فاجعه منا، بر نشست خبری امروز سخنگوی دولت سایه انداخته بود و محمدباقر نوبخت طی آن از شکایت ایران از عربستان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاين، وي با بيان اينکه موضع عربستان در رابطه با حادثه منا به هیچ وجه مسئولانه نیست، در پاسخ به سوالي که به فاجعه منا اشاره داشت، گفت: کشور عربستان نشان داد برای خدمت رسانی به این مجموعه آسیب دیده ناتوان است. حالا اینکه در یمن بودند یا کجا برای ما مهم نیست، اما به هر حال نيروهايشان برای کمک حاضر نبودند. از سوي ديگر وقتی ما اعلام می کنیم برای همه نوع کمک حاضریم، از دادن ویزا خودداری می کند. این ها حوادث قابل تاملی است و اگر امروز متمرکز هستیم که پیکرها را به داخل منتقل کنیم و به زخمی ها کمک کنیم و تکلیف مفقودین را مشخص کنیم به دلیل این اهمال کاری هاست.

وي با اشاره به اينکه هیاتی به مسئولیت وزير ارشاد مقرر شد روز جمعه به عربستان برود، اما عربستان با اقدامی غیرمسئولانه اجازه ورود هیئت بلندپایه ایرانی را نداد و به وزیر بهداشت هم با تاخیر اجازه ورود داد، افزود: بیش از 65 هزار زائر ما آسیب دیده و با عواطف جریحه دار آنجا هستند. ما موظیفیم آنها را زودتر از برنامه قبلی به ایران برگردانيم.

نوبخت در واکنش به برخي انتقادها از اينکه چرا رئيس جمهور سفرش به نيويورک را به دليل اين فاجعه نيمه کاره نگذاشت، گفت: آیا حضور رییس جمهور در ایران می تواند موثرتر باشد یا در مجمع جهانی که تریبون جهانی است و مي تواند این موضوع را آنجا پيگيري کند؟

به گفته وي، عربستان هیچ پاسخی ندارد برای همین وزیرامور خارجه عربستان خودش را از ظریف در سازمان ملل مخفی می کرد.

سخنگوي دولت با تاکيد بر اينکه بي ترديد ما همه حقوق زائرانمان را پیگیری خواهیم کرد، ادامه داد: افزايش میزان بیمه حجاج را هم دنبال می کنیم. در جهت تدفین و تکریم و پیگیری حقوق درگذشتگان در عرصه بین المللی نيز قطعا پیگیری خواهیم کرد.

وي درباره شايعه تدفين برخي درگذشتگان از سوي عربستان، نيز گفت: برخی از کشورها اجازه داده اند عربستان اجساد آنها را دفن کند اما ما به عربستان چنین اجازه ای نداده ایم و اگر این اتفاق بیفتد قطعا پیگیری خواهیم کرد. دولت عربستان در اين زمينه مسئول است و بايد پاسخگو باشد.

نوبخت درباره تکذيب حضور رکن آبادي در عربستان از سوي يک رسانه عربي نيز گفت: آقای رکن آبادی با پاسپورت رسمی به عربستان رفته و عربستان همچون دیگر زائران در قبال ایشان هم مسئولیت دارد. ما پیگیر وضع ایشان هستیم همچنان که وضع بقیه حجاج را پیگیری می کنیم.

وي تاکيد کرد: ایران حتما از عربستان شکايت مي کند. پیگیری های حقوقی ما آغاز شده است و در جهت احقاق حقوق تمام زائرین دولت از هیچ تلاش مستقیم و غیرمستقیمی دريغ نخواهيم کرد.

تمهيدات دولت براي اجراي برجام، خلاف قانون نيست

نوبخت در پاسخ به سوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه "دبیرشورای عالی امنیت ملی در این هفته گفت «اجرای برجام را آغاز کردیم»، آيا برجام در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده و استناد دولت در اجراي اين قطعنامه به مصوبه اين شورا است؟" گفت: برجام طبق ماموریتی که به شورای عالی امنیت ملی داده شد در این شورا در دست بررسی بود. مجلس هم قطعا با انگیزه کمک وارد بررسي آن شده است. مجلس اعلام کرد نفس مذاکرات و برجام را قبول دارد و در جهت کمک به دولت این رسیدگی ها را آغاز کرده است. البته مجلس قبلا قانونی را وضع کرده که تحقق آن بر عهده شورای عالی امنیت ملی است.

وي افزود: بر همین مبنا آقای علي شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که اجرای برجام را آغاز کردیم و از آن عدول نخواهیم کرد. الان زمینه لازم برای اجرا اماده شده است. از اين رو تمهید مقدمات اجرای آن از طرف دولت خلاف قانون نیست و به درستی در این راستا حرکت می کنیم. هدف ما این است که وقت را از دست ندهیم. تحریم ها موضوعی است که باید هرچه سریعتر رفع شود و نباید تاخیری در آن شود. اگر دولت بخواهد مقدمات کار را برای اجرای آن فراهم کند، تا حتی یک روز سریعتر لغو تخریم ها صورت بگیرد، یک وظیفه است و مد نظر مقام رهبری نیز هست. مجلس هم به وظایف خود عمل می کند. این اقدامات خللی در روند مجلس ایجاد نمی کند. دولت این تعهد را دارد که ما هیچ کار خلاف قانوني انجام نداده ايم.

نامه زنجاني به رئيس جمهور را نديدم

نوبخت درباره نامه منتسب به بابک زنجانی خطاب به رییس جمهور که در شبکه های اجتماعی منتشر شده نيز گفت: من هنوز این نامه را ندیدم اما می گویم که دستگاه قضا در حال پیگیری این پرونده است و دولت هیچ سستی در راستای احقاق حقوق و اموال مردم در این پرونده نخواهد داشت. دولت مستنداتی دارد که بر همین مبنا درباره این پرونده عمل خواهد کرد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    111 7
    وزیرخارجه عربستان نوع حرف زدن و رفتارش مثل قبایل افریقایی بدوی است و انسان از دیدن این فرد احساس بدی دارد...
  • شهرام RO ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    39 3
    موقعی که گفته شده باید عذر خواهی کنن...حتما همه چی حل میشه دیگه....شما بزار عذر خواهی کنن بعدش ببینیم چی میشه....