تسنیم نوشت: یک رسانه عرب زبان توافقات محرمانه خطرناکی که میان مقامات محلی الانبار و آمریکایی ها صورت گرفته است را فاش کرده است.

 روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان عراق؛ واشنگتن-الانبار؛ گاز در مقابل امنیت آورده است: نظامیان عراق مستقر در پایگاه هوایی عین الاسد در غرب الانبار به سبب تدابیر امنیتی که این پایگاه در اوایل ماه آگوست گذشته شاهد آن بود و متعاقب آن دو هواپیمای آمریکایی فرود آمدند و مسئولان محلی الانبار به تعداد زیاد حضور یافتند را درک نکردند. نمایندگان الانبار و شیوخ این استان که مخالف داعشند با آمریکایی ها نشست محرمانه ای برگزار کردند و این پس از آن بود که آمریکا تصمیم به حضور در الرمادی به عنوان مرحله اول همزمان با دور کردن نیروهای مردمی از نبرد الرمادی به طور خاص و الانبار به طور کل گرفت.

منابع آگاه خاص اعلام کردند که این نشست محرمانه و نشست های دیگر میان واشنگتن و مقامات محلی الانبار گواه این مدعاست که آمریکایی ها به دنبال تحرکات به دور از دولت مرکزی بغداد هستند.

به گفته این منابع، توافق محرمانه ای میان آمریکایی ها و مقامات محلی الانبار صورت گرفته که اصل آن گاز در مقابل امنیت است به این ترتیب که آمریکایی ها شهر الرمادی را تامین می کنند و در مقابل میادین گازی عکاز را به یغما می برند واقعه ای که برنامه نفت در برابر غذا را در دهه نود در اذهان زنده می کند.

یک منبع آگاه در الانبار اعلام کرد: بر اساس توافق صورت گرفته میان واشنگتن و مقامات محلی، آمریکایی ها عدم ورود نیروهای مردمی یا دیگر گروه های مقاومت اسلامی را به الانبار فراهم می کنند و در مقابل عشایر سنی تجهیز می شوند و پوشش هوایی برای آنها فراهم می شود.

این توافق همچنین شامل تامین مرزهای الانبار به ویژه مرزهای غربی و شرقی همجوار با سوریه و موصل و بیجی است و همچنین شامل ایجاد امنیت هوایی و ایجاد دیوار حائل مانند دیوار میان عربستان و عراق و فراهم آوردن زمینه برای نگه داشتن زمین از سوی عشایر در الانبار به جای نیروهای عراقی تا زمان تشکیل گارد ملی که ساکنان الانبار هسته اصلی آن را تشکیل می دهند، است.

این منابع بیان کردند: آمریکایی ها به نمایندگان الانبار تضمین داده اند که شهرهای ویران شده الانبار پس از آزاد سازی آباد شود به ویژه الرمادی و فلوجه و آوارگان به آن بازگردند و زیر ساخت ها احیا شود و طرح های سرمایه گذاری در آن صورت گیرد.
به نظر می رسد که آمریکایی ها مصر به دادن اختیارات فراوان به مسئولان محلی در الانبار هستند تا قدرت حکومت مرکزی کاهش یابد و تلاش آنها از بین رفتن دولت مرکزی و ایجاد فدرالی مرکزی و ایجاد اقلیم سنی مشابه اقلیم کردستان عراق است.
همه این در مقابل دادن امتیازاتی از سوی نمایندگان الانبار است شامل ایجاد دو پایگاه نظامی ویژه برای آمریکایی ها در عین الاسد و الحبانیه در غرب و شرق الرمادی است تا تعدادی از نظامیان آمریکایی در این دو پایگاه به همراه بالگرد و جنگنده و تجهیزات دیگر حضور داشته باشند.

آمریکایی هاب به این پایگاه ها اکتفا نمی کنند و به دنبال پیشنهاد دیگری هستند و آن دادن گاز عکاز به یکی از شرکت های آمریکایی استکه 49 درصد به شرکت سرمایه گذار آمریکایی و 51 درصد به مقامات محلی اختصاص داده شود.
میدان گازی عکاز یکی از بزرگترین میادین کشف شده در عراق است که مساحت قابل توجهی در صحرا دارد و برای مدت 13 سال توان تولید 400 میلیون مکعب گاز را داراست.

الاخبار نوشت: این درحالی است که گروه های مقاومت در عراق درباره طرح آمریکایی ها برای بازگشت به این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم هشدار داده اند و اعلام کرده اند که در برابر حضور زمینی آمریکایی ها ایستادگی می کنند خواه در الانبار باشد یا هر نقطه دیگر عراق.

قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق خواستار تظاهرات در خیابان های شهرهای عراق علیه توطئه علیه عراق و بازگشت اشغالگران شده است و از طرفداران خود خواسته است که این دعوت را لبیک بگویند.گردان های حزب الله، گردان های صلح نیز اعلام کرده اند که با نظامیان خارجی در عراق خواهند جنگید.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    3 5
    امریکا به قصد مدیریت وکمک به داعش وتجزیه عراق به عراق آمده نه جنگ با داعش لذا از هرگونه حرکتی که به حذف داعش وکاهش تنش در عراق شود جلوگیری می کندوجلوی عملکرد ارتش ونیروهای مردمی عراق را برای ازبین بردن داعش می گیرد.هدف امریکا از ایجاد جنگ ودر گیری در عراق تشنج وتنش ودر ادامه ایجاد زمینه برای حضور و تجزیه وبه غارت بردن منابع نفتی عراق است.
  • میثم A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    6 2
    مسئولیت بی کفایتی و بی غیرتی نیروهای حکموتی در عراق و سوریه رو نمیشه به گردن امریکا انداخت. منابع نفتی خاورمیانه هم که تاکنون اینقدر بهش مینازیدید باورود تکنولوژی نفت شیل به دنیا دیگه اونقدرها هم که فکر میکنید ارزش نداره تا کشوری از اون سر دنیا بیاد و بخواد براش اینهمه هزینه کنه.پس بهتره واقع بین باشید و بفهمید حکومتهای به اصطلاح مردمی عراق و سوریه اونقدر ها هم که فکر میکنید مردمی و محبوب نیستند وگرنه تا الان عراق و سوریه به همت مردم خودش باید کشورهاشون رو نجات میدادند.