ایرنا - وزیران خارجه ایران و شش کشور طرف مذاکره برای نخستین بار پس از توافق وین گرد هم آمدند، این بار در نیویورک و با هدف هماهنگی برای اجرای برجام.

ایران و کشورهای 1+5 در 23 تیرماه و پس از 22 ماه مذاکره مداوم به توافقی دست یافتند که حاصل آن برنامه اقدام جامع مشترک یا برجام شد. برجام پنج ضمیمه هم دارد که شامل « اقدامات مرتبط با هسته ای» ، « تعهدات مرتبط با تحریم ها» ، « همکاری های صلح آمیز» ، « کمیسیون مشترک» و « برنامه اجرا » است.
جلسه وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 ساعت 8 شب به وقت محلی - 30 دقیقه بامداد به وقت تهران - آغاز شد و حدود یک ساعت طول کشید . این یک ساعت به تبادل نظر در خصوص اقدامات آینده و آمادگی برای اجرای برجام گذشت.
در جلسه وزیران، فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونین وزیران هم حضور داشتند. قرار است نخستین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اجرای برجام در نیویورک در سطح معاونان تشکیل شود ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز چهارشنبه 31 شهریور دستور تشکیل ستاد پیگیری برجام در این وزارتخانه را صادر و سید عباس عراقچی را به ریاست این ستاد منصوب کرد.
عرا قچی که معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه است با حفظ سمت بر این ستاد ریاست خواهد کرد.
ایران و 1+5 روز 23 تیر به توافق رسیدند که حاصل آن برنامه اجرای اقدام مشترک موسوم به برجام شد. برجام پنج ضمیمه هم دارد که شامل « اقدامات مرتبط با هسته ای» ، « تعهدات مرتبط با تحریم ها» ، « همکاری های صلح آمیز» ، « کمیسیون مشترک» و « برنامه اجرا » است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =