تائید آب در مریخ به معنای وجود موجودات فضایی است؟/همه حرف و حدیث‌ها درباره کشف ناسا

محققان ناسا عصر روز ششم مهر ماه وجود آب‌ جاری در مریخ را تائید کردند اما اعلام این مسئله باعث سوال‌های بسیار دیگری شده است. اما واقعاً چرا این مسئله مهم است ؟

محققان ناسا در نشستی سرانجام تائید کرده‌اند که در ماههای گرم در مریخ آب جاری وجود دارد{اینجا}. این مسئله نشان داد که رگه‌های تیره که در عکس‌های مریخ دیده شده {اینجا} به خاطر ته‌نشین شدن نمک محلول در این آب روی سراشیبی‌های سیاره سرخ است. این عکس‌ها را مدارگرد شناسایی مریخ گرفته است.

این کشف بی‌سابقه به حساب می‌آید و باعث شده تا دانشمندان اعلام کنند که احتمالاً شاید زمانی مریخ بتواند جایی برای سکونت باشد. محققان اما سالها می‌دانستند آب به صورت یخ زده در قطب‌ها مریخ وجود دارد اما کشف آب جاری رو سطح این سیاره به ظاهر خشک و سرد یک مسئله کاملاً متفاوت به حساب می‌آید.

تائید آب همراه با نمک در سطح مریخ که معمولاً دمای ۵۰ درجه سلسیوس زیر صفر دارد می‌تواند نشانه وجود حیات در این سیاره باشد. وقتی صحبت از حیات می‌شود اما همه یاد موجودات فضایی می‌افتند. محققان ناسا با تائید وجود آب در تلاش برای کشف حیات میکروبی در گذشته یا حال مریخ و زیر سطح این سیاره هستند. تائید وجود آب جاری نشان داد که وجود حیات میکروبی در مریخ غیرممکن نیست و تحقیقات می‌تواند برای اثبات این مسئله ادامه داشته باشد. برای اثبات این مسئله هنوز اما نیاز به زمان است.

آب جاری در مریخ به چه دردی می‌خورد ؟

تائید وجود آب جاری امید فضانوردانی که قصد رفتن به مریخ دارند را بیشتر از گذشته کرده است. واقعیت این است که فاصله مریخ آن‌قدر زیاد است که انسان در صورتی که بخواهد در این سیاره بماند نمی‌تواند همه منابع مورد نیازش را به این سیاره ببرد و به همین خاطر وجود آب در این سیاره حیاتی است. بر خلاف سفر به ماه غیر ممکن است که فضانوردان بتوانند همه منابع مورد نیازشان را به مریخ ببرند و بعد هم به زمین برگردند. به همین خاطر انسان نیاز دارد که از منابع موجود در مریخ برای تأمین نیازهایش در زمینه‌های مختلف در این سیاره استفاده کند. مانند همه موجودات ما به آب مایع برای حیات نیاز داریم.

علاوه بر این محققان می‌توانند آب را تجزیه کرده و از هیدروژن و اکسیژن آن استفاده‌ای حیاتی بکنند. ما به اکسیژن برای نفس کشیدن و رشد گیاهان نیاز داریم. هیدروژن حتی نقش مهمتری دارد و محققان می‌توانند با استفاده از  آن و دی‌اکسید کربنی که در مریخ وجود دارد سوخت لازم برای بازگشت فضانوردان را تهیه کنند.

اعدادی که باید درباره مریخ بدانید
گرانش مریخ ۳۸ درصد زمین است. به همین خاطر یک شخص ۱۰۰ کیلوگرمی روی زمین آنجا ۳۸ کیلوگرم خواهد بود. قطر این سیاره ۵۳ درصد زمین است. ۱۰۵۸ نفر از میان ۲۰۲ هزار ثبت کننده برای پروژه مارس وان انتخاب شده‌اند تا شاید یک کلونی انسانی در سیاره مریخ شکل بگیرد.


سؤال اصلی: منبع آب کجا است ؟

قدم بعدی و مهمتر این است که انسان‌ها متوجه شوند که منبع این آب کشف شده کجاست. در پژوهش اخیر ناسا اشاره‌ای به این مسئله نشده است اما چند فرضیه مهم در این رابطه مطرح است. یکی از احتمالات ذوب شدن یخ‌ها در لایه‌های زیرین سطح سیاره است. همچنین ممکن است دلیل آن نمک فراوانی باشد که در خاک مریخ وجود دارد و رطوبت موجود در جو سیاره را به خود جذب می‌کند و احتمال سوم این است که آب از مخازن آب زیرزمینی به سطح این سیاره فوران می‌کند. در صورت کشف این مسئله گام بزرگی برای رفتن انسان‌ها به فضا برداشته می‌شود.

5454 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    9 11
    شاید در گذشته زندگی رو مریخ جریان داشته ولی الان هیچ حیاتی روی مریخ نمیتونه شکل بگیره چون اساسا هسته مرکزی اون سرد شده و میدان مغناطیسی نداره پس تابش های کیهانی گاماوایکس و ... اجازه نمیدن هیچ گیاه یا جانوری رشد کنه. مثله اینه تو ماکروویو در حال کار بخواید گیاه پرورش بدید
    • مازنی A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
      13 2
      این تفکّر که حیات فقط به شکلی که در اطراف ما وجود داره ممکن هست بسیار ساده‌انگارانه است، امروز ما می دونیم که حیات در غاری بدون نیاز به انرژی خورشید وجود داره، در عمق اقیانوس‌ها در اطراف خروجی‌های ماگما حیات پرسلولی اون در ابعاد نسبتاً بزرگ در دمای بیش از 400 درجۀ ادامۀ حیات می‌ده، گونه هایی از باکتری‌ها در حالت کمون توانایی ادامۀ حیات در فضای خارج از جو زمین رو دارند و اینها تنها انواعی از جلوه‌ای غیر متعارف حیات هست و شما چطور حکم می‌دی که در مریخ با این تفاسیر نمی‌تونه حیات وجود داشته باشه؟ به دلیل قدرت تحلیل پائین شما این رو هم اضافه کنم که این حرف‌ای من مبنی بر اعتقاد من بر وجود حیات در مریخ نیست یا حتّی امکان حیات در مریخ نظر من بر اینه که هنوز نمی‌شه گفت امکان حیات در مریخ نیست
  • محمد A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 1
    جو مریخ خیلی شبیه به زمین چندین میلیون سال قبل است فضای اون پر از گاز اسید سولفوریک هست که در برخورد با نور خورشید حالت گلخانه ای پیدا می کنه و به دمای 470 درجه بالای صفر می رسه در شب به سرعت سرد می شه و به 170 درجه زیر صفر می رسه حالا دانشمندا می خوان با تزریق گاز .... به جو مریخ باعث فعل و انفعالات شیمیایی بشن و تولید اکسیژن نمایند .