تائید آب در مریخ به معنای وجود موجودات فضایی است؟/همه حرف و حدیث‌ها درباره کشف ناسا

محققان ناسا عصر روز ششم مهر ماه وجود آب‌ جاری در مریخ را تائید کردند اما اعلام این مسئله باعث سوال‌های بسیار دیگری شده است. اما واقعاً چرا این مسئله مهم است ؟

محققان ناسا در نشستی سرانجام تائید کرده‌اند که در ماههای گرم در مریخ آب جاری وجود دارد{اینجا}. این مسئله نشان داد که رگه‌های تیره که در عکس‌های مریخ دیده شده {اینجا} به خاطر ته‌نشین شدن نمک محلول در این آب روی سراشیبی‌های سیاره سرخ است. این عکس‌ها را مدارگرد شناسایی مریخ گرفته است.

این کشف بی‌سابقه به حساب می‌آید و باعث شده تا دانشمندان اعلام کنند که احتمالاً شاید زمانی مریخ بتواند جایی برای سکونت باشد. محققان اما سالها می‌دانستند آب به صورت یخ زده در قطب‌ها مریخ وجود دارد اما کشف آب جاری رو سطح این سیاره به ظاهر خشک و سرد یک مسئله کاملاً متفاوت به حساب می‌آید.

تائید آب همراه با نمک در سطح مریخ که معمولاً دمای ۵۰ درجه سلسیوس زیر صفر دارد می‌تواند نشانه وجود حیات در این سیاره باشد. وقتی صحبت از حیات می‌شود اما همه یاد موجودات فضایی می‌افتند. محققان ناسا با تائید وجود آب در تلاش برای کشف حیات میکروبی در گذشته یا حال مریخ و زیر سطح این سیاره هستند. تائید وجود آب جاری نشان داد که وجود حیات میکروبی در مریخ غیرممکن نیست و تحقیقات می‌تواند برای اثبات این مسئله ادامه داشته باشد. برای اثبات این مسئله هنوز اما نیاز به زمان است.

آب جاری در مریخ به چه دردی می‌خورد ؟

تائید وجود آب جاری امید فضانوردانی که قصد رفتن به مریخ دارند را بیشتر از گذشته کرده است. واقعیت این است که فاصله مریخ آن‌قدر زیاد است که انسان در صورتی که بخواهد در این سیاره بماند نمی‌تواند همه منابع مورد نیازش را به این سیاره ببرد و به همین خاطر وجود آب در این سیاره حیاتی است. بر خلاف سفر به ماه غیر ممکن است که فضانوردان بتوانند همه منابع مورد نیازشان را به مریخ ببرند و بعد هم به زمین برگردند. به همین خاطر انسان نیاز دارد که از منابع موجود در مریخ برای تأمین نیازهایش در زمینه‌های مختلف در این سیاره استفاده کند. مانند همه موجودات ما به آب مایع برای حیات نیاز داریم.

علاوه بر این محققان می‌توانند آب را تجزیه کرده و از هیدروژن و اکسیژن آن استفاده‌ای حیاتی بکنند. ما به اکسیژن برای نفس کشیدن و رشد گیاهان نیاز داریم. هیدروژن حتی نقش مهمتری دارد و محققان می‌توانند با استفاده از  آن و دی‌اکسید کربنی که در مریخ وجود دارد سوخت لازم برای بازگشت فضانوردان را تهیه کنند.

اعدادی که باید درباره مریخ بدانید
گرانش مریخ ۳۸ درصد زمین است. به همین خاطر یک شخص ۱۰۰ کیلوگرمی روی زمین آنجا ۳۸ کیلوگرم خواهد بود. قطر این سیاره ۵۳ درصد زمین است. ۱۰۵۸ نفر از میان ۲۰۲ هزار ثبت کننده برای پروژه مارس وان انتخاب شده‌اند تا شاید یک کلونی انسانی در سیاره مریخ شکل بگیرد.

سؤال اصلی: منبع آب کجا است ؟

قدم بعدی و مهمتر این است که انسان‌ها متوجه شوند که منبع این آب کشف شده کجاست. در پژوهش اخیر ناسا اشاره‌ای به این مسئله نشده است اما چند فرضیه مهم در این رابطه مطرح است. یکی از احتمالات ذوب شدن یخ‌ها در لایه‌های زیرین سطح سیاره است. همچنین ممکن است دلیل آن نمک فراوانی باشد که در خاک مریخ وجود دارد و رطوبت موجود در جو سیاره را به خود جذب می‌کند و احتمال سوم این است که آب از مخازن آب زیرزمینی به سطح این سیاره فوران می‌کند. در صورت کشف این مسئله گام بزرگی برای رفتن انسان‌ها به فضا برداشته می‌شود.