بودجه‌ای و برنامه ریزی دولت طول عمر از 51 سال به 74سال افزایش یافته و همچنین درآمد سرانه و شاخص توسعه انسانی (بیش از دو برابر متوسط جهانی) افزایش داشته است، همچنین از دیگر دستاوردها دسترسی به دانش و سلامت مادر و کاهش مرگ و میر کودکان، بیماری‌های واگیردار نیز بهتر شده است.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی مانند ایدز HIV ، مالاریا و سل نیز کنترل شده و در حال کاهش هستند.

به گفته فرزین از اهداف توسعه هزاره تغییر رویه و راه‌کارهای بهتر برای بقای پایداری و سرمایه‌گذاری تخصیص منابع است، همچنین در اهداف توسعه هزاره گذشته 8 هدف و 49 شاخص وجود داشت که در دوره جدید 17 هدف و 169 شاخص تعیین شده که این اهداف شامل به ترتیب فقر، گرسنگی، سلامت، آموزش، برابری جنسیتی، آب و فاضلاب، انرژی، رشد اقتصادی پایدار فراگیر و اشتغال، زیرساخت‌ها، نابرابری‌، اسکان، مصرف و تولید درست و با مسئولیت، تغییر اقلیم، زندگی زیر دریا و حفظ حیات آب، زندگی در خشکی، صلح و عدالت و همکاری‌های بین‌المللی و مسئولیت‌پذیری اس.

وی در پایان به چارچوب مشترک همکاری توسعه سازمان ملل متحد با ایران در قالب برنامه‌های توسعه‌ای اشاره کرد و گفت: از 17 هدف تعیین شده 13 هدف آن با ادبیات‌های مختلف در برنامه‌های توسعه‌ای ایران مشاهده می‌شود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =